Hej!

Jag håller på att förbereda lite för inkoppling av el till garage och friggebod och har dragit en EKKJ 4X6/6 från vardera byggnad fram till fasadmätarskåpet där det bör bli lämpligt att koppla in dessa.

Idag började jag dock fundera lite på hur man ska få upp kabeln in i skåpet? Hur skulle ni ha gjort?

Jag har två tomma 25 mm. flexslangar, men kruxet är ju att kabeln är typ 25 mm. i yttermått och passar därför inte så bra. Ska man kanske skala av kabeln så fort den når röret, eller ska jag på något sätt försöka få in fler 50 mm. rör bakom panelen på huset?

Det som syns på bilderna är inkommande servis och fiberslang.

matarskap1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
matarskap2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja, jag vet att jag inte får förlägga kabeln själv. :cool:
 
Måste den ligga i rör bakom panelen då? En förskruvning i skåpet skulle räcka då.
 
Det bästa är att få in fler 50-rör.

//Patrik
 
EKKJ 4X6/6 är c:a 18mm diam.

Att komplettera ett befintligt infällt M-skåp kräver sin man. Skall du grena ut 2st huvudledningar från plinten där det redan sitter en befintlig huvudledning till el-centralen i huset eller.
 
LGG-01: Du har helt rätt, den är 18mm! Innerdiameter på slangarna är 19mm, så det blir tight, men det kan gå såklart.

Japp, precis så är det tänkt! Själva inkopplingen hoppas jag dock kunna få hjälp med av grannen som är elektriker.

Vad är det som kräver sin man i inkopplingen? Blir det trångt i plinten?

Tack för era svar förresten!
 
Jag hade inte kört på den plinten som finns för att lägga under mer ledare.
Hade jag grenat av så hade jag nog använt denna.

https://www.elbutik.se/product.html/kopplings--och-fordelningsplint?category_id=1886

Smidigt och lätt.

Förövrigt ser det någorlunda lätt ut att lossa 2-3 brädor på fasaden och sen borra sig upp i skåpet så att man kan få igenom två nya 50rör. bara släpp de 2cm ovan så att kablarna ligger skyddade mot evt vass plåtkant.
 
Med "kräver sin man" så menar jag att få in nya rör i ett bef. M-skåp kräver lite av yrkeskunnande för att det skall bli snyggt.

Vi skojar här hemma om att "man kan lika gärna vara en kvinna" så inget köns tänk ligger bakom.

Var det omöjligt att koppla in dess 2st nya huvudledningar i bef. el-centralen och där säkrat ner till ex. 16 amp=2.5mm²?

Sen ett råd till nästa gång. Fråga alltid din tilltänkta "behöriga" elektriker innan du startar, för som det nu blir så sätter du "kanske" honom i en svår situation.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Den där plinten ser smidig ut!

Ja, jag vet att jag borde ha kollat med elektrikern innan, men nu är kabeln där den är. Måste någonting göras om får jag bita i det sura äpplet och göra det.

Anledningen till 6 kvadrat är just för att slippa säkra ner och för att jag kom över en rulle kabel till halva nypriset.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Nu är det inkopplat och klart, ser installationen vettig ut? Önskvärt hade väl kanske varit olikfärgad fasmatning, men som synes är faserna uppmärkta. Jag har olikfärgad RK liggandes, men det kanske inte är nödvändigt när det är uppmärkt vad som är vad? uploadfromtaptalk1409435148967.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1409435148967.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • uploadfromtaptalk1409435243610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tobbe_3 och 4 till
  • Laddar…
Nej då, uppmärkning av fasledarna räcker gott.

Vill du ha synpunkter så kontrollera fjärde terminalen uppifrån - det ut som att ledarna ligger i kors över varandra.
Dessa terminaler ser ju ut att svälja hur många ledare som helst, men problemet är väl att få det att sitta bra och att det finns utrymme runt om. Ser ut att vara trångt redan med tre ledare. Du hade ju kunna flytta ledarna från brytaren till din nya plint, kanske t.o.m avvecklat din gamla helt, nja.

Jag skulle sedan försökt snygga till kabelhärvan i skåpet med lite snävare böjar. Finns det plats bakom skenan? Ser inte snyggt ut med ledare som korsar skenan på framsidan. Och försök hålla ett avstånd mellan fasledare och plåten i skåpet - onödigt att de ligger emot.
 
Som vanligt bra kommentarer från dig Bo, tack! Att snygga till det hela bör vara ganska enkelt.
 
Ser bra ut, förutom att stigarna kommer upp på fel sida i fasadmätarskåpet.

//Patrik
 
Var kommer jorden till din nya plint ifrån? Ser inte ut att komma från utgående plint som de andra ledarna.
Nu har du ju bara RK under överfallsklämmorna så det är större möjlighet att få det vettigt med flera anslutningar där, men du kunde med fördel sätta utgående till huset i din nya plint också nu när den är på plats.

Annars ser det bra ut, inget att anmärka på där snarare prydligare än genomsnittet. .)
 
Bättre att ha kablarna framför DIN skenan... trångt bakom... risk för kortis om dom ligger klämda bakom.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Var kommer jorden till din nya plint ifrån? Ser inte ut att komma från utgående plint som de andra ledarna.
Ja den tänkte jag inte på ...

Det finns ju en jordskena längre ner i skåpet på vänster sida. Den har jag personligen uppfattat mer som en potentialutjämningsskena än en skyddsjords-punkt.
Men så behöver det kanske inte vara ...


Sen håller jag med Patrik, utgående brukar väl vara till höger, och bör väl också ...?
Men det är kanske inget annat fel än typ kosmetiskt?


Och slutligen Schlbuditz, att fasledarna alla är svarta är helt OK, särskilt som de t.o.m är uppmärkta, märkningen är minst lika bra som olika färger. Och det hela är nog över genomsnittet, då man rätt ofta hittar såna här skåp med bara svarta omärkta ledare eller ännu värre tokigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.