Bosse Vent-Doktorn skrev:
Hm, den ska nog bara klippa den ena eltråden, den andra ska passera "bredvid"
Aha, det kanske funkar att koppla på det viset, har inte ens tänkt tanken.....men värt att prova:)
 
Farkie skrev:
Koppla in dig på P och 2, stäng av pannan så att den svalnar. Larmar det nu kan du ju vara nöjd annars gör du tvärtom.
Ja, det borde fungera som just som du skrev och det är just så som jag provat mig fram koppat P och 1 eller P och 2, och sedan låtit pannan svalna genom att att öppna en varmvattenkran eller bara vänta en timme.

Att det trots att inte fungerar med nån av ovan nämnda variater tror jag att jag förstår efter att kollat på ELFA's sortiment över termostater, 3 typer av kontakter finns där: brytande, slutande eller växlande finns. Den termostaten jag har är växlande enligt pdf:en, kanske måste vara en av slutande typ för att det ska fungera....?

exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-215-12&toc=19537
 
Nej nej

En växlande är ju i princip en slutande och en brytande i samma.

Ställ termostatens vred på 65.
Låt din termostat ligga på köksbordet.
Anslut den ena tråden från telefonen till P.
Starta telefonen.
tryck den andra ledningen mot 1, ringer telefonen? Om den ringer så är 1 rätt anslutning
Ringer det inte så är 2 rätt anslutning.

Sedan kan det vara så att telefonen inte ringer förrän man släppt knappen/öppnat kretsen och då har du större problem.
men det går att fixa det också.

Protte
 
prototypen skrev:
Nej nej

En växlande är ju i princip en slutande och en brytande i samma.

Ställ termostatens vred på 65.
Låt din termostat ligga på köksbordet.
Anslut den ena tråden från telefonen till P.
Starta telefonen.
tryck den andra ledningen mot 1, ringer telefonen? Om den ringer så är 1 rätt anslutning
Ringer det inte så är 2 rätt anslutning.

Sedan kan det vara så att telefonen inte ringer förrän man släppt knappen/öppnat kretsen och då har du större problem.
men det går att fixa det också.

Protte
Aha, tack, då förstår vad "växlande" betyder d^_^b

Provat termosten i rumstemp., den ringer då jag håller en ledning vid P och den andra på 1.

Telefonen ringer vid kontakt utan att man släppt knappen (=brutit kretsen), inga problem :cool:

Mätte förresten upp vad reell bryt temp ska vara där jag ska momtera anliggande-termostaten, = 60 grader.

/Johan
 
Hej igen! Har gått lång tid men nu har jag i alla fall fått en termostat att fungera som "trigger"

Men larmuppringaren "nokia 3310" behöver jag hjälp med vad det gäller strömförsörjningenen. Vill koppla den via en transformator på ett bilbatteri för ej vara beroende av nätström :cool:

Hur ska jag koppla + och minus på mobilen som har 4 poler/stift ? (Har provat att koppla på de yttre två siften, men mobilen startar ej)
 
  • IMG_0748[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det verkligen ingen som har koll på detta....? :cool:

Vill gärna få allt att fungera snart
 
Att använda laddare är ju en variant, men driftsäkerheten är ju tveksam i längden, om laddfunktionen behöver "starta om" i telefonen. Kan telefonen stå på med laddare månader i sträck utan att riskera att stänga av sig ? batteriet pajar?

Jag har tänkt mig att försöka koppla 3 Volt direkt på stiften på telefonen, är det möjligt?
 
Tacksam för mer tips o hjälp ...:cool:
 
johan5588 skrev:
Hej!

Jag håller på att bygga ett enkelt driftlarm till våran flispassa, som normalt har en temperatur mellan 70 och 80 grader.

Jag har köpt en anliggningstermostat på Clas ohlson, (se biogad pdf för manual),

artnr:36-2072.

Jag vill att termostaten ska sluta en krets, 2 trådar ska jag koppla på den, vid ca 65 grader ska kretsen slutas.
(Om pannan har sjunkit till 65 grader är något fel.) Vid 60 slår elpatron på.

Vilka av kopplingplintarna ska jag koppla mina två trådar och vilken temp ska ställa termostaten på? :S Jag har provat olika sätt men inte lyckats...
Går det att koppla som jag tänkt eller har jag köpt fel termostat?
Enkelt kopplingsschma finns i bifogad pdf

Larmuppringen har redan skaffat, fungerar utmärkt, men den kan endast larma med sluten krets.

mvh
Johan


Jag vill påstå att du ska koppla mellan P och 1, schemat brukar ritas i "kallt" läge.
Jämför med den vanliga kopplingen med ett värmeelement och en termostat, är det kallt går elementet och värmer, när det blir varmt slår termostaten från. När det sedan blir kallt igen slår termostaten till, din larmuppringare ska fungera på samma/motsvarande sätt.
 
snaggletooth skrev:
En av mittenstiften är för batteristorleken, är inte den kretsen ok startar nog inte telefonen.

[länk]

Tack för svar :D har kollat på bilden som visar respektive stift.

Du har rätt, telefon startar ej om jag bara kopplar + på VBAT+ och - på GND :(.
Kan jag lura mittenstiften på något sätt, med ett motstånd eller annan komponent? Eller är det ett för krångligt projekt att få det att fungera?
 
Vet ej, men det kanske går att mäta sig fram på batteriet, kan ju vara så att det bara sitter ett motstånd mellan det stiftet till något av de andra stiften?
 
ok, ska testa o Ohm-mäta på batteriet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.