tommib
J jimih skrev:
Utlovade tider? Varför måste du ge utlovade tider?
Tja, för att vissa av oss har annat att göra än att vänta på en hantverkare som kanske kommer, kanske inte.

Jag förstår helt hur elmont resonerar. Möjligen kan jag ha lite åsikter om påslaget men det beror mycket på hur det hanteras (produkter som är köpta på arbetstid betald av mig bör inte ha påslag, standardprodukter som hantverkaren "lagerhåller" kan mycket väl ha det).

Fasta priser har inget med saken att göra, grejen med tiden är att man kan säga tidpunkter till sina kunder. Om ett jobb tar mellan en och fem timmar blir det omöjligt att säga till nästa kund när man kommer.

Mina åsikter om hur hantverkare ska vara sammanfattas väldigt bra av just elmont.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du missförstår problemet. Eftersom tidsåtgången är osäker så måste man ha marginal mellan kunderna. När den marginalen inte behövs så går beläggningsgraden och lönsamheten ner. Har man inte marginalen så kommer man ibland försent till nästa kund.
Som jag skrev tidigare så var själva "affärs"-idén att man som företag accepterar lägre marginaler under en övergångsperiod, och ser detta som ren marknadsföringskostnad. Dvs marginalerna jag pratar om är ren ekonomiska, inte tidsmässiga.

Säg att man bokar in 4 småjobb under en dag. Kl 8, kl 10, kl 13 och kl 15. Säg sen att varje jobb visar sig ta i snitt en timme, trots att man schemalagt för två. Då tar man betalt för en timme, plus framkörningsavgift. Dvs totalt 4 fakturerbara timmar. Det kan verka som att man förlorar en massa pengar på detta, men detta ska jämföras med att alternativet kanske är att man prissätter dessa småjobb så högt så att två av dessa fyra kunder avböjer. Och om man då inte har jobb att fylla dagen med så förlorar man kanske ännu mer. Plus att man kanske har förlorat två rekommendationer från de två kunderna som avböjde. Dvs på sikt kan det löna sig att se denna kostnad som marknadsföringskostnad istället för att till alla medel försöka lägga den på kunderna direkt från dag ett för det nystartade företaget.

En annan idé är att vara mer flexibel i sitt erbjudande när det gäller tidsbokning. T.ex kan man få välja mellan "jobbet påbörjas kl 10", "jobbet påbörjas någon gång mellan 9 och 11", "jobbet utförs under onsdagen" och "jobbet utförs under vecka 43". Och man erbjuder olika priser beroende på hur flexibel kunden kan vara. En pensionär eller föräldraledig person kanske kan välja det sistnämda, medan andra kanske kan jobba hemifrån en dag och väljer det alternativet. Och vissa föredrar att veta mer exakt när hantverkaren kommer, och betalar då extra för detta.

Man kan också vara lite mer flexibel med vilka dagar man jobbar på. Det är många som jobbar helg i andra branscher. Varför skulle inte en hantverkare kunna göra det? Och då menar jag inte till skyhögt OB-tillägg. En restaurang höjer normalt inte sina middagspriser bara för att det är helg t.ex.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tja, för att vissa av oss har annat att göra än att vänta på en hantverkare
Du har alltså inte saker du kan göra hemma medan du väntar på hantverkaren? Jag har i princip alltid saker jag kan fylla ledig tid här hemma med.

I mitt fall pratar jag om småjobb som jag har behov av att få utförda kanske 1-2 gånger per år i snitt, sett över en längre tidsperiod. Och om jag då måste spendera en förmiddag/eftermiddag hemma en vanlig arbetsdag 1-2 gånger per år, då är det inte ett olösligt problem. Eller i värsta fall så tar jag ut en semesterdag, och planerar in en massa saker jag kan göra hemma medan jag väntar på hantverkaren. Jag är övertygad om att en stor andel av befolkningen kan göra detta.


För övrigt så tolkade jag från början "utlovade tider" som "jobbet tar x timmar att göra", och det var det jag ifrågasatte. Dvs om ett jobb är svårt att bedömma så är det bättre att säga att rent generellt tar den typen av jobb mellan kanske X och Y timmar (med viss marginal uppåt), och att man kan inte bedömma det utan att vara på plats och titta.



tommib tommib skrev:
som kanske kommer, kanske inte.
Det där är en helt separat fråga. Om man har kommit överens om en viss tidpunkt eller ett visst tidsintervall så ska hantverkaren rimligtvis anstränga sig för att hålla det, och höra av sig om det inte funkar, boka in en ny tid, be om ursäkt och kanske även kompensera på något sätt (t.ex skriver av framkörningsavgiften).


tommib tommib skrev:
Om ett jobb tar mellan en och fem timmar blir det omöjligt att säga till nästa kund när man kommer.
Det blir bara omöjligt för att du har ett för strikt synsett på det hela. Jag har gett flera alternativ till hur man skulle kunna lösa det i tidigare inlägg. Ett alternativ är att schemalägga första jobbet som 5h, och nästkommande jobb efter dessa 5 timmar. I snitt kanske dessa 1-5-timmarsjobb tar 2h, vilket blir snittfaktureringen. Då innebär det 3 st odebiterbara timmar för det jobbet, men för ett nystartat företag kanske det ändå inte hade funnits jobb att täcka dessa timmar för om man ratat jobbet helt.

Och ett annat alternativ var som sagt att man erbjuder mer flexibla tidsbokningar, med lägre priser eller annat som incitament för kunden att välja det före en exakt tid.

Kort sagt man man säga att det hela är ett pussel som hantverkaren/företaget försöker få att gå ihop. Men ju mer flexibel man är, destå lättare blir det att få pusslet att gå ihop. Var mer transparant gentemot kund, och erbjud olika typer av lösningar till olika prissättning, så kanske man tillsammans med kunderna kan få ihop pusslet utan allt för många saknade bitar (dvs odebiterbara timmar).
 
Två kompletteringar till allt som skrivits ovan:

Jag föredrar hantverkare som vill kommunicera skriftligt. Mail är bäst. Då har båda parter alla överenskommelser skriftligt och det är enkelt sökbart i respektive mailbox.

Angående materialpåslag så är det enda rätta 0%. Hantverkaren ska ta betalt för den tid som materialhanteringen tar, den tiden är inte i proportion till det inköpta beloppet. Svinn och liknande innebär bara att mer material köps in och som kunden ändå får betala för. Detta resonemang gäller för löpande räkning. Vid fast pris är det ointressant, möjligen undantaget om man vill ha ROT avdrag då man som kund har intresse av att maximera kostnadsandelen för tiden, alltså 0% är fortfarande det bästa.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du missförstår problemet. Eftersom tidsåtgången är osäker så måste man ha marginal mellan kunderna. När den marginalen inte behövs så går beläggningsgraden och lönsamheten ner. Har man inte marginalen så kommer man ibland försent till nästa kund.
Det går att minimera den marginaltiden om den uppstår. Ett sätt som nyttjas är att ringa till nästa kund och fråga om det går bra att komma redan nu då det uppkommit en lucka. Åtminstone jag svarar i regel alltid ja på den frågan om jag får den.
Sedan går det ju att nyttja den luckan till exempelvis fakturering (ta med en laptop för 3000 spänn i bilen, och gör faktureringen redan där och då). Städa bilen. Gör i ordning för nästa jobb. Osv.

Jag jobbar i en bransch där jag visserligen sitter på min stol större delen av dagen, men jag jobbar med olika kunder och projekt där det kan uppkomma ställtider mellan möten och annat. För att jag skall kunna uppnå så nära 100% beläggning som möjligt så gäller det att jag nyttjar luckorna. Jag tidredovisar, läser in mig på nya saker, städar upp lite gammal skit osv. Likadant som någon skrev tidigare i tråden om att en kund med lätthet kan gå hemma och fixa med saker en hel dag i väntan på en hantverkare, så vill jag påstå att en hantverkare kan fylla lite tid med fix med företaget. Men jag tror det faller på att hantverkare i regel inte är IT-tekniska (så fakturering osv från bilen går bort) och heller inte ser nödvändigheten med att hålla bilen fräsch och allt i ordning. I alla fall inte de jag haft hemma.

Hade jag själv jobbat i branschen hade jag nyttjat luckorna först till fakturering - som kund hade jag uppskattat att nästan omgående efter jobbet fått fakturan i mailen. Därefter hålla bilen i ordning (jag är lite slarvig ibland och det skulle vara bra att lägga tid löpande åt att städa upp efter mig). Därefter till marknadsföring - facebook osv. Upp med filmer och bilder osv, typ som Svanströms i Stockholm kör på tuben..
 
Varför sitter alltid dom bästa "spelarna" på läktaren :thinking: vore det inte bättre för alla om dom bytte plats med dom på planen.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför sitter alltid dom bästa "spelarna" på läktaren :thinking: vore det inte bättre för alla om dom bytte plats med dom på planen.
Liknelsen domare spelare är kanske bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.