Excel Excel skrev:
Knacka bort kaklet nedtill, ser ändå vara bristfälligt gjort.
Det är väldigt dåligt gjort.
 
Vet inte hur det är på din modell men det är vanligt att det från kabinens avlopp går en tunn sladdrig slang till badrummets golvbrunn. Då fungerar inte en vaskrensare eftersom klockans vacuum aldrig går ner i golvbrunnen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Vet inte hur det är på din modell men det är vanligt att det från kabinens avlopp går en tunn sladdrig slang till badrummets golvbrunn. Då fungerar inte en vaskrensare eftersom klockans vacuum aldrig går ner i golvbrunnen.
Ingen aning hur det ser ut eftersom jag inte lyckats ta mig ner under. Men gissar att du har rätt.
 
AXS
M Malinlars skrev:
Då är jag helt klart beredd att testa gång på gång om det till slut ger med sig. Ska jag använda kokande vatten eller räcker hett vatten från kranen? Jag har bara tagit från kranen när jag testat
Måste vara varmare, men koka är att ta i. Typ 90 grader kör jag.

Ta en kastrull du kan hålla bra och var försiktig!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Måste vara varmare, men koka är att ta i. Typ 90 grader kör jag.

Ta en kastrull du kan hålla bra och var försiktig!
Så många skilda bud nu från alla håll. Men tänker det inte kan skada att testa iaf.
 
  • Gilla
Bygg hagberg
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Typ det allra första vi gjorde såklart. Kommer inte åt golvbrunnen den vågen
Du behöver någon åtkomst till avloppet för att lösa detta. Antingen via sidan/kaklet eller silen. Jag röstar för att du tar bort silen. Om den är svetsad (hur dumt är detta...) får du ta en Dremel och såga bort den. När du har åtkomst till avloppet kan du ta en högtryckstvätt med spolslang avsedd för avlopp och se om du kan lösa det så...
Det sitter ju sannolikt ett vattenlås i golvbrunnen och det kommer du nog inte förbi med slangen så det kan bli så att du får flytta duschen ändå till slut.

Hatar när folk bygger saker man inte kan underhålla. Det är ju halva charmen med att bygga något att framtidssäkra och ha hängslen och livrem för ifall nåt behöver lagas.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
@ @ndreas skrev:
Absolut inget kokande vatten eller soda. Däremot är denna produkt jäkligt bra: [länk]
Vad är det som skiljer denna mot kaustiksoda?
 
M Malinlars skrev:
Så många skilda bud nu från alla håll. Men tänker det inte kan skada att testa iaf.
Varmt vatten kommer inte lösa det här stoppet helt. Det kommer bli bättre ett tag sen är det stopp igen. Det är bara mekanisk rengöring antingen med spolning eller med händerna/rensvajer som kommer ordna detta så det håller längre än ett tag tror jag.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du behöver någon åtkomst till avloppet för att lösa detta. Antingen via sidan/kaklet eller silen. Jag röstar för att du tar bort silen. Om den är svetsad (hur dumt är detta...) får du ta en Dremel och såga bort den. När du har åtkomst till avloppet kan du ta en högtryckstvätt med spolslang avsedd för avlopp och se om du kan lösa det så...
Det sitter ju sannolikt ett vattenlås i golvbrunnen och det kommer du nog inte förbi med slangen så det kan bli så att du får flytta duschen ändå till slut.

Hatar när folk bygger saker man inte kan underhålla. Det är ju halva charmen med att bygga något att framtidssäkra och ha hängslen och livrem för ifall nåt behöver lagas.
Via silen i duschen tror jag inte går. Det ser ut såhär. Och skruvar man upp skruvarna så släpper bara slangen som är under.

Ja det är helt absurt hur de byggt detta. Vem fan kaklar in en golvbrunn?
 
  • Ett vitt handfat med droppar och en avloppsöppning i mitten. Något smutsigt och använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
GalnaÄlgen och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
M Malinlars skrev:
Klart värt att testa. Men pressas håret då ner i avloppet? Är det inte risk för stopp längre ner om man inte får upp det?
Har oftast väldigt lite hår i röret efter silen (under golvet på duschkabinen) brukar mest vara gucka. I köket kör jag med högtryckstvätten + rensslangen som hör till . I duschen blir det mindre verktyg .
 
@
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är det som skiljer denna mot kaustiksoda?
Den behöver inget varmt vatten och avger ingen värme då den reagerar. Gellen sjunker sakta ned och hamnar där stoppet är. Har använt den med väldigt bra resultat. Har man plastavlopp tror jag inte heller att det sker någon påverkan på rör mm.
 
Blir vattnet kvar i duschkabinen?
Då är det väl inte stopp i golvbrunnen, då skulle ju vattnet komma ut under duschen?
Det låter mer som stopp i duschens slang/rör.

Oavsett hade jag velat ha tillgång till undersidan:
Ta bort kaklet.
Börja med två-fyra rutor på höger sida och se vad det är fäst på. Har dom använt orginalplasten så "tillse att" bit två i bilden lossnar med en väl avvägd mängd våld. Annars använd våld för att göra en väg in ändå.

Efter det får du i bästa-bästa fall upp golvbrunnen och kan rensa den och duschens slang.

Illustration av en duschkabin med numrerade delar och riktningssymboler, möjligen en monteringsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varmt vatten kommer inte lösa det här stoppet helt. Det kommer bli bättre ett tag sen är det stopp igen. Det är bara mekanisk rengöring antingen med spolning eller med händerna/rensvajer som kommer ordna detta så det håller längre än ett tag tror jag.
O [old rusty] skrev:
Blir vattnet kvar i duschkabinen?
Då är det väl inte stopp i golvbrunnen, då skulle ju vattnet komma ut under duschen?
Det låter mer som stopp i duschens slang/rör.

Oavsett hade jag velat ha tillgång till undersidan:
Ta bort kaklet.
Börja med två-fyra rutor på höger sida och se vad det är fäst på. Har dom använt orginalplasten så "tillse att" bit två i bilden lossnar med en väl avvägd mängd våld. Annars använd våld för att göra en väg in ändå.

Efter det får du i bästa-bästa fall upp golvbrunnen och kan rensa den och duschens slang.

[bild]
Vattnet rinner ut under duschen. Så det är nog i golvbrunnen det är stopp.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Vattnet rinner ut under duschen. Så det är nog i golvbrunnen det är stopp.
Kanske inte bättre, men då är det bara att börja knacka ner små kakelbitar.
Gör det där det inte syns från dörren så kommer ni snart att glömma att det ser tokigt ut. :)
 
O [old rusty] skrev:
Kanske inte bättre, men då är det bara att börja knacka ner små kakelbitar.
Gör det där det inte syns från dörren så kommer ni snart att glömma att det ser tokigt ut. :)
Det var ju inte det lättaste. Verkar dessutom inte ens sitta plast bakom utan något annat, typ frigolit eller liknande. Kommer sluta med att jag river ut hela skiten i rent vredesmod.
 
  • En mörk, smutsig hörna med synlig isolering, skräp på marken, och en vägg med svarta kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.