N
A A-Man_08 skrev:
Ok och du är fastighetsmäklare?
Jajamän, arbetat som det sedan 2012.
 
N Naiv entusiast skrev:
På den marknad där jag är verksam (innerstan i Stockholm) så märker vi stor skillnad på renoveringsobjekt och inflyttningsfärdiga lägenheter. Renoveringsobjekten är mycket mer svårsålda och har gått ner mycket mer i pris än de där man inte behöver renovera alls. Dock märks detta mer för lägenheter under 7-8 mkr = yngre målgrupp som inte kan renovera så mycket själv eller har mycket erfarenhet.

Dock så blir jag ibland tokig på så kallade ”speckare” som tar för givet att man alltid gör en vinst av att bara måla lite. Det finns inga garantier att du får tillbaka dina investerade pengar då du just nu försöker jaga köparna jämfört med i våras när marknaden skenade. Jag skulle rekommendera att du ser till så alla ytskikt ser bra ut och vad gäller kök kanske satsa på att lacka om luckor, byta beslag, byta bänkskiva och kakel så allt detta är i linje med vad som är populärt just nu.

Det nog precis det som kommer att göras då det är frächt annars aladrid rökt, inte kantnött någonstans badrummet är renoverat köker relinat blandare, spis fläkt ca 10 år.
Så det handlar om att måla en brun vägg i annan färg dom oranga luckorna ....vilket är modernt igen kanske kan sprutlackeras lite nya handtag på det.
orkar man byte rostrfria bänken mot en bänkskiva så är det också ett lyft.
Kombinerade kyl frys har gått sönder så den måste bytes ut.
Fördelen med golven är att det bara är att lägga över det som är nu, inget man river upp.

Men lite tur så kanske den som gör jobbet även hyr den i andra hand så sjunker kostnaderna då månadsavgiften är en av dem.
 
Jag har lärt mig att tapeter, golv osv är helt ogjort arbete. Eftersom alla vill sätta sin egen stil. Badrum och kök däremot, där fångar man intresset. Är det nytt, så vet folk att dom slipper stora utgifter i närtid.

Sen kan man säkert renovera ytskickt i en stil som är "inne" nu och fånga den skaran som är bekvämt lagt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N
Ohchips Ohchips skrev:
Jag har lärt mig att tapeter, golv osv är helt ogjort arbete. Eftersom alla vill sätta sin egen stil. Badrum och kök däremot, där fångar man intresset. Är det nytt, så vet folk att dom slipper stora utgifter i närtid.

Sen kan man säkert renovera ytskickt i en stil som är "inne" nu och fånga den skaran som är bekvämt lagt.
Jag skulle säga att du har rätt om målgruppen är 40+. Har du väggar eller tak där det är tydligt slitage så drar det ner intrycket och idag har kunderna inte alls långt till att pruta och tar då allt de kan hitta för att få anledningar. Såsom ”vi kommer ju behöva renovera ytskikten”. Men som sagt, oftast en yngre publik som säger/gör så.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Finns inga snabba affärer eller vinster på denna marknad

köpte du nu lär priserna på bostäder fortsätta sjunka i fem år

har du köpt som investering. läge, läge, läge
men tvivlar. Vi är i början av krisen. Det ska ner

nu är man glad att man gillar sitt boende och ska bo kvar 5 år minst

men toipset. vill du sälja nu. Prova sälj skiten som sden är. En renovering avgör inte nu
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
N Naiv entusiast skrev:
Jag skulle säga att du har rätt om målgruppen är 40+. Har du väggar eller tak där det är tydligt slitage så drar det ner intrycket och idag har kunderna inte alls långt till att pruta och tar då allt de kan hitta för att få anledningar. Såsom ”vi kommer ju behöva renovera ytskikten”. Men som sagt, oftast en yngre publik som säger/gör så.
Färg å tapeter är något man får räkna med om man vill sätta sin egna prägel.
Svårt att hitta exakt så som man vill ha.
 
Appendix Appendix skrev:
Finns inga snabba affärer eller vinster på denna marknad

köpte du nu lär priserna på bostäder fortsätta sjunka i fem år

har du köpt som investering. läge, läge, läge
men tvivlar. Vi är i början av krisen. Det ska ner

nu är man glad att man gillar sitt boende och ska bo kvar 5 år minst

men toipset. vill du sälja nu. Prova sälj skiten som sden är. En renovering avgör inte nu
Nej det här är ingen snabb affär.
Det kommer göras lite även om det ej byggs något kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.