Hemmakatten skrev:
Tog för givet att snigel tyckte det var för stort och skrymmande (och skymmande) på denna lilla yta.
Det har du antagligen också fullständigt rätt i :)

MVH/C.

*EDIT* Raderar mitt förra inlägg som ju faktiskt var helt onödigt och inte tillförde någonting.
 
Med en lättare beskärning ser trädet åtminstone på fotot fint miljöskapande. Fortfarande tycker jag att man inte skall göra något med en nyinköpt tomt förrän efter något år och efter att man upplevt de fyra årstiderna. Man hinner förändra sina intryck och det brukar också bli billigare ... ;)
 
Åh vilka underbara trädgårdar det fanns under rars länkar!! Jag vill ha dem allihop! ;D

Trädet togs bort av flera anledningar.
1: Det gjorde att vårt kök blev väldigt mörkt, nu kommer dagsljuset in genom fönstren.
2: Gräset runt trädet var skitsvårt att få liv i, och den del av häcken som skuggades av trädet växer inte alls.
3: Det var stooooort och gjorde att det kändes som om det fanns så mycket plats till annat.
4: Det växte väldigt fult (och dessutom över grannens tomt)

Jag tror jag gör som Christina (var det väl?) föreslog.....vänta över vintern och sätt igång till våren. Jag sätter ner lökarna nu så vi har något fint att titta på till våren, mer gör vi helt enkelt inte.

Tack för alla kloka råd!
 
yonna skrev:
Varför tog du bort trädet ??? ?
No ja, nu är det för sent :'(. Jag tyckte om den ljumiga ingången :'(.
Hoppas snigel har fler träd med plats för en bänk i skuggan.
gaia
 

Snigel skrev:
Jag tror jag gör som Christina (var det väl?) föreslog....
Fast egentligen var det Hemmakatten, jag höll bara till fullo med :)

Jag tycker hursomhelst att det är ett klokt beslut, planera slipningen av din diamant noga under vintern och sätt igång med själva arbetet till våren ;)

Du kommer att ha den mest underbara vinter framför dig :-*, gränslöst fantiserande/skissande och inget som helst slitigt kroppsarbete :), dvs. det bästa av båda världarna.
Ett tips är att gå till bibblan och låna en årgång av 'Allt om Trädgård', där hittar du mer idéer och dessutom praktiska tips om hur du bäst går till väga.

Mitt avslutande råd är att du verkligen ska våga ta ut svängarna på din lilla yta, standardlösningar finns det säkert mer än en av i ert kvarter, gör nåt som ingen annan har, det kostar i jämförelse ändå nästan 'ingenting' vare sig i pengar eller arbetsinsats mtp. storleken på trädgården :D.

MVH//Christina.
 
gaia skrev:
No ja, nu är det för sent :'(. Jag tyckte om den ljumiga ingången :'(.
Hoppas snigel har fler träd med plats för en bänk i skuggan.
gaia
Jo....det såg rätt trevligt ut, men som sagt, huset blev i skugga, köket mörkt och dystert. Dessutom byggdes spindelnät mellan syrenen och trädet varje natt...och när jag kom ut på morgonen fick jag stå med en kvast och veva bort det innan jag vågade gå igenom! :-D
 
Snigel skrev:
Jo....det såg rätt trevligt ut, men som sagt, huset blev i skugga, köket mörkt och dystert.
Ja, ljuset vill man ju ha :) men jag tröstar mej alltid att den kommer fram när löven faller av just under den mörkaste årstiden då man behöver ljuset som mest ;). Bodde vid en granskog och det var inte alls trevligt med skuggan året om. Men dom gamla ekar som växer tätt på mitt nuvarande hus skulle jag inte vilja vara utan trots att det är miljoner löv att kratta ;).  På sommaren ser jag dom som en naturlig solskydd i stället för parasol,persianer och markiser ;). Vil man ha några träd vid huset så är det nog lövträd som är bäst..... i fall du kommer att sakna dit träd så kan du alltid plantera ett nytt som inte blir så stort i starten :).
Lycka till med framsidan!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.