Tack det ska jag göra,

Skulle vara schysst om någon kunde hjälpa till med mina frågor :)
 
Perfekt tack.
 
Ollehoff skrev:
Tack det ska jag göra,

Skulle vara schysst om någon kunde hjälpa till med mina frågor :)
Så grovt virke du har plats för...
 
  • Gilla
AlbinNilsson
  • Laddar…
Ollehoff skrev:
Hej,

När jag kollar på bauhaus guide så fastnar jag på vissa steg. Varför behöver man Plyfa-skivorna och varför ska det vara 120cm mellanrum mellan varje regel(är det någon lag)?, och varför är det så viktigt att det ska vara 60cm mellan reglarna exakt, annars kommer man att behöva en regel mellan de.

vid steg 5: så säger de att isoleringen kommer vid 60cm, är det alltid så, om det är det då är 120cm mellan rum en lag?

Sen vid steg 8: så börjar de spika fast regelstommen och med det menar de ramen som håller fast alla reglar? och varför ska man spika uppifrån?

och kan du snälla förklara steg 10?

Är det något annat man ska tänka på när man reglar en yttervägg?

Ledsen om det är jobbiga frågor vill bara lära mig :)

Tack
Cc 60 cm används för att isoleringsskivorna ska passa mellan två reglar. Detta är inget krav men är ett lämpligt mått att använda pga många skäl.

Man måste inte spika uppifrån men det är mycket enklare och snabbare plus att det håller bättre.

Vad är steg tio?
 
Ofta spikar man ihop väggen liggandes och ställer sedan upp den (lite som att skruva ihop en bokhylla)
Jag tycker Träguiden är bra, där finns mycket information och olika tabeller för dimensionering. För att huset ska stå kvar behövs inte så grova dimensioner. 45x70 cc 1200 räcker nog för en attefallstillbyggnad. Men man vill ofta ha mer isolering och stabilitet.
Det behövs något som håller väggarna i sidled så det inte faller ihop som ett korthus. Där kan man ha diagonalstag eller t.ex. Osb skivor.
 
huggan skrev:
Cc 60 cm används för att isoleringsskivorna ska passa mellan två reglar. Detta är inget krav men är ett lämpligt mått att använda pga många skäl.

Man måste inte spika uppifrån men det är mycket enklare och snabbare plus att det håller bättre.

Vad är steg tio?
Hej,

vad är det för skäl?

och detta är steg 10: Vid dörrposten sätter du en regel vid dörrens övermått, 2,10 cm. Såga till en extra regelbit för att bevara 60 cm bredd mellan reglarna i väggen. Det handlar om bärighet och inget att fuska med.

Här är hela guiden med 10 steg.

http://fixartv.bauhaus.se/regla.html
 
Ollehoff skrev:
Hej,

vad är det för skäl?

och detta är steg 10: Vid dörrposten sätter du en regel vid dörrens övermått, 2,10 cm. Såga till en extra regelbit för att bevara 60 cm bredd mellan reglarna i väggen. Det handlar om bärighet och inget att fuska med.

Här är hela guiden med 10 steg.

[länk]
Byggvaror såsom gips, osb, utegips, spikläkt och isolering är alla gjorda för cc 600 eller cc 450. Har du längre avstånd krävs grövre dimensioner av virket och det är mer jobb med isolering, dessutom kan du inte använda skivmaterial alls.


Angående steg 10 så måste du ha en regel att spika/skruva i över dörren när du monterar tex gips, spikläkt, vindskydd eller dylikt.

Vad är det du ska bygga egentligen?
 
huggan skrev:
Byggvaror såsom gips, osb, utegips, spikläkt och isolering är alla gjorda för cc 600 eller cc 450. Har du längre avstånd krävs grövre dimensioner av virket och det är mer jobb med isolering, dessutom kan du inte använda skivmaterial alls.


Angående steg 10 så måste du ha en regel att spika/skruva i över dörren när du monterar tex gips, spikläkt, vindskydd eller dylikt.

Vad är det du ska bygga egentligen?
regla upp en yttervägg. Det låter simpelt i huvudet men när jag läser guiden blir det krånligt.
 
Ollehoff skrev:
regla upp en yttervägg. Det låter simpelt i huvudet men när jag läser guiden blir det krånligt.
Till en bostad? Tyckte bara att du verkade vara inne på att inte köra cc 600 och är det en bostad eller något som ska isoleras så tycker jag verkligen du ska köra på det.
 
som sagt man väljer virket efter isolering.. elr så nära man kommer

c/c 600 är till för att isoleringen ska sitta tätt imellan 2regler
c/c 1200 blir det så att det passar med gips/faner/vindskydd etc




det är ingen lag på dom måtten. det gör det bara lite enklare att bygga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.