CarMan skrev:
[quote author=apersson850 link=1138130746/0#12 date=1138191296]Oavsett om mätningen sitter ute, inne eller både och så kommer man inte ifrån att reglering av framledningstemperaturen påverkar hela huset samtidigt.

Enskilda ventiler/termostater kan ju justera för det rum där de sitter, separat.
spontant kan man tycka det. Har du inte heller råkat ut för att det är för varmt när ni har mycke främande?[/quote]

På vilket sätt menar du att inne&utegivare är bättre än termostater i detta läget? Elementen blir ju kalla i vilket fall som om det blir ovanligt varmt i huset. Sen att det tar tid för huset att reagera beror ju på att vi är duktiga på att isolera, det blir ju samma sak oberoende av inne&utegivare eller termostater där är det lika bra eller lika dåligt välj själv.
Skillnaden och egentligen den sak som avgör hela alltet är precis som någon nämnde ovanför att termostaterna reagerar individuellt, lagar mat i köket med ugnen på då kallnar elementet, när ugnen stängs av startar elementet igen. Detta får du inte ens med världens bästa inne&utegivare om inte innegivaren sitter i just köket men det tror jag inte är standard. Listan kan göras längre med sol i enskilda rum för att inte nämna blåst hur bra reagerar dina givare på det?
Jag vill nog tro att det ena inte ska utesluta det andra, givare till shunten så att det shuntas ut lagom värme och sen termostater på alla element, det är den mest flexibla lösningen. Att termostater skulle va tröga känner jag inte igen, iofs är mina helt nya i hela huset men jag har inte den uppfattningen.
Vidare vill jag ännu en gång understryka att jag inte kan förstå meningen med att fast strypa vissa element, hur i all sin dar kan det vara bättre än termostat som gör precis det fast helt automatiskt, förklara det en gång för alla är du snäll.
CarMan, du använder givarna och fasta strypningar som mantra i inlägg efter inlägg, förklara hur du resonerar är du vänlig.  :)
 
Termostaterna kan visst bli tröga. Jag gick över mina när det började bli kyligare i höstas. Sex satt helt fast, åtta till var tröga. Inte konstigt att det värmde dåligt i huset.
 
ine & utegivare är snabbare på att reglera. med termostater hinner du får förvarmt innen dom stänger.
 
Det kan tänkas. Fast det hjälper ju ändå inte på enstaka rum som blivit onödigt varma, av någon anledning. Om man inte har den typen av givare i varje rum. Men då måste man också ha skilda framledningskretsar till varje rum, och det har väl ändå ingen? Eller någon annan form av elektriskt styrda ställdon eller motsvarande i varje rum. Finns det?
 
Inviduell instypning av radiatorerna är i stort sett en nödvändighet för att värmesystemet ska fungera.
Vatten och jag har vissa likheter, vi tar både den enklaste vägen. ;)

Orkar inte skriva mer om vitsen med att vissa element stänger i rum med värmeöverskott.
Det finns däremot ett fenomen som man kan förledas att tro har med trög reglering att göra, och det är när man shuntat ut för kallt vatten och ventilen står fullt öppen. När man då höjer shunten brukar det bli för varmt, eftersom ventilen släpper på för mycket vatten och inte hinner stänga i tid.(för så snabb är den inte)
 
Men hur ska man tänka när man ställer in värmen då...ska man börja med alla element helt öppna sen ställa in pannens temperaturkurva så att det är perfekt värme i det rum som man vill ha varmast i och sedan srypa elemenen i alla andra rum till deras temp är lagom?

Samma sak gissar jag gäller om man har termostatventiler också va??


Vad kostar en termostatventil mellan tummen och pekfingret??
 
Den ursprungliga undran var hur man skulle reglera temp mest ekonomiskt. Nu är det en elpanna men en VP kan bli aktuell. Förutsättningarna är ganska olika. Med en elpanna är det inte lika viktigt eftersom en kWh värme kostar en kWh. Men med en VP blir det en helt annan sak. Då bör en VP med flytande kondensering generara den lägsta möjliga framledningstemp som ger önskad värme i det kallaste rummet. Sedan får man strypa raddarna i de rum som är för varma. Man måste givetvis också söka sig fram till en lämplig kurva för huset. Att producera varmare vatten och sedan shunta ner det till lagom temp (fast kondensering t ex ) är att kasta onödiga pengar till Vattenfall eller Fortum. >:(
Behövs 35° i framledningen och vattnet shuntats från en 45°-tank kan det kanske kosta 20-25% mer.
 
Så du säger att det inte är mer o-ekonomiskt att ha högre temp till radiatorerna om man har el-uppvärming. Borde inte ändå förlusterna bli lite högre med högre temp. Eller är det försumbart?
 
Först ska du fundera på om det är väldigt svårt att få rätt temp. i vissa/alla rum, då behöver systemet strypas/regleras in, annars är det troligen redan gjort.

Det drar ca 5% mer att handshunta en elpanna med termostatventiler på radiatorn jämfört med motorshunt. I alla fall hos en bekant.

Om du har motorshunt med reglercentral, men inga termostatventiler idag, och är nöjd med regleringen av temp. betvivlar jag att du sparar så mycket att det lönar sig att montera t.v. annat än i enstaka rum.

Med onödigt hög framledningstemp. får man större förluster, om dessa kommer huset till del eller inte beror ju på förläggning och värmebehov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.