Jag kan berätta att vi inte fick byggfelsförsäkring hos verken Bostadsgaranti eller Garbo när vi tänkte anlita ett företag med en två år gammal betalningsanmärkning. Det var odiskutabelt.

Så vad jag förstår så är det omöjligt att anlita en entreprenör med betalningsanmärkning för ett husbygge.

Vi ville verkligen ha denna entreprenör (mycket goda referenser, inger jätteförtroende samt verklighetsanpassade priser), så de satte det 12 år gamla aktiebolaget i konkurs och startade ett nytt, då gick det plötsligt bra med både våran byggfelsförsäkring och entreprenörens färdigställandeskydd!

Man kan således fundera på om inte vikten av betalnigsanmärkningar är en smula överdriven, när det överträffar en 12-årig välrenomerad historia?
 
Cyphera,

tycker du inte att det är lite väl många frågetecken kring den här "gubben" nu?

Mycket betalt för att samordna bygget, strul med bankgaranti, obetald skatt.

Han kanske har gjort jättebra jobb tidigare och referernserna är goda. Men hur bra jobb gör han om han har det kärvt i ekonomin i dagsläget. Tänker han på att göra ett gott arbete under din byggtid eller funderar han på hur han ska få in / spara pengar kan man undra.

Okej, jag kanske är nojjig. Jag personligen tycker dock det låter lite väl oroväckande.
 
Inlägg: Ibland kan företagaren få problem med kunder som inte betalar sina fakturor för utfört arbete som det faktiskt redan är på kredit till kund på 10-30 dagar och företaget har redan betalt för matriel och dyl.
Då kan det uppstå tomrum i kapitaltillgången när det är dags med skatterna.
Har man ytterligare otur hamnar det tillfället precis när man gjort andra stora utlägg som rör firman och som är bindande via kontrakt.
Då kan man bara vänta tills kära kund beslutar sig för att betala ut de fakturerade beloppen och betala sin skatt med dessa medel.
Har själv haft flera kunder i år som på olika sätt "kringgått" avtalade priser för att få ner det förutbestämda priset.
Säger bara en sak om det, FÖRJÄVLIGT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.