10 038 läst · 99 svar
10k läst
99 svar
Hur ska ni fira Jul i år?
Läser och lyssnar du alls på nyheter? Jag känner folk från 30-60 som haft Covid. Allt från rejält sjuka till att inte ens märkt det så därför kan man smitta utan att veta om det. Vården går på knäna, särskilt här i Stockholm så att skita i restriktionerna känns idiotiskt och oupplyst.T test1 skrev:Jaså och du har besökt alla bolag nu i veckan så du vet hur de såg ut ? För jag kan säga som så att på bolaget i Jönköping på asecs så krockade folk i stort sett. Och ja rekommenderar inte gamlingar och att fira jul men vi starka vältränade människor med bra immunförsvar kan gott fira på. Ni soffpotatisar som är livrädda för detta virus bör nog var med rädda för fetma och andra folksjukdomar
jaså så jag ska inte få fira jul med 10 anhöriga som jag vet är friska men 500 okända samtidigt inne på Ica maxi går bra? Fattar ni inte att regeringen lägger ansvaret på befolkningen för att dom ska kunna skylla på er om ett par veckor när dom själva tillåtet smittspridningen på de mest eftervlivna sätt. Ni är bortgjorda fårC C.Lundin skrev:
då ska jag informera herrn om att vården gått på knäna i minst 10 år och att även vissa 30 åringar dör av influensa. Du kommer med icke argumentnikasp skrev:
Känns knappt lönt att försöka förklara. Syrran pratade med en läkare om ev. litet kalas om fem pers i hennes trea för en månad sedan. Hon tyckte inte det var någon bra idé alls. Sitter fem personer i ett rum i timmar och andas samma luft så är risken att alla smittas stor. Det är luftväxling som gäller så gärna utomhus med avstånd. Skulle de tvunget träffas så tyckte hon de skulle ha altandörren öppen och korsdrag och sitta i ytterkläder så de sköt på det.T test1 skrev:jaså så jag ska inte få fira jul med 10 anhöriga som jag vet är friska men 500 okända samtidigt inne på Ica maxi går bra? Fattar ni inte att regeringen lägger ansvaret på befolkningen för att dom ska kunna skylla på er om ett par veckor när dom själva tillåtet smittspridningen på de mest eftervlivna sätt. Ni är bortgjorda får
Ser att du redan kallar någon för får så gissar att du inte är emottaglig för argument. Tror inte du förstått att det är smittspridning som måste hållas nere. Struntar helt i om du blir dödssjuk eller bara lite sjuk för det år ju bara du, som förhoppningsvis inte måste in och ta upp en plats i onödan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 780 inlägg
Jag är inte nämnvärt orolig för corona, men försöker undvika att få det och därmed sprida det av omsorg om samhället i stort.
Vården har ökat sin övertidsbeläggning med 10 % och det är väl tveksamt om de orkar med så mycket mer över tid. Och coronapatienter tränger ut annan vård. Vård som kanske kan anstå, men säkerligen även sådan där försenade diagnoser leder till allvarliga konsekvenser.
Man ska nog inte överdriva sin oro, men det är inte ett skäl att inte försöka hålla igen sin egocentrering. Sen kan förstås en hel hoper andra faktorer anföras mot vissa regleringar, som effekter på barns skolgång och samhällsekonomin, men det är andra saker, liksom eventuella åsikter om hur väl organiserad vården är.
Så du framstår bara som självisk och på jakt efter ursäkter att slippa ta ansvar för ditt agerande.
Vården har ökat sin övertidsbeläggning med 10 % och det är väl tveksamt om de orkar med så mycket mer över tid. Och coronapatienter tränger ut annan vård. Vård som kanske kan anstå, men säkerligen även sådan där försenade diagnoser leder till allvarliga konsekvenser.
Man ska nog inte överdriva sin oro, men det är inte ett skäl att inte försöka hålla igen sin egocentrering. Sen kan förstås en hel hoper andra faktorer anföras mot vissa regleringar, som effekter på barns skolgång och samhällsekonomin, men det är andra saker, liksom eventuella åsikter om hur väl organiserad vården är.
Så du framstår bara som självisk och på jakt efter ursäkter att slippa ta ansvar för ditt agerande.
Det är inte lönt märker jag, låter som Trumps resonemang att med lite jävlaranamma och positiv attityd så är det här viruset borta till påsk (i våras alltså).T test1 skrev:
så hur tänker du om att de är helt okej att gå på resturang i sällskap om fyra per bord ? Eller luften kan inte färdas mellan borden ? De är bara i hemmiljö med folk man känner som de är farligt ?nikasp skrev:Känns knappt lönt att försöka förklara. Syrran pratade med en läkare om ev. litet kalas om fem pers i hennes trea för en månad sedan. Hon tyckte inte det var någon bra idé alls. Sitter fem personer i ett rum i timmar och andas samma luft så är risken att alla smittas stor. Det är luftväxling som gäller så gärna utomhus med avstånd. Skulle de tvunget träffas så tyckte hon de skulle ha altandörren öppen och korsdrag och sitta i ytterkläder så de sköt på det.
Ser att du redan kallar någon för får så gissar att du inte är emottaglig för argument. Tror inte du förstått att det är smittspridning som måste hållas nere. Struntar helt i om du blir dödssjuk eller bara lite sjuk för det år ju bara du, som förhoppningsvis inte måste in och ta upp en plats i onödan.
Förklara gärna varför det skulle vara mer OK att du blir smittad för att senare föra smittan vidare, bara för att det är många som handlar i din lokala Ica-butik.T test1 skrev:jaså så jag ska inte få fira jul med 10 anhöriga som jag vet är friska men 500 okända samtidigt inne på Ica maxi går bra? Fattar ni inte att regeringen lägger ansvaret på befolkningen för att dom ska kunna skylla på er om ett par veckor när dom själva tillåtet smittspridningen på de mest eftervlivna sätt. Ni är bortgjorda får
Det är väl klart att ansvaret ligger på befolkningen, det är ju bara befolkningen som kan påverka hur det här kommer att sluta.
om jag är självisk ? Ja de kan du hoppa upp och sätta dig på. Varför skulle jag bry mig om ett samhälle där människor röstat fram en ledning så inkompetent att man inte har tillräckligt med personal på sjukhusen, världens sämsta invandringspolitik, förfärlig äldrevård där gamlingar får ruttna potatisar till käk osv the list goes on. Samhällskontraktet är brutet för länge sen nu är det survival of the fittest som gäller. Vakna nu för fan innan de är försent och skaffa en ryggradNötegårdsgubben skrev:Jag är inte nämnvärt orolig för corona, men försöker undvika att få det och därmed sprida det av omsorg om samhället i stort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, vem fan går på restaurang i dessa tider? Jag känner ingen och bor ändå i Stockholm. Mest akademikerpolare som i princip alla jobbar hemma.T test1 skrev:
Jag har nog varit på kontoret 10 ggr sedan slutet av februari, amerikanskt företag med mycket folk i New York där jag jobbat. Det stod kyllastbilar på gatorna där fulla med lik i våras så de sa redan tidigt att ingen behöver, mot sin vilja, jobba på kontoret innan 30:e juni 2021. Det var innan ”andra vågen” så förlängs säkert.
Det handlar inte om att någon är personligen livrädd utan endast att hålla ner smittspridningen. Vi kan komma ihåg den här tråden om 4-8 veckor, då bör vi se hur det har gått.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 328 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 328 inlägg
Fyfan för folk som test1 som inte fattar ett skit varför restriktioner finns. Det handlar inte om dig!! Du ska väl såklart inte vaccinera dig heller?!
On topic, då frun blivit sjukskriven från sitt jobb på sjukhuset fick vi fira jul tillsammans i familjen (fru och 3 barn 1-8 år). Skippade allt vad släkt heter, vi kan förhoppningsvis ses ett annat år
Kan säga att våren (första vågen), sommaren (försöker ta igen missade op) och hösten har tagit ut sin rätt och nu sa hennes kropp ifrån. Spår att en stor mängd vårdpersonal kommer säga upp sig eller bli sjukskrivna under våren...
När folk resonerar som test1 är det nog lika bra det..Men det kommer bli kaos.
On topic, då frun blivit sjukskriven från sitt jobb på sjukhuset fick vi fira jul tillsammans i familjen (fru och 3 barn 1-8 år). Skippade allt vad släkt heter, vi kan förhoppningsvis ses ett annat år
Kan säga att våren (första vågen), sommaren (försöker ta igen missade op) och hösten har tagit ut sin rätt och nu sa hennes kropp ifrån. Spår att en stor mängd vårdpersonal kommer säga upp sig eller bli sjukskrivna under våren...
När folk resonerar som test1 är det nog lika bra det..Men det kommer bli kaos.
Ja
Att du inte känner någon som går på restaurang är inte samma sak som att det inte händer... och de är dessutom helt okej enligt fohm. Samtidigt ska man inte va flera sällskap hemma ? När de ges råd likt dessa kan man inte annat än förundras hur någon kan ta ett enda ord från våra myndigheter på allvar.nikasp skrev:[bild]
Alltså, vem fan går på restaurang i dessa tider? Jag känner ingen och bor ändå i Stockholm. Mest akademikerpolare som i princip alla jobbar hemma.
Jag har nog varit på kontoret 10 ggr sedan slutet av februari, amerikanskt företag med mycket folk i New York där jag jobbat. Det stod kyllastbilar på gatorna där fulla med lik i våras så de sa redan tidigt att ingen behöver, mot sin vilja, jobba på kontoret innan 30:e juni 2021. Det var innan ”andra vågen” så förlängs säkert.
Det handlar inte om att någon är personligen livrädd utan endast att hålla ner smittspridningen. Vi kan komma ihåg den här tråden om 4-8 veckor, då bör vi se hur det har gått.
Vad är det som blir bättre gällande sjukvården om alla skulle resonera som du i det här läget? Vårdskulden skenar på grund av att folk saknar vett till att begränsa smittan, som begränsas just av att man INTE har nära kontakt med andra man inte bor ihop med... stor del av smittspridningen sker av personer som ej utvecklat symtom.T test1 skrev:om jag är självisk ? Ja de kan du hoppa upp och sätta dig på. Varför skulle jag bry mig om ett samhälle där människor röstat fram en ledning så inkompetent att man inte har tillräckligt med personal på sjukhusen, världens sämsta invandringspolitik, förfärlig äldrevård där gamlingar får ruttna potatisar till käk osv the list goes on. Samhällskontraktet är brutet för länge sen nu är det survival of the fittest som gäller. Vakna nu för fan innan de är försent och skaffa en ryggrad