Den sprids på första terminen på juristlinjen. Klart det är roligare att läsa om hur man får följa bin över stock och sten eller hur svin i ollonskog må släppas.

Sen sprids kunskapen till juridikstudenternas vänner och dryckesbröder…
 
  • Gilla
  • Haha
SnyggPer och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur har du lyckats plocka upp byggningabalken av alla juridiska märkligheter men inte PBL? Hur har detta gått till?
Ja du,varför minns man vissa saker? Kanske du kan upplysa TS (och mej) var i PBL detta regleras enl dig?
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Ja du,varför minns man vissa saker? Kanske du kan upplysa TS (och mej) var i PBL detta regleras enl dig?
Det finns ingen avståndsreglering på det sättet i gällande rätt. Det kan finnas regler i detaljplaner. T ex äldre detaljplaner av typen stadsplaner/byggnadsplaner som upprättades när byggnadsstadgan gällde (före 1987) kan ha en automatisk 4,5 m-regel införd i planen. Det är så vanligt att folk på detta forum gång på gång felaktigt tror att grannen inte får göra några åtgärder 4,5 från fastighetsgränsen. Sen finns brandskyddshänsyn också men de kan ofta lösas tekniskt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle 2:1 byggningabalken vara tillämpbar kan man också fråga varför grannen bara skulle bygga 1,5 aln från gränsen. Varför skulle han exempelvis slippa ifrån lagstiftarens krav att bygga ”mangård och ladugård /…/ gäststuga, /…/ källare, visthus och sädesbod, redskapshus, och hemligt hus, port och lider”?

Även om byggningabalken till del är gällande rätt kan man inte bara ta ett brottstycke ur den och tro att det är tillämpligt där man vill.
Men är det inte just ett brottsstycke du själv visar här?

Vad man ska bygga regleras väl bara om man har behov av byggnaderna om jag fattat Byggningabalken rätt. TS eller grannen behöver nog inte bygga "sädesbod" och om man har VC innomhus är det ganska givet att man inte behöver uppföra separat hemlighus på tomten.

Jag tänker att TS hus inte lämnar stolparum till grannens fastighet och undrar varför det en gång har fått uppföras så nära gränsen att fasaden inte kan underhållas från egen tomt.
 
F fribygg skrev:
Men är det inte just ett brottsstycke du själv visar här?
Ja, och min poäng var att man inte kan göra så, inte att det ena brottstycket var bättre än ett annat.
F fribygg skrev:
Vad man ska bygga regleras väl bara om man har behov av byggnaderna om jag fattat Byggningabalken rätt.
Nej, det är skall-krav. 1734 års lag krävde att en gård (beroende på storlek) hade vissa funktioner tillgodosedda.
 
N nissebrun skrev:
Hej. Behöver lite råd om hur man ska tänka här. Kort beskrivning av läget. Vårt gamla hus har en gavel med reviterad fasad i tomtgräns. Nu har vi fått ett grannhörande att grannen vill bygga ett attefallshus 60cm från vår fasad. Takfoten hamnar ca: 30 cm från vår fastighet. Vi har absolut inget emot att de bygger utan undrar mest hur vi ska kunna underhålla vår fasad om t.ex. reviteringen spricker eller något annat underhållsbehov skulle inträffa. Sedan funderar jag också på varför de inte ansöker om bygglov ? Kan det vara så att de antar att bygglov inte skulle beviljas och väljer därför attefallsalternativet med grannmedgivande ? Angående underhåll vet jag att man inte har rätt att beträda grannens fastighet utan tillstånd men undrar hur man gör om man t.ex. har en vägg som kräver renovering ?
Tackar på förhand för alla kunniga tips man får här.
Jag kom i samspråk med en karl som byggde på sitt attefallshus. Eller - han hade inte fått lov att bygga enligt attefallsreglerna, utan hade behövt bygglov. Det nya huset kom för nära originalhuset, och då krävdes det speciella lösningar för brandskyddet.
Det var minst 1.5 meters lucka.
Grannen bör nog höra med kommunen.
 
Nej nej nej

Vid en ev brand så ryker din byggnad åxå
Vid kraftig nederbörd får du grannens takvatten på din fasad
Underhållsjobb blir svårare
Blir d mkt snö kommer det glida från grannens tak in på eran fasad

Det finns ju en anledning att man brukar separera byggnader en bit

Sa jag NEJ ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.