Jag hade ett brinnande foto-intresse för några år sen. På den tiden så hade vi inte lika gemensam ekonomi som vi har idag. Mitt intresse för foto har avtagit rätt kraftigt. Dessbättre står sig objektiv väldigt bra på andrahandsmarknaden. Sålde en Ef 35 f/1.4L USM för 10000 för att bekosta sänksåg och lite annat smått och gott.
 
MathiasS skrev:
Egna pengar?

Mina pengar är min frus pengar och min frus pengar är min frus pengar. Fiffel är det enda som funkar.
Även gifta karar behöver månadspeng:)
 
  • Gilla
freddijonsson
  • Laddar…
fiffla måste man göra med både kärring och jobb.
men öppna kort då blir det inte massa tjafs, om inte någon vill knulla runt.
jag gjorde det innan kärring då slipper alla massa skitsnack. ska man gifta sig är det seriöst. inte fan va på en bordell i berlin eller warsava exc.
till verrkstad ja jag köper och har många maskiner men min kärring vet efter 32 år att gör det för henne o barnen och mina kunder och privat.
vem älskar inte pannahead hd, och mercury 9.4l med kompressor i båten plus kärringens bil olds.442.w30cab. min gamla sen 35 år. själv är lincolnfreak sen 40 år. man måste komma överens respektera varandra ev. olika intressen mm. pussa varandra är aldrig fel.
jag är nog störd nu men är fortarande en romantiker
 
Den båten vill vi se bilder på och höra (film!) - nån man sett på sjön kanske?
 
bigbula skrev:
fiffla måste man göra med både kärring och jobb.
......... om inte någon vill knulla runt..................inte fan va på en bordell i berlin eller warsava exc.
................fortfarande en romantiker
Läs och lär, så pratar en äkta romantiker. When Harry met Sally, You've got mail, Brokeback mountain; släng er i väggen!! :p:p:p

Jag har lugnat ner mig lite när det gäller verktyg, har redan det kan ha när man bor i lägenhet. Har dock inga större problem med att köpa verktyg om jag vill. Hade diskussionen när jag renoverade det mesta av lägenheten. "Behövs verkligen den där dyra mojäng?" "Nej, min kära fru, du kan betala hantverkarnas lön istället." Blev genast tyst då vi redan hade räknat på gds vs hantverkare. Dessutom vet hon om att jag är mycket mer noggrann än dom flesta hantverkare (fast inte lika snabb)
 
MathiasS skrev:
Egna pengar?

Mina pengar är min frus pengar och min frus pengar är min frus pengar. Fiffel är det enda som funkar.
Även om man som man tror att man har egna pengar är det nog ändå så i verkligheten...
 
Ja och ju förr man inser det desto bättre är det.
 
Är det därför det är så mycket ståhej runt samkönade äktenskap, för att det blir oklart vem som ska ta alla pengar?

För att svara på TS: köp en bordssåg och hävda att den är till att skiva skinka med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Charley1968 och 1 till
  • Laddar…
Min fru får dåligt samvete när hon shoppat på stan och frågar om det gjorde nåt att hon köpte dom där kläderna. Då brukar jag säga att hon ligger grymt efter då det gäller inköp... Fast jag köper aldrig kläder...
Fast jag har kommit till en punkt då jag har de verktyg jag behöver för det jag gör. Så nu måste jag övertala mig själv om det ska köpas nåt verktyg...
Jag håller just nu på att bearbeta mig själv att jag behöver en Tormek.
 
  • Gilla
pjfj
  • Laddar…
Mell skrev:
Jag håller just nu på att bearbeta mig själv att jag behöver en Tormek.
Den känner jag igen. Har tillochmed handlat 3-4 jiggar på jula-rea för några år sedan och har mitt på arbetsbänken lagt en stor hög med knivar etc som behöver slipas......men jag är fortfarande för snål.
 
  • Gilla
Mell
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Egna pengar?

Mina pengar är min frus pengar och min frus pengar är min frus pengar. Fiffel är det enda som funkar.
LoJo skrev:
Även gifta karar behöver månadspeng:)
Ni råkar inte vara smygjapaner? ;) Det är i varje fall så det brukar funka i Japan - alla pengarna hamnar i frugans ficka och gubben får månadspeng.

Personligen har jag aldrig ens blivit bemött med en syrlig kommentar när det gäller verktygsinköp. Det gäller bara att leverera kontinuerligt och säkerställa att hon vet vad hantverkare kostar. Sen skadar det förstås inte med ett visst mått av pedagogisk läggning. Det gäller ju att kunna förklara varför man behöver en ny rikthyvel för att bygga en kaninbur...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om man har lagt 80tkr på verktyg undrar jag om det verkligen saknas något? Låter som att du har en fin kap & gersåg så varför behövs en ny sådan? Jag menar inget illa på något vis är mest nyfiken på vad som saknas 😃

Jag saknar en sänksåg men jag har ingen aning om hur jag ska driva igenom detta. Förmodligen löser det sig med tiden 😃 Har ju gått en hel del till verktyg även här på de två åren vi har bott i huset även om det är långt ifrån 80tkr 😃 Verktygen är även för mig ett intresse och det är kul med bra grejer. Har även jag haft ett starkt fotointresse tidigare och samlat på mig en del dyrgripar. Även om det lockar att sälja vissa objektiv så inser jag att om jag gör detta så kommer det nog aldrig finnas utrymme att skaffa nya om jag ångrar mig och när jag väl använder grejerna numera så är det ju ganska trevligt med bra grejer precis som vanligt 😉
 
låter ju asbra med gemensam ekonomi, då kan ju tanten va me och betala verktygen, man måste ju ha bra verktyg för annars kan man ju inte fixa allt som behöver bli fixat. :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Lättare att bli förlåten än tillåten.
 
  • Gilla
Charley1968 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.