Hej!

Första gången jag postar något här så hoppas jag lägger ut på rätt ställe ;)

har köpt detta lilla huset till utekatten inför vintern https://www.amazon.se/gp/product/B071ZSQT42?ref=ppx_pt2_dt_b_prod_image

Skulle vilja isolera det men hur tycker ni jag ska göra det som bäst och mest effektivt? Har också sett några skriva att ett vanligt misstag är att lägga in något mjukt som katten kan sitta på som sedan drar till sig mycket fukt. Men skulle det räcka att ha något mjukt som är vattenavisande?

Har också funderat på någon typ av värmeplatta men det kanske är lite overkill till en katt. Han brukar oftast släppas in ganska snabbt men om man inte märker av honom så behöver han inte stå och vänta på is eller om det snöar/blåser.

Vill som jag sa tidigare iallafall isolera sen får jag gå från där men hur gör jag det då bäst?
 
Klä det invändigt med frigolit, den värmer sig själv när katten ligger på den. Drar inte åt sig fukt.
Haft frigolit i mina katthus i 50 år.
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Instämmer med frigolit. Egentligen räcker det gått med en frigolitplatta på botten, och se till att huset är tätt (bara en öppning) så det inte drar.

Katten burrar upp sig och drar in tassarna under sig, så isolering av tak och vägg är onödig.

(Givet att det är en katt med normal päls och att den är van att vara ute, en kortpälsad variant skulle jag funder på en ordentlig kattlucka och en värmedyna).
 
Mikael_L
jag håller också med föregående skribenter, är det en katt med någorlunda normal päls så räcker det gott med lite isolering underifrån. En cellplastskiva (kan vara tunn) en bit liggunderlag eller sittlapp blir bra.
Ev lägga något väldigt tunt tygmaterial ovanpå, för att slippa att kattklor river loss frigolitkulor.
Och detta ska vara tunt för att snabbt torka upp ifall det blir blött.

Jag har en dörrmatta i lådan (som liknar din), så den är väl egentligen för tjock, tar lång tid att torka, men det är nästan 2 meters takutstick över där lådan står, så den blir i praktiken aldrig blöt, därför funkar det.
 
Fleece brukar vara populärt som katt-liggunderlag, håller nog värmen bra men suger inte åt sig fukt.
 
Vi har en fårskinnsdyna överst och ett del av ett liggunderlag i botten men ingen isolering i väggarna. Har katthus av både trä och två byggda av kartong klädd med vaxduk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.