Eller multiplicera med pi för att få ett fast pris. Sedan undrar kunden tvärtom hur det kunde gå åt så lite arbetstid…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det enda som är helt odiskutabelt är tiden då man faktiskt arbetar. Alltså inte ens tiden om man går på toa eller går undan för att röka en cigg.
(Den tiden är däremot ett rättsligt förhållande mellan den anställde hantverkaren och dess företag, den som arbetar har rätt till en del korta pauser, det brukar schabloniseras till 5 min / timme).

Allt utöver detta börjar röra sig i gråskalan. Det är bättre att tydligt avtala om vad som gäller för resor och bil osv, och sen hålla arbetstiden "ren". Då sitter man i stensäker sits såsom hantverkare.
Jag ska väl också medge att detta är den mest drakoniska tolkningen, ty lagtexten är ju som vanligt lite flummig och svepande.
Men som jag skrev, sätter man endast upp tid då man verkligen utför arbete såsom arbetstid, så är det solklart korrekt.
 
Restid är arbetstid , så enkelt är det .
Om företaget betalar lön under restid så faller det såklart på kunden .

All annan diskussion är bara dumt
 
  • Gilla
Isakare och 6 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Om företaget betalar lön under restid så faller det såklart på kunden .
Jo kostnaden måste givetvis täckas. Firman har en kostnad för lön även under restiden. Men många verkar räkna med att den kostnaden ligger inbakad i timpriset. Vilket väl iofs. skulle kunna vara en fungerande modell också. Men den skulle ge en märklig kostnadsfördelning mellan korta och långa uppdrag.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag säger det igen! AVTALA INNAN.

VAD ska göras.?
HUR ska det göras (utförande, finish m.m.)?
NÄR ska det göras?
VAD ska debiteras och med HUR mycket (arbetstid, material, skador)?
VEM ska göra det (lärling, mästare, certifieringar)?
VILKA certifieringa och försäkringar finns?
FÅR underleverantörer anlitas?
OM på fast pris, NÄR får tillkommande debiteras och med VAD?

Är det ett större jobb, se till att dokumentera vad ni kommit överens om, med mail och inspelade samtal.
 
  • Gilla
Sson85 och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Restid är arbetstid , så enkelt är det .
Om företaget betalar lön under restid så faller det såklart på kunden .

All annan diskussion är bara dumt
Ursäkta, men det verkar som duinte känner till fakturerad arbets tid. Enligt avtal arbetar en snickare 40 Tim / vecka. Det innebär att börjar de kl 07:00 har de rätt att ta ut 1 timma rast under dagen om arbetet slutar kl 16:00. Det blir 8 timmar. Övrig restid är en sak mellan snickaren och dennes arbetsgivare. Det är inte konstigare än en ex lagerarbetare eller kontorsanställd. Sedan att arbetsgivaren tar ut ersättning för transportfordon har inget med snickarens lön att göra. Om ditt resonemang skulle gälla skulle en snickare aldrig behöva vara på arbetsplatsen om avståndet är för långt, då skulle all tid gå åt för att resa.
 
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
S Sören Carlsson skrev:
Ursäkta, men det verkar som duinte känner till fakturerad arbets tid. Enligt avtal arbetar en snickare 40 Tim / vecka. Det innebär att börjar de kl 07:00 har de rätt att ta ut 1 timma rast under dagen om arbetet slutar kl 16:00. Det blir 8 timmar. Övrig restid är en sak mellan snickaren och dennes arbetsgivare. Det är inte konstigare än en ex lagerarbetare eller kontorsanställd. Sedan att arbetsgivaren tar ut ersättning för transportfordon har inget med snickarens lön att göra. Om ditt resonemang skulle gälla skulle en snickare aldrig behöva vara på arbetsplatsen om avståndet är för långt, då skulle all tid gå åt för att resa.
Oavsett vilket, så kommer du som kund få betala för all tid, oavsett om det blir en högre timpenning, eller om tiden specificeras som restid.
 
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
S Sören Carlsson skrev:
Ursäkta, men det verkar som duinte känner till fakturerad arbets tid. Enligt avtal arbetar en snickare 40 Tim / vecka. Det innebär att börjar de kl 07:00 har de rätt att ta ut 1 timma rast under dagen om arbetet slutar kl 16:00. Det blir 8 timmar. Övrig restid är en sak mellan snickaren och dennes arbetsgivare. Det är inte konstigare än en ex lagerarbetare eller kontorsanställd. Sedan att arbetsgivaren tar ut ersättning för transportfordon har inget med snickarens lön att göra. Om ditt resonemang skulle gälla skulle en snickare aldrig behöva vara på arbetsplatsen om avståndet är för långt, då skulle all tid gå åt för att resa.
Jag driver ett plåtslageri med 10 anställda .
Så jag vågar påstå att mitt resonemang gäller.

Jag vet inte om du driver med mig eller om du är så himla dåligt påläst . En sak är klar som korvspad . Du kan aldrig ha anlitat en hantverkare i allafall.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 4 till
  • Laddar…
S
S Sören Carlsson skrev:
Ursäkta, men det verkar som duinte känner till fakturerad arbets tid. Enligt avtal arbetar en snickare 40 Tim / vecka. Det innebär att börjar de kl 07:00 har de rätt att ta ut 1 timma rast under dagen om arbetet slutar kl 16:00. Det blir 8 timmar. Övrig restid är en sak mellan snickaren och dennes arbetsgivare. Det är inte konstigare än en ex lagerarbetare eller kontorsanställd. Sedan att arbetsgivaren tar ut ersättning för transportfordon har inget med snickarens lön att göra. Om ditt resonemang skulle gälla skulle en snickare aldrig behöva vara på arbetsplatsen om avståndet är för långt, då skulle all tid gå åt för att resa.
Hantverkaren jobbar inte gratis åt dig bra för att du bor långt borta. Om det var som du påstår skulle ingen hantverkare ta jobb åt någon som bor mer är några minuter bort.

Kör jag bil till en kund så gör jag det givetvis på uppdrag av den kunden, då ska den betala för det också.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hantverkaren jobbar inte gratis åt dig bra för att du bor långt borta. Om det var som du påstår skulle ingen hantverkare ta jobb åt någon som bor mer är några minuter bort.

Kör jag bil till en kund så gör jag det givetvis på uppdrag av den kunden, då ska den betala för det också.
Men, ska restid debiteras med fullt timpris, resa kan ju vem som helst göra, det krävs ju ingen speciell kompetens och någon nytta får man ju inte som kund av resandet i dig.
 
Nyttan är väl att hantverkaren kommer fram till kunden. Visst, man skulle kunna debitera en lägre timpeng för själva resan, men då blir timpengen på plats dyrare för att kompensera. Annars förlorar man på att resa nån längre sträcka till kund
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
D Dilato skrev:
Men, ska restid debiteras med fullt timpris, resa kan ju vem som helst göra, det krävs ju ingen speciell kompetens och någon nytta får man ju inte som kund av resandet i dig.
Då återkommer du ju till exakt det jag skrev. Varför skulle hantverkaren erbjuda sina tjänster till någon som bor långt borta ifall den tjänar mer på att jobba hos kunder som bor nära firman?

Självklart debiterar man samma timpeng oavsett så att kunden får betala för den tid som går åt till att arbeta hos denne :)
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Jag driver ett plåtslageri med 10 anställda .
Så jag vågar påstå att mitt resonemang gäller.

Jag vet inte om du driver med mig eller om du är så himla dåligt påläst . En sak är klar som korvspad . Du kan aldrig ha anlitat en hantverkare i allafall.
Ursäkta jag äger flera fastigheter, så jag använder seriösa hantverkare ofta och är väl insatt i vad det kostar. Tyvärr finns det många oseriösa företag. Byggbolag/ VVVS/ plåtslageri har en arbetskostnad per timma. Sedan har de en kostnad för bil. Börjar arbetstiden för hantverkaren ex, kl 07:00 så betalar man från kl 07:00. Det är ointressant ifall företaget anställda kör hemifrån kl 05:00. Har man ett avtal är tiden ointressant för beställaren/ byggherren. I det avtal som tecknas mellan parterna framgår detta enligt ABS 18. Dessutom gäller det som tidsresa nämnt i andra inlägg, skriv in i avtalet alla tänkbara arbetsuppgifter som ingår inkl slutbesiktning färdigt avtal.. Om inte allt färdigt arbete framgår, tillkommer det allt extra ÄTA timmar. I ett färdigt avtal kan inte ex, plåtslagaren lägga på extra timmar, för avtalstid gäller. Det är skillnaden mellan offert pris, muntligt osv. Då kan hantverksföretaget lägga till enligt de domstols utfall för extra.
 
S Sören Carlsson skrev:
Ursäkta jag äger flera fastigheter, så jag använder seriösa hantverkare ofta och är väl insatt i vad det kostar. Tyvärr finns det många oseriösa företag. Byggbolag/ VVVS/ plåtslageri har en arbetskostnad per timma. Sedan har de en kostnad för bil. Börjar arbetstiden för hantverkaren ex, kl 07:00 så betalar man från kl 07:00. Det är ointressant ifall företaget anställda kör hemifrån kl 05:00. Har man ett avtal är tiden ointressant för beställaren/ byggherren. I det avtal som tecknas mellan parterna framgår detta enligt ABS 18. Dessutom gäller det som tidsresa nämnt i andra inlägg, skriv in i avtalet alla tänkbara arbetsuppgifter som ingår inkl slutbesiktning färdigt avtal.. Om inte allt färdigt arbete framgår, tillkommer det allt extra ÄTA timmar. I ett färdigt avtal kan inte ex, plåtslagaren lägga på extra timmar, för avtalstid gäller. Det är skillnaden mellan offert pris, muntligt osv. Då kan hantverksföretaget lägga till enligt de domstols utfall för extra.
Vet inte om du driver med mig fortfarande .
Såklart inte beställaren skall betala för hantverkaren som åker hemifrån kl 05.00.
Det har jag inte påstått heller
Däremot får du betala för hantverkaren från kl 07.00 när han börjar jobba.
Om han utgår från verkstad så får kund såklart betala när han sätter sig i arbetsbilen och åker till kund. Och ja
Denna diskussion är ointressant om det är fast pris.
Och då har inte hantverkaren ett timpris mer än om det beställs ÄTA arbeten som kan tillkomma om kund beställer det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som privat kund så är det ju sällan man frågar var hantverkarna som skall göra ditt jobb bor. Att jobbet skulle bli dyrare för att hantverkaren som bor i samma stadsdel stukar foten och firman får anlita sätta en som bor på andra sidan stan på jobbet istället känns ju konstigt. Bättre då att resan alltid utgår från en fast punkt tex deras, kontor, lager ……..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.