Ja. Vi får hoppas vi har fel. Annars ...
 
Man ser ju skruvarna till klämringen som man ska göra...

Tippar på att det gråa bara är fix och inget annat... ;)
 
Mikael_L
Jag skulle önska att TS naggen skulle vilja kolla lite vad det kan vara för något, det här som jag ringat in med rött.
Är det mjukt som något slags gummi eller tyg?
Eller hårt som cement?
Eller mjukt och stelnat typ silikon?
 
  • DSC00224-mod.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte samma som det vi undrar över?
 
  • brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jodå ... :cool:
 
TS här.

När jag ser bilden framför mig så känns det ju väldigt logiskt att man ska kunna lyfta upp plastdelen.
Har provat att dra upp men utan att lyckas.
Dock så ska det väl tilläggas att jag inte försökt helhjärtat ännu, ska försöka få tag i ett lämpligt verktyg att lyfta med.

Gällande det som sitter runt så vet jag inte riktigt vad det är, men det känns lite kletigt, likt silikon eller liknande fast inte direkt stelnat.



Vaddå då? Är det något galet som inte ska vara där?
 
Redigerat:
När man monterat brunnsmanchetten ska det inte synas nåt av den om man gjort det korrekt. Det ser lite svajjigt ut på din måste jag säga, som nåt desperat försök att få det tätt med hjälp av ett lass silikon.
 
Mikael_L
naggen skrev:
Vaddå då? Är det något galet som inte ska vara där?
Ja det ser inte riktigt rätt ut i din brunn.
Det som vi markerat och pekat ut med rött hör inte dit.

I sämsta fall så är det tätskiktet/brunnsmanschetten som syns. Den ska inte synas så där, den ska vara slätt och jämnt monterad mot underlaget och sen ska tätskikt vara påfört, så inget av manschetten syns.

Se bilder på sid 7 och 11:
http://www.jafo.eu/pdf/JAFO_Montageanvisning_for_golvbrunnar_i_plast.pdf

Men det kan vara bättre än så. Om tätskiktet är korrekt så kan dom som monterat kladdat dit något annat, som ger ett oproffsigt intryck men inte behöver betyda någon skaderisk.
T.ex. att det vi markerat är fix sen montage av plattor och slukrist, men då ska det vara hårt, nästan som betong.
Eller så är det silikon, vilket inte alls hör hemma där, och direkt får en att fundera på vad fel dom gjort, eller vad som ska döljas. Skulle det vara silikon blev åtminstone jag orolig över det hela.

Eller så är det kanske tätskiktsmassa, vilket inte heller behöver vara någon fara med, ser bara oproffsigt ut.
 
TS.

Kan du lyfta på det markerade med rött och fota så, att vi kan se mellan den fast skruvade ringen och yttre delen?
 
Thomas Lundquist
Tycker inte du ska peta, dra eller lyfta något själv. Är du osäker tar du dit en riktig hantverkare som är sakkunnig inom området som kan besiktiga brunnen åt dig.

Vattenlåset tycker jag däremot att du ska dra upp själv :).
 
Mikael_L
Särskilt ifall du fortfarande har någon möjlighet att reklamera jobbet bör alla undersökningar göras försiktigt och oförstörande, om möjligt. Då firman egentligen har rätt att åtgärda fel själva innan.
 
Har tittat lite mer nu.

Visst ser det ut som brunnen sitter på plats rejält och bra.
Det ser ut som att silikonet eller vad det är är pålagt ovanpå bara som extra skydd eller liknande.

Vem är det som lagt dit det tro? Rörmokaren som monterat dit brunnen eller platsättaren som satt plattorna, lagt fuktspärr osv?
 
Thomas Lundquist
Plattsättaren, därför är det något oroväckande. Det ska inte vara något extraskydd där och speciellt inte silikon.
Är det gammalt?
 
Thomas Lundquist skrev:
Plattsättaren, därför är det något oroväckande. Det ska inte vara något extraskydd där och speciellt inte silikon.
Är det gammalt?
Huruvida det är silikon eller inte vet jag ju faktiskt inte.
Jag vet inte hur vått silikon gestaltar sig riktigt.

Jag borde ta fler bilder och posta imorgon när jag får möjlighet.

Det är knappt 2 år sedan det gjordes.
Vad är farhågorna? Vad kan hända?
 
Thomas Lundquist
naggen skrev:
Huruvida det är silikon eller inte vet jag ju faktiskt inte.
Jag vet inte hur vått silikon gestaltar sig riktigt.

Jag borde ta fler bilder och posta imorgon när jag får möjlighet.

Det är knappt 2 år sedan det gjordes.
Vad är farhågorna? Vad kan hända?
Jag ska inte oroa dig för mycket, men efter ett "normalt" utförande ska du se fix där och inget annat.

Det kan vara så att det utfördes med schönox/ casco produkter (ljusgrå färg) och någon osäker har kladdat dit tätskikt runt om.
Men hur lyckades han forma dom märkliga vecken är det man undrar mest över.

Var det du som anlitade plattsättaren eller har du uppgifter på honom så tycker jag att du ska ta kontakt med han och visa bilderna.

Magkänslan är dock att du ska ta dit någon sakkunnig som besiktigar brunnen, eftersom det inte är två år gammalt ännu så finns ju även "tvåårsgarantin" kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.