Mark0 Mark0 skrev:
Hade lite tid och leka med kartan från kommunen i Sketchup

ursäkta kvaliten, fotade skärmen eftersom jag gör det på en annan dator
[bild]
[bild]

Nu återstår det lite färgsättning etc.
Intressant och ser bra ut. I SketchUp: Finns det något sätt att ta en bild från t ex Google Maps och "klistra på" topografikartan som ni skapade så att man faktiskt kan se terrängen med träd, buskar osv?
 
Har samma problem / utmaning med en väldigt kuperad tomt och situationen. Det som funkar bäst för mig är att 3d scanna tomten med lidar (iPhone 12), exportera som obj och sen importera till Cinema 4D och Redshift (då får jag förutom fotorealism även korrekt textur). Tanken sen är att bygga upp tomten och huset i Unreal för ytterligare realism.
 
  • Gilla
3D Anders och 1 till
  • Laddar…
D DCHPL skrev:
Har samma problem / utmaning med en väldigt kuperad tomt och situationen. Det som funkar bäst för mig är att 3d scanna tomten med lidar (iPhone 12), exportera som obj och sen importera till Cinema 4D och Redshift (då får jag förutom fotorealism även korrekt textur). Tanken sen är att bygga upp tomten och huset i Unreal för ytterligare realism.
Intressant!

Har du lust att gå igenom lite mer steg för steg hur det går till?

Appar osv
 
  • Gilla
Antonymen
  • Laddar…
P petersthlm skrev:
Intressant!

Har du lust att gå igenom lite mer steg för steg hur det går till?

Appar osv
D DCHPL skrev:
Har samma problem / utmaning med en väldigt kuperad tomt och situationen. Det som funkar bäst för mig är att 3d scanna tomten med lidar (iPhone 12), exportera som obj och sen importera till Cinema 4D och Redshift (då får jag förutom fotorealism även korrekt textur). Tanken sen är att bygga upp tomten och huset i Unreal för ytterligare realism.
Kollade lite mer. Superintressant!

Det finns en app SiteScape som kräver lidar iphone 12/13 pro max som verkar lovande.

Men hur exporterar man detta till Sketchup som landscape?
 
Har nu gjort lite mer research.

Med en iPhone 12/13 Pro som har LIDAR kan man t ex ladda ner gratisappen "3D Scanner App".
Från appen kan man scanna in miljön (tomt, hus mm) som sedan processas och exporteras till ett .DAE-format för Sketchup.

Sketchup kan importera DAE-formatet. Här finns en hållhake. Antingen måste man ha betalversionen (Shop), eller så får man googla Sketchup Make och ladda ner denna som tydligen också ska klara att importera DAE.

Återstår att också testa. Ska göra det när det blir vår och tomten är vacker.[/QUOTE]
 
P petersthlm skrev:
Har nu gjort lite mer research.

Med en iPhone 12/13 Pro som har LIDAR kan man t ex ladda ner gratisappen "3D Scanner App".
Från appen kan man scanna in miljön (tomt, hus mm) som sedan processas och exporteras till ett .DAE-format för Sketchup.

Sketchup kan importera DAE-formatet. Här finns en hållhake. Antingen måste man ha betalversionen (Shop), eller så får man googla Sketchup Make och ladda ner denna som tydligen också ska klara att importera DAE.

Återstår att också testa. Ska göra det när det blir vår och tomten är vacker.
[/QUOTE]
P petersthlm skrev:
Intressant!

Har du lust att gå igenom lite mer steg för steg hur det går till?

Appar osv

Här kommer en video jag gjort på ämnet. Mer på vår youtube kanal
 
P petersthlm skrev:
Har nu gjort lite mer research.

Med en iPhone 12/13 Pro som har LIDAR kan man t ex ladda ner gratisappen "3D Scanner App".
Från appen kan man scanna in miljön (tomt, hus mm) som sedan processas och exporteras till ett .DAE-format för Sketchup.

Sketchup kan importera DAE-formatet. Här finns en hållhake. Antingen måste man ha betalversionen (Shop), eller så får man googla Sketchup Make och ladda ner denna som tydligen också ska klara att importera DAE.

Återstår att också testa. Ska göra det när det blir vår och tomten är vacker.
[/QUOTE]

Tyvärr fastnar inte träd och buskar speciellt bra med lidar. Photogrammetry är bättre men har sina utmaningar. Jag rekommenderar Polycam.ai som har stöd för både lidar och photogrammetry capture.
 
Nej precis, träd och buskar funkar inte så bra alls. Jag tänker dock bara ha 3d scanningen som en ”blueprint” för att bygga upp allt i Unreal senare (modeller tas från Megascan). Alternativet är att ”städa” bort träden (rensa polygoner) och ersätta dem med modeller från externa bibliotek. Ska lägga upp något senare när jag har något vettigt att visa…
 
D DCHPL skrev:
Nej precis, träd och buskar funkar inte så bra alls. Jag tänker dock bara ha 3d scanningen som en ”blueprint” för att bygga upp allt i Unreal senare (modeller tas från Megascan). Alternativet är att ”städa” bort träden (rensa polygoner) och ersätta dem med modeller från externa bibliotek. Ska lägga upp något senare när jag har något vettigt att visa…
Coolt! Skulle gärna se slutresultatet.

Mitt team jobbar just nu med ett projekt i Bangkok där vi hjälper kunden planera renovering inklusive trädgården. Bifogade en video här på konceptet jag visade dem som demo.

Här är lidar modellen av trädgården utan planteringen och gymmet på takterrassen:
https://poly.cam/capture/A92A0588-4A97-4F47-B338-AD8123162F8A
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Intressant. Vad har hänt på det här området? VR i all ära men vore toppen om man exempelvis kunde:
1. Scanna in hela tomten med en iPhone (Pro)
2. Ladda in i lämpligt program.
3. Flukta runt (VR) och bestämma sig för var man vill ha fönster mm. (Se utsikt från olika höjder)
3. 3D-printa i skala någonstans 1:10 eller 1:20. Ev får man printa i portioner som man sedan limmar ihop till en stor modell.
4. 3D-printa terrängen
5. Lägga in huset i programmet
6. 3D-printa även huset

Tacksam för tips på state of the art.
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.