Mikael_L
Jag skulle nogsamt rett ut vilka avtalsförhållanden som gäller. Det är antagligen inte alls svårt.
Jag misstänker att det endast finns ett avtalsförhållande för TS, för så står det i första inlägget.

Då skulle jag sen bara köra stenhårt efter den linjen, i all kommunikation, och i allt agerande.
"Vi har ett avtal. Ni reder ut detta, jag betalar. "
(ser ni att jag gjort punkterna stora? ;))

Sen skulle jag nog i bakgrunden fundera lite över ev problem i enlighet med vad Pagno skrivit. Men huvudspåret mitt skulle vara att avtalet ska gälla och att jag inte ska behöva bry mig i hur entreprenören sköter sin del.
Börja inte med att inbjuda till att rucka på avtalet.

Men i slutänden kan det vara smart att så småningom överväga att bli lösningsorienterad, men i första hand ska antagligen entreprenören lösa detta, utan din vidare inblandning, troligen inte heller mer betalt.
Men som sagt, där måste avtalet lusläsas först.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Läget just nu är att entreprenören har bollen att ta kontakt med arkitekten igen. Men om de inte kommer överens så känns hoten som att arkitekten kommer att driva det mot att pröva det rättsligt för att få sina pengar. Och medan en eventuell rättslig process varar så kan man inte fortsätta bygga förstås?
 
Mikael_L
Vad riskerar din entreprenör ifall de inte bygger på?

Har ni avtalat om färdigdatum och vite vid förseningar?
Om så, har entreprenören kniven mot strupen och borde vara väldigt ivrig att lösa detta.
 
Muntligt avtal på att det ska vara färdigt i april. Inget vite.
 
Mikael_L
Det var tråkigt för dig/er.

Skrivet är bra mycket bättre än muntligt, och avsaknaden av vitesklausul gör att en avtalad tidpunkt för färdigt projekt blir nästan värdelös ändå. Det är nästan omöjligt att mjölka ut några vettiga ersättningsbelopp utiifrån förseningar ifall inte vite varit inskrivet i avtalet.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.