A
M Mortsken skrev:
Ja.

Att aktivera barn tillräckligt bra dag ut och dag in tills de börjar skolan ser jag som helt otänkbart.

Tror det är väldigt bra och utveecklande med förskolan och allt som det innebär med umgänge med kompisar, förskolelärare med mera.
Sen behöver det klart inte vara varje dag 9 timmar om dagen från de är ett tills de börjar skolan.
Men att vara hemma med mamman (eller pappan) "hela" tiden tror jag inte är bra.
okej... Jag var hemma tills 1an som barn..
lärde mig läsa och räkna innan jag började i skolan...
Så har mina barn också fått..
äldsta dottern kunde läsa, skriva, räkna innan hon började förskolan, och visst har det utvecklat sig. men dra inga förhastade meningar...
 
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
På vilket sätt ligger USA före? I dyraste prislistan för sjukvård (tror en födsel går på 1.25m nånting)? I statistiken över invalidiserade människor? Eller den över de som inte har råd med medicin? Utförsäkrade?
Snälla. De är bäst på att ta fram företag som exploaterar och ibland passar på att leverera bra lösningar av bara farten.
De ligger inte före i allt.
våran sjukvård är inte långt efter den heller....
Men är ändå riktigt dyr...
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
På vilket sätt ligger USA före? I dyraste prislistan för sjukvård (tror en födsel går på 1.25m nånting)? I statistiken över invalidiserade människor? Eller den över de som inte har råd med medicin? Utförsäkrade?
Snälla. De är bäst på att ta fram företag som exploaterar och ibland passar på att leverera bra lösningar av bara farten.
kvaliten på deras sjukvård slår sverige med hästlängder
 
Maskintok skrev:
De ligger inte före i allt.
våran sjukvård är inte långt efter den heller....
Men är ändå riktigt dyr...
Är den dyr? Hur då? Vet du vad en privat sjukförsäkring kostar? En riktig alltså. Inte en sån där billig där den privata vårdgivaren redan gått med vinst på det offentligas patienter. I Tyskland? 7-8tkr / mån. USA? Samma kanske plus 1000-lappar i egenavgift varje gång du ska till "vårdcentralen". Därtill tokigt mycket administration för att utröna om din försäkring faktiskt gäller.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Är den dyr? Hur då? Vet du vad en privat sjukförsäkring kostar? En riktig alltså. Inte en sån där billig där den privata vårdgivaren redan gått med vinst på det offentligas patienter. I Tyskland? 7-8tkr / mån. USA? Samma kanske plus 1000-lappar i egenavgift varje gång du ska till "vårdcentralen". Därtill tokigt mycket administration för att utröna om din försäkring faktiskt gäller.
bättre att ha som många vårdcentraler is sverige som saknar minst en fast läkare

för övrigt så tycker jag sverige har ganska dålig sjukvård om man jämför med andra länder i europa
 
  • Gilla
Hmt och 2 till
  • Laddar…
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Är den dyr? Hur då? Vet du vad en privat sjukförsäkring kostar? En riktig alltså. Inte en sån där billig där den privata vårdgivaren redan gått med vinst på det offentligas patienter. I Tyskland? 7-8tkr / mån. USA? Samma kanske plus 1000-lappar i egenavgift varje gång du ska till "vårdcentralen". Därtill tokigt mycket administration för att utröna om din försäkring faktiskt gäller.
Det där är inte relevant.
Det är bara det man får för skatten som är relevant... Och där ligger Sverige bakom...
 
nåt som är svin dyrt i sverige är tandläkaren den är ju billigare i dom flesta länder inte bara usa

sen har vi den extremt dyra ålderdomshemmen i sverige den biligare i usa
 
Undra om trådskaparen är intresserad av vad sjukförsäkringen kostar i Tyskland...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Maria T och 28 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är ju dock inte sant, det är långt ifrån alla utvecklare som behöver högskola.

Jag tror definitivt att det kommer hända något med lönerna åt riktigt arbete inom några år. Kanske står vi inför samma scenario som i USA snart när folk vägrar jobba för skitlöner längre.
Menar du att hantverkare har skitlöner? Det tycker jag väl inte. Hantverkare tjänar enligt min mening rätt bra. Går såklart inte att jämföra med läkare eller andra högutbildade yrken men ändå.
 
  • Gilla
DarkInNight och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
bättre att ha som många vårdcentraler is sverige som saknar minst en fast läkare

för övrigt så tycker jag sverige har ganska dålig sjukvård om man jämför med andra länder i europa
Hur pass mycket har du sett den sjukvården från insidan och inte blott läst om hur typiskt svensk dålig sjukvård vi har?
Givetvis ska den förbättras. Men att privat vinstdriven sjukvård skulle vara bättre beskrevs av nobelprisvinnare i ekonomi som ett cockroach argument. Det dödas gång på gång men kommer tillbaka.
 
  • Gilla
erik_83 och 12 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Menar du att hantverkare har skitlöner? Det tycker jag väl inte. Hantverkare tjänar enligt min mening rätt bra. Går såklart inte att jämföra med läkare eller andra högutbildade yrken men ändå.
Hur mycket är "rätt" bra?
 
F foppa skrev:
Hur mycket är "rätt" bra?
F foppa skrev:
Hur mycket är "rätt" bra?
Sett till snitt- och medianlön. Sett till utbildningsnivå är det förmodligen oslagbart. Och då menar jag att man kan börja jobba direkt efter gymnasiet.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltid något mindre än vad jag jobbat.
Då bör du ha hög timpenning om det ska gå ihop
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Då bör du ha hög timpenning om det ska gå ihop
Ja eller om man har långa och många jobb hos återkommande kund..
Så gör jag åt mina stamkunder...
de slipper betala för mina tabbar.. ;).
Nä men jag skriver alltid lite mindre..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Då bör du ha hög timpenning om det ska gå ihop
jodå, inga problem, den är 450 + moms.
Bättre timlön än jag hade som civilingenjör faktiskt.

(Fast ärligt talat börjar det vara dags att höja lite nu, det är lite för många som påstår att jag är för billig)
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.