T trassel11 skrev:
32000 är mycket pengar för mig,
Ja, det är det för mig med, och jag menar inte att klanka ner. Men jag har jobbat med växthus och känner igen tillverkaren. Ett premiumväxthus kostar ungefär det dubbla.
Just T-modeller eller väggväxthus räknas som lite special och brukar vara dyrare än vanliga rektangulära växthus. T-modeller är också betydligt svårare att få till tätningen i taket då det är fler vinklar.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T trassel11 skrev:
Vi har fyra bekanta som köpt växthus och där läcker in vatten på kanske ett ställe, där sitter vi ofta och fikar inga problem, det var därför jag köpte ett för tycker det är både snyggt och mysigt, förstår självklart att det kan läxka in, men inte på detta viset
Nog rena skräpet,har ett Willabgarden sedan 7 år som utrum/växthus och inte en droppe läcker in
 
  • Gilla
trassel11
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Nog rena skräpet,har ett Willabgarden sedan 7 år som utrum/växthus och inte en droppe läcker in
Så härligt att ni kan njuta av ert
 
M mrsnhp skrev:
Har ni satt vägg- och takplattor rätt? Så att ni inte har råkat sätta väggplattor på taket och takplattor på väggen?

Är allt ordentligt ihopskruvat?

Är kanalplasten inskjuten på rätt sätt i aluminiumprofilerna?

Jag kollade webbsidan som stod på framsidan av instruktionsboken. De ser ut att ha ett telefonnummer, har ni provat att ringa?
Som sagt jag har följt beskrivningen.väggarna är av glas och taket kanalplast, alla har sina betäckningar
 
  • Gilla
långtjock och 1 till
  • Laddar…
T trassel11 skrev:
Som sagt jag har följt beskrivningen.väggarna är av glas och taket kanalplast, alla har sina betäckningar
Har du gjort allt rätt och alla delar på plats så är det väl så det är. Då har du ett otätt växthus och inte ett uterum tyvärr.

Det positiva är ju kanske att du har ett katastrofalt läckage som är lätt att följa.
Spola med vattenslang, se var det läcker, täta med silikon eller bättre gucka. Upprepa.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
O [old rusty] skrev:
Har du gjort allt rätt och alla delar på plats så är det väl så det är. Då har du ett otätt växthus och inte ett uterum tyvärr.

Det positiva är ju kanske att du har ett katastrofalt läckage som är lätt att följa.
Spola med vattenslang, se var det läcker, täta med silikon eller bättre gucka. Upprepa.
Om TS inte fått hjälp av tillverkaren/återförsäljaren på 2 år är det ju bara att försöka ta saken i egna händer.

Tänker att steg ett är att göra som Old Rusty skriver - undersök var det läcker, och dokumentera.
Prata med en vettig återförsäljare av växthus. Förklara situationen. Be om tips vad gäller tätningslister/-massa. Silikon kan vara ett alternativ.
Sen är det väl dags att plocka isär härligheten för att göra rent. Antar att det ser ut som skit efter 2 år med läckage.
Sen montera ihop (igen), med ev. nya lister, tejp, tätningsmassa, etc. Utvärdera (spola vatten). Bättra på. Osv.

Tyvärr är det ju inte skitsexigt med utsmetad silikon/annan tätningsmassa synligt, men när jag ser hur det läcker får jag intryck av att det kommer behöva geggas en del med silikon...

Tätare bör det kunna bli!
 
K Kardan79 skrev:
Om TS inte fått hjälp av tillverkaren/återförsäljaren på 2 år är det ju bara att försöka ta saken i egna händer.

Tänker att steg ett är att göra som Old Rusty skriver - undersök var det läcker, och dokumentera.
Prata med en vettig återförsäljare av växthus. Förklara situationen. Be om tips vad gäller tätningslister/-massa. Silikon kan vara ett alternativ.
Sen är det väl dags att plocka isär härligheten för att göra rent. Antar att det ser ut som skit efter 2 år med läckage.
Sen montera ihop (igen), med ev. nya lister, tejp, tätningsmassa, etc. Utvärdera (spola vatten). Bättra på. Osv.

Tyvärr är det ju inte skitsexigt med utsmetad silikon/annan tätningsmassa synligt, men när jag ser hur det läcker får jag intryck av att det kommer behöva geggas en del med silikon...

Tätare bör det kunna bli!
😥
 
Kunde vara ett fall för Konsumentverket , men nog för sent nu , lider med er och man blir ju matt av att bara se eländet
 
C carl fabian skrev:
Kunde vara ett fall för Konsumentverket , men nog för sent nu , lider med er och man blir ju matt av att bara se eländet
Ja man kan inte sitta där när det regnar, även efteråt går det ej för allt är dyngsurt, det var inga problem att ta emot mina pengar för växthus och transport, men sen när man är vänlig och frågar efter hjälp då ska de inte svara
 
K
C carl fabian skrev:
Kunde vara ett fall för Konsumentverket , men nog för sent nu , lider med er och man blir ju matt av att bara se eländet
TS förefaller ha varit i kontakt med återförsäljare eller tillverkare om problemen. Om det är återförsäljaren kan det vara så att TS bör anses ha reklamerat felen redan (lite beroende av vad som har kommunicerats). Konsumenten måste ju enligt konsumentköplagen reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes, varför tidpunkten för reklamation är viktig.

Om TS fortfarande inte varit i kontakt med Konsumentverket, så är det väl hög tid att nu åtminstone höra vad de har att säga om saken?

Jag har försökt hitta exempel på hur växthuset marknadsförts, och har då inte hitta mycket alls. Jag har inte kunnat finna några exempel på att produkten saluförts som lämplig som "uterum". Alla bilder jag sett visar att produkten används som just växthus. Hade situationen varit den omvända hade "caset" varit betydligt mycket bättre.

Växthuset läcker dock helt orimligt mycket även för att vara växthus, tror jag.
Har själv ett riktigt billigt litet växthus, som används som växthus, som är i det närmaste tätt. Utan att vi ansträngt oss för att få det tätt (bara monterat enligt anvisning).

Någon som har ett växthus som läcker lika illa som TS växthus?

Ett växthus med transparenta väggar och tak står på en stenlagd grund omgiven av grönska under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt växthus med genomskinliga paneler och vita ramar fullt med växtkrukor och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tomture61
T trassel11 skrev:
Här kommee det[bild]
Efter att ha läst monteringsanvisningen kan jag ej se en enda gummilist .
Det är en mycket gedigen konstruktion , förstår priset .
Kommer aldrig att kunna bli regntätt .
Kanske det går att köpa till tätningslister .
Då måste taket demonteras / monteras om .
 
Tomture61
T trassel11 skrev:
Man skulle ej sätta tätningslist i taket enligt beskrivningen, dels var där ingen plats för det
När jag läst anvisningar så ser jag klart och tydligt att en gummitätningslist har en mycket bra plats att monteras på .
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
  • Diagram som visar hur man sätter in gummitätningar i takprofilen när man installerar glas i ett växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av sidor och takmontering för ett växthus, med markerade delar och komponentlistor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Efter att ha läst monteringsanvisningen kan jag ej se en enda gummilist .
Det är en mycket gedigen konstruktion , förstår priset .
Kommer aldrig att kunna bli regntätt .
Kanske det går att köpa till tätningslister .
Då måste taket demonteras / monteras om .
Jag har tätat alla väggsidor , det skulle man göra, men de punkterade att det ej skulle vara något i taket, där är ingen plats i taket för listor
 
K Kardan79 skrev:
TS förefaller ha varit i kontakt med återförsäljare eller tillverkare om problemen. Om det är återförsäljaren kan det vara så att TS bör anses ha reklamerat felen redan (lite beroende av vad som har kommunicerats). Konsumenten måste ju enligt konsumentköplagen reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes, varför tidpunkten för reklamation är viktig.

Om TS fortfarande inte varit i kontakt med Konsumentverket, så är det väl hög tid att nu åtminstone höra vad de har att säga om saken?

Jag har försökt hitta exempel på hur växthuset marknadsförts, och har då inte hitta mycket alls. Jag har inte kunnat finna några exempel på att produkten saluförts som lämplig som "uterum". Alla bilder jag sett visar att produkten används som just växthus. Hade situationen varit den omvända hade "caset" varit betydligt mycket bättre.

Växthuset läcker dock helt orimligt mycket även för att vara växthus, tror jag.
Har själv ett riktigt billigt litet växthus, som används som växthus, som är i det närmaste tätt. Utan att vi ansträngt oss för att få det tätt (bara monterat enligt anvisning).

Någon som har ett växthus som läcker lika illa som TS växthus?

[bild][bild]
Klart det inte marknadförts som uterum, förstår att det är ett växthus, men alla mina vänner som har växthus, där sitter vi och fikar inga problem, man får acceptera viss leakage
Men detta gör mig lessen att jag ej kan använda det
 
  • Ledsen
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.