kakelmaster skrev:
[quote author=kakelmaster link=1135881606/0#11 date=1136316152][quote author=Misse link=1135881606/0#0 date=1135881605]Vi har två badrum i vårt nya hus som skall kaklas. I det mindre vill vi ha vitt, blankt 10*30 cm kakel på väggarna och klinkers som är 16*16 cm på golvet (grå-svart- ser lite ut som sten).

I det större badrummet funderar vi på ett vitt kakel som är 15*20 cm och samma klinkers som i det mindre badrummet, dvs 16*16 cm.

Frågan är nu hur man sätter plattorna så att det blir snyggast- liggande, stående, "diagonalt"?! Vad tror ni blir snyggast?
[/quote]
[/quote]
 
  • IMAG0128.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad bra att få se bilder- jag tycker att det ser bäst ut då de avlånga plattorna sätts liggande så vi är nog inne på rätt spår vad gäller det lilla badrummet.

I det större badrummet kan det nog bli bra med stående på väggarna och diagonalt på golvet- skall definitivt fundera mer på det.
 
Jag tycker att man alltid ska sätta klinkers 10-15 sm upp på väggen !
detta gör att det ser mer färdigt & bearbetat ut, ungefär som en golv list, eller uppvik av en plastmatta. Har man inte detta så ser det ut som om det fattas nått !


Här har du m itt förra badrum som jag hade i min lägenhet.

det är ståendeplattor högst upp i "fyrhörn"
sen en bord & däe efter äe det liggande plattor som ligger förskjutet.
sen är det knäckta klinkers ett varv på väggen & som en ram på golvet
sen har vi klinkers i två färger i ett rutmönster diagonalt.

IMG_0008.jpg
 
Blir snyggt med klinker upp på väggen en bit.
Jag tycker även att en rand eller bård passar - speciellt när man har samma färg hela väggen.
Planerar själv att sätta en bård men helt utan mönster för att få ett mer "rent" intryck.


Tycker själv att man ska tänka igenom noga så att man hittar det som passar sin egen smak, det är lätt att göra som någon annan men svårt att hitta min smak.
 
Tosca skrev:
Personligen tycker jag att mosaik på golvet är snyggast till stora plattor på väggarna. Dessutom är det lättare att få det snyggt runt golvbrunnen, har lite svårt för de skarvade plattbitarna man ofta ser när man ska bygga fall i duschutrymmen. Så här blev i alla fall vårt duschrum med vit matt 10x30 kakel på väggen, utan förband, och 5x5 stengrå klinker på golvet. Upphottat med lite glasbitar... Har själv designat hur glasmosaiken ska "rinna ner" på golvet och ansluta till golvbrunnen  ::) (känner mig riktigt mallig just nu  ;)). Fast det hade nog inte blivit så snyggt utan en duktig plattsättare, förstås...
[bild]
Wow, vad snyggt! Du har möjligtvis inte fler bilder på badrummet?! Vi är tyvärr väldigt begränsade vad gäller kaklet då vi dels måste välja från en viss butik och dels helst från den tillvalslista vad gäller huset (annars blir det tokdyrt) och just det kakel/klinkers vi tittat på finns med på tillvalslistan alt blir "billigt" att "uppgradera" till (standard är 15*15 sm både på väggar och golv).

Jag tyckte även att det var snyggt att låta klinkersplattorna gå upp en liten bit på väggen- det skall vi fundera på också!
 
Lite bilder vårt badrum, observera att det är helt ostylat och direkt från verkligheten ;)

badrum_1.jpg

badrum_2.jpg

badrum_3.jpg

badrum_4.jpg
 
Tosca skrev:
Personligen tycker jag att mosaik på golvet är snyggast till stora plattor på väggarna. Dessutom är det lättare att få det snyggt runt golvbrunnen, har lite svårt för de skarvade plattbitarna man ofta ser när man ska bygga fall i duschutrymmen. Så här blev i alla fall vårt duschrum med vit matt 10x30 kakel på väggen, utan förband, och 5x5 stengrå klinker på golvet. Upphottat med lite glasbitar... Har själv designat hur glasmosaiken ska "rinna ner" på golvet och ansluta till golvbrunnen  ::) (känner mig riktigt mallig just nu  ;)). Fast det hade nog inte blivit så snyggt utan en duktig plattsättare, förstås...
[bild]
Jättefint badrum! Du har all anledning att vara stolt :-*!!!
Vilken fog har ni? Vilket märke & vad heter färgen? Är det s.k "pärlgrå" från Lip??

Vi ska ha vitt matt 10x30 på väggarna och svart skiffer 30x30 på golvet. Utom i duschen där det blir skiffer-mosaik (tokdyrt!) med två ränder upp såsom erat ungefär...
Hoppas på svar...
 
Tosca! Wow vad snyggt- nu vet jag hur jag skulle vilja ha det i vårt badrum (i alla fall i ett av dem)! Frågan är bara om Skanska som bygger vårt hus kan tänka sig att fälla in glaskakel som en bård…Oavsett- tusen tack för att du visade bilder på ert fina badrum (samt på katten förstås;-) - vår Misse är inte förtjust i vatten alls). Om jag inte har alldeles fel så är det även du som visat bilder på ett supersnyggt kök tidigare-eller?!
 
Tosca skrev:
Det kan vara värt att kolla med Skanskas plattsättare - det är möjligt att de kan tänka sig att sätta en bård extra mot ett litet pristillägg. Mosaiksättning ingick inte i vår entreprenad heller, utan vi betalade 1 125:- plus moms extra för att få glasbitarna uppsatta i duschen och badrummet  - klart prisvärt med tanke på vilken skillnad det gör för helheten. Ett badrum gör man ju inte om i första taget, så det är en långtidsinvestering.
Tack för allt beröm  :-*! Klart att det ursnygga köket också var mitt ;) ;D!
Det skall vi defintivt göra. Tyvärr verkar de inte vara så flexibla :(, men det är ju värt ett försök- särskilt då vi hittat en bård (glaskakel) som vi tycker om och som verkar finnas att beställa där vi skall välja kaklet. Er bård är iofs ännu snyggare- var är det för leverantör?

Har ni ytterligare badrum i ert hus? Det vore i så fall roligt att få se bilder på det (vi verkar ha ungefär samma smak ;))
 
Nu har vi fått en ny tillvalslista vad gäller kakel/klinkers (mycket större utbud- vi kommer definitivt att ha 10*30 cm kakel i ett badrum, men har fler valmöjligheter vad det gäller kaklet i det andra) och det verkar som om det går att få en bård också- frågan är bara om det går att få just den bård (glasmosaik) som vi önskar?!

 
Tosca, mycket snyggt badrum! Där fick man inspiration!!

Liten fråga, skåpet under/till handfatet, vad är det för tillverkare/modell?
 
Tosca! Tusen tack för att du delar med dig av bilderna av ditt vackra hus! Även detta badrum var helt i min smak :). Jag skulle för övrigt inte säga nej till att se några fler av de 142 bilder du tagit ;)
 
Tack Tosco, uj så snyggt ni fått det!!
 
Åhh, vilka snygga badrum, ja hela huset verkar superfint! Golvet som ni har lagt i badrummen, vet du vad plattan heter? Jag har letat efter en mörkgrå platta men inte hittat någon snygg än.

/Fia
 
Tack Tosca för svaret! Det är nog precis det jag har letat efter. Vi vill också ha samma eller ungefär samma i hall, kök, relax och wc så det här skulle ju passa perfekt. Då kan man välja samma platta men olika format. Det är så snyggt när det blir enhetligt.

/Fia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.