J jonaserik skrev:
Matta och duk är samma sak. Platon är av plast och absolut tät mot väta, det är dom andra.
EDIT INTE ska det vara
Nu läste jag 2 offerter jag fått och de sätter kraftig markduk. Ska kolla med den tredje vad han sätter, det är han som jag troligtvis kommer anlita.

En av de andra var otroligt dyr och sade att ”man får vad man betalar för” och insinuerade att de skulle göra det bästa jobbet. Men då betalar jag tydligen inte för Platon där då trots att det verkar som att man ska sätta det nu 🤔
 
Richard_F
S Smv380 skrev:
Vad bra för täcklisten är ful. Det blir troligtvis gräs på två sidor och asfalt på en.

Hur tjock isodrän valde ni att sätta?
När jag frågande ang täcklisten fick jag till svars att den var ful just för att man aldrig skulle låta den synas. Har idag grus/singel runt hela huset och någon gång har kanten på listen börjat titta fram. Då vet man att det är dags att fylla upp lite till.

Vi satte 200 mm. Har ett hus från 60-talet.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
S Smv380 skrev:
Nu läste jag 2 offerter jag fått och de sätter kraftig markduk. Ska kolla med den tredje vad han sätter, det är han som jag troligtvis kommer anlita.

En av de andra var otroligt dyr och sade att ”man får vad man betalar för” och insinuerade att de skulle göra det bästa jobbet. Men då betalar jag tydligen inte för Platon där då trots att det verkar som att man ska sätta det nu 🤔
Några rullar Platon kostar inte många kronor jämfört med allt annat vid dränering. Vi lade även duken över isodrän innan Platon för att den inte täckte översta delen
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
Richard_F Richard_F skrev:
När jag frågande ang täcklisten fick jag till svars att den var ful just för att man aldrig skulle låta den synas. Har idag grus/singel runt hela huset och någon gång har kanten på listen börjat titta fram. Då vet man att det är dags att fylla upp lite till.

Vi satte 200 mm. Har ett hus från 60-talet.
Varför har ni grus/singel?
 
Vänta minst en vinter innan ni gör någon typ av seriös yta. Marken sätter sig mycket första året.

Konceptet är utprovat med fiberduk. Så det är inte en felaktig lösning. Tanken är att fukten ska gå ut i marken.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
Richard_F
S Smv380 skrev:
Varför har ni grus/singel?
Enbart för utseendet skull. Har 1-1,5 m grus innan gräsmattan börjar.
Hade lika gärna kunnat ha asfalt eller plattor.
 
  • Gilla
Smv380
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.