Att 2020 blev ett märkligt år är ju bekant för de allra flesta. Likaså kommer årets julfirande att bli lite annorlunda för många svenskar.

Trådämnet är precis som rubriken är ställd. Hur ska ni fira jul i år? Vad ändrar ni på om ni nu ändrar sättet att fira?

Handsprit istället för glögg?
Munskydd på Tomten?
Julbuffén utspridd i hela huset för att kunna hålla avstånd?
Ensam, i karantän med en skål Mamma Scans köttbullar framför tv:n?
Åka runt till släkt och vänner och sprida både julglädje och eventuellt virus?

Eller är det rentav så att ingenting, förutom möjligtvis ett kärnvapenkrig, skulle få er att precis som vanligt fira något annat än en traditionsenlig jul med tjocka släkten, vänner och bekanta?

För egen del kommer vi att fira jul på samma sätt som vi gjort de senaste 20 åren. Hemma, med fru och barn, mycket god mat, en tupplur vid tretiden, sen fikar vi och öppnar julklapparna och på kvällen spelar vi något sällskapsspel medan man tar en julgrogg.

Enda skillnaden mot tidigare år är att de flesta julklapparna är inhandlade på nätet och hemlevererade samt att julmaten är införskaffad på tider där butikerna haft minimalt med kunder.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Kanelbullen123 och 3 till
  • Laddar…
Kul med frågeställningen tycker jag. Det skulle vara spännande att se hur alla de som konstant gnäller på folk som går och handlar mat eller tar bussen trots erforderlig skyddsutrustning väljer att firar jul. Slår vad om att väldigt många ändå väljer att vara fler än 4 st.
Ber om ursäkt om jag svävar iväg lite, vill absolut inte göra det till en coronatråd.

För min/vår del blir julafton ingen som helst skillnad mot vanligt "firande". Ja, vi struntar i restriktionerna och kommer att vara fler än 4.
Däremot julen i stort blir påverkad då det inte blir speciellt mycket kontakt med släkten.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
Precis som vanligt...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
Vi ska fira ensamma hemma i stugan, jag, frugan och 10-åringen. Normalt befinner vi oss på Gran canaria vid den här tiden, så vi träffar inga andra under själva julen ändå. Min gamla mor (80) och stora sonen (27) träffar vi före eller efter julen, i år vet jag ärligt talat inte hur vi ska göra med det. Missförstå mig rätt, men en sak som är positivt med covid är ju att man slipper bli inbjuden till nyårsfester, tjat om bio mm. Jag har inte så mkt till övers för att umgås med andra människor än familjen överlag, naturligtvis vill man träffa sin gamla mamma och sina barn, men i övrigt..nja:rolleyes:
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
vbg-1
  • Laddar…
På exakt samma sätt som de senaste 30 åren. Vi har träffats hela året så att risken blir större för att pappa klär ut sig till tomten tar vi.

Nyår är med exakt samma människor.

Skillnaden är att staden nästan ekar tomt i "julhandeln" inget folk i butikerna.
Jag beställde de leksakerna jag skulle ha via nätet. Tror att lokala butiken fick provisionen. Var inne idag för att fixa handskar till sonen. Sambon gick in och jag stod ute. I med det var tomt i butikerna passa jag på att köpa mössa. Aldrig varit med om ett sådant här läge någonsin i mitt liv.

Det har under hela pandemin aldrig varit mycket folk där vi handlar (storhandel) Men jag provade att beställa på nätet och hämta idag, fungerade ypperligt så skulle beställa till nästa lördag, men hela veckan var fullbokad så får ändå gå till butiken =)


De som sätter julbuffen utspritt i huset bör inte fira med dem som är nojjiga, de borde köra hem till dessa personer med en doggy bag och någon julklapp eller bara ut och ta en julpromenad.
 
  • Gilla
Ymer
  • Laddar…
Som vi brukar blir det. Alla är ju friska, å förståndiga i gänget, så läget är lungt.
 
Vi blir 11 stycken, 7 personer över 15 år.
 
Magnus E K
Jag har länge sagt att det är alldeles för ofta att fira jul varenda år, så helt ok för mig att skippa det helt. Kommer stanna hemma och göra något vardagligt, städa i källaren kanske.
 
  • Älska
  • Gilla
Zedo och 3 till
  • Laddar…
Julafton ungefär som vanligt. Mindre umgänge runtomkring. Målet med övningen blir att inte behöva äta julskinka mer än tre dagar i rad.
 
  • Gilla
Sturmtiger
  • Laddar…
Lite lunch på dagen sen börjar jag jobba 17.30 så det blir stillsamt.
 
Ställt in helt.
Köpt julklappar till bilen (på nätet) så det blir jag o katten i garaget.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Sambon och jag stannar hemma istället för att vara hos våra respektive familjer. Vi har även, tillfälligt, plockat in min syster i hushållet. Våra släktingar träffar vi utomhus på juldagen och annandagen.
 
optimum
Som vanligt men utan Kalle Anka och svärmor.
Svärmor 90+ får lite julpåhälsning i dörren till äldreboendet av frugan och ett God Jul av mig via telefonen.

2 av 3 barn kommer hemma i jul. Alla givetvis lika noga som oss med att undvika kontakt med smittade.

Sedan givetvis julöl, nubbe, sill och övrig god julmat som blir premiär för året då tidigare års rundor med massa julbord före jul numer är inställda.

Sedan till kvällen blir det tradition med "Tomten är far till alla barnen" jo vi har nog sett den minst 10 gånger men är fortfarande underbar och bästa repliken är när dottern hyvlar av farsan slutet av filmen. Eller minen när han utanför bastun berättar att han har steriliserat sig. Ett måste för en julafton.

Jo julen 2020 blir nästan som vanligt. Det enda i år som är normalt.
 
Krilleman
Det blir en skön och lugn ju hemma med familjen för mig. Ingen hets, bara några klappar till barnen och kanske en sillbit.

Helt i linje med vad jag anser om julen = Ett överskattat kommersiellt jippo där allt går ut på att alla ska ha det "finaste" av allt och till det yttersta visa sig duktig på dom sk. sociala medierna för att skapa sig "status" på låtsas.

Ta det lite lugnt, spara pengarna, och köp endast något ni verkligen behöver istället för allt värdelöst krimskrams!

Visst kan det låta negativt, men ack så sant.

God Jul!
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Lugnt och stillsamt med frun och våra två katter.
Enda "kravet" är skinkmacka, julöl o Kalle. (kanske lite jansson, morotslåda o knakki)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.