Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
 
  • Gilla
Daniel Eldstaden och 3 till
  • Laddar…
Du får nog faktura på 2x8h. Är jobbet klart?
 
  • Gilla
pete_rask och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
I grunden gäller att man ska betala för tid då arbete utförs åt en.
Om utföraren är anställd och har avtalsenliga raster, eller raster av vana och kutym, så är det en sak mellan anställd och arbetsgivare. Inget som ska röra kundens relation till företaget.

Som debiterbar tid är allt som det arbetas på plats, även allt slags förberedande arbete som kanske sker i företagets egna lokaler (t.ex. en plåtfirma klipper och viker en del plåt innan de åker ut till kunden), att handla material för kundens räkning lär också räknas som tid det debiteras för.
Samma tycker jag gäller för resor till/från uppdraget, men här börjar vi hamna i lite mer gråzon, ty många företag äskar även en fläskig bilersättning, så det är inte alls omöjligt att det vid rättegång skulle anses att företaget inte kan få både och, men mig veterligen har det ej prövats rättsligt.

Men i grunden ska man betala för all tid då det utförs arbete åt en, kan även inkludera sånt som inte sker på arbetsstället, men är för kundens räkning.

Lunch-rast ska man aldrig betala timpenning för, det är inte ens nära kutym i branschen.
Men tyvärr är det lite av kutym att ta en förmiddagsrast eller både fm och em, på kundens bekostnad, och ärligt talat är det inte förenligt med lagstiftningen. Så principiellt skulle man kunna bråka om detta, men man kan dock förvänta sig svårt motstånd, de flesta som är verksamma har dålig koll på juridiken och allt sånt, utan vet bara att ända sedan de var lärlingar så har man alltid kunnat fika på kundens bekostnad, så varför skulle det vara annorlunda nu?


Jag misstänker att de kommer debitera dig för 8 timmar per dag, utan krusiduller.
Men det låter som att de egentligen har arbetat 6,5-7 timmar per dag åt dig.

Är det värt att bråka om dessa 2-3 timmar ...? Tja.
Är du nöjd med allt övrigt? Då kan du överväga att skita i det, bara inse att det är så det funkar i denna branschen, ja det är lite ruttet.
Men skulle det vara på annat vis så skulle nog alla få betala samma ändå, bara som högre timpenning istället, så jäkligt är det.
Det kommer krävas en rejäl lågkonjunktur för att i grunden kunna ändra på något.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 27 till
  • Laddar…
S
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
den där lunchen går inte av för hackor :D

fast dom kanske hämtade material samtidigt?
 
  • Gilla
VinningaSnickeri och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du inget har avtalat så betalar du för all tid de lägger på jobbet, vanligen med utgångspunkt från firman. Inte sällan är de borta från byggplatsen för att hämta material och verktyg. Det går också på din räkning. Enligt konsumenttjänstlagen ska de ha betalt motsvarande typ deras och lokalkonkurrenternas vanliga debiteringsmodell. Om du inte har avtalat någon annan grund för att beräkna priset.

Jag gissar att de kommer att fakturera dig för två man 8 timmar, totalt 16 h. Om lunchen var ren lunch och inte att också åka och hämta något så borde de ha fakturera mer åt hållet 2X6 h, alltså 12 h totalt. Men jag skulle inte förvänta mig det, man blir så ofta besviken. Känns som att hälften av alla trådar handlar om just dessa diskussioner.
 
  • Gilla
H Karlsson och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
den där lunchen går inte av för hackor :D

fast dom kanske hämtade material samtidigt?
Nej materialet var de iväg en dryg timme för att hämta. Kanske har jag som undersköterska ( som inte ens hinner kissa på arbetstiden) valt fel yrke ?
 
  • Gilla
  • Haha
Kicki_B och 29 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Du får nog faktura på 2x8h. Är jobbet klart?
Nix saknas plåtarna till vindskivorna
 
  • Gilla
pereri100
  • Laddar…
S
Mimlan Mimlan skrev:
Nej materialet var de iväg en dryg timme för att hämta. Kanske har jag som undersköterska ( som inte ens hinner kissa på arbetstiden) valt fel yrke ?
du har valt fel yrke, men det har även hantverkarna gjort.

nog för att hantverkare har både bättre lön och arbetsvillkor än undersköterskor. Båda dessa arbetsgrupper har pisslön och villkor om du jämför med diverse utvecklare och annan programmerande personal.

i min egen bekantskapskrets så erkänner de villigt att de aldrig gör längre än 3 timmars arbetsdagar, jobbar hemifrån och har extremt mycket högre lön än hantverkare.

det blir kul om de som utför riktigt arbete någon gång står upp mot detta och vägrar jobba för 50% av lönen och dubbelt så långa dagar som deras kompisar som valde rätt branch :D
 
  • Gilla
egge80 och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du inget har avtalat så betalar du för all tid de lägger på jobbet, vanligen med utgångspunkt från firman. Inte sällan är de borta från byggplatsen för att hämta material och verktyg. Det går också på din räkning. Enligt konsumenttjänstlagen ska de ha betalt motsvarande typ deras och lokalkonkurrenternas vanliga debiteringsmodell. Om du inte har avtalat någon annan grund för att beräkna priset.

Jag gissar att de kommer att fakturera dig för två man 8 timmar, totalt 16 h. Om lunchen var ren lunch och inte att också åka och hämta något så borde de ha fakturera mer åt hållet 2X6 h, alltså 12 h totalt. Men jag skulle inte förvänta mig det, man blir så ofta besviken. Känns som att hälften av alla trådar handlar om just dessa diskussioner.
Tack för ditt svar.
Resorna för att hämta material har jag inte räknat bort i de uppgivna rasttiderna. De resorna gjordes efter 7:40’samt efter 9 rasten.
 
Kommer 7.40 och sedan 30 min rast vid 8.45, sedan lunch vid 11.30, då blir det inte mycket gjort på en förmiddag. Är det en engångsföreteelse, dvs första dagen vid uppstart utifrån att det krävs olika sidoarbeten, på morgon och lunch, eller händer det varje dag?
Är det så varje dag och du blir fakturerad för heldag så är det inte rimligt utifrån de hantverkare som gjort jobb hos mig.
 
  • Gilla
wrobel.se och 6 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
du har valt fel yrke, men det har även hantverkarna gjort.

nog för att hantverkare har både bättre lön och arbetsvillkor än undersköterskor. Båda dessa arbetsgrupper har pisslön och villkor om du jämför med diverse utvecklare och annan programmerande personal.

i min egen bekantskapskrets så erkänner de villigt att de aldrig gör längre än 3 timmars arbetsdagar, jobbar hemifrån och har extremt mycket högre lön än hantverkare.

det blir kul om de som utför riktigt arbete någon gång står upp mot detta och vägrar jobba för 50% av lönen och dubbelt så långa dagar som deras kompisar som valde rätt branch :D
Vad du glömmer är att hantverkare kan börja jobba direkt från gymnasiet, medans utvecklare normalt sett samlar på sig fem års studieskulder, så det tar ett bra tag innan utvecklare tar sig om en hantverkare i ackumulerad lön.
Och ärligt talat så har inte en hantverkare så dåligt betalt, speciellt inte om man jämför med undersköterskor eller för den delen högskoleutbildade sjuksköterskor med studieskulder.
 
  • Gilla
Krille4 och 42 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och inte jobbar de jag känner/vet om som håller på med datorbaserade saker några 3 timmar om dagen.
Nog sitter de sina 8 timmar om dagen, fast inte med 100% effektivitet hela tiden, div kaffekoppar släntras det iväg för att hämtas.
Sen är även dessa som människor är som mest, en del ruggigt skärpta och effektiva och får mycket ifrån sig under en dag, andra lite mer medelmåttiga.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 22 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kommer 7.40 och sedan 30 min rast vid 8.45, sedan lunch vid 11.30, då blir det inte mycket gjort på en förmiddag. Är det en engångsföreteelse, dvs första dagen vid uppstart utifrån att det krävs olika sidoarbeten, på morgon och lunch, eller händer det varje dag?

Är det så varje dag och du blir fakturerad för heldag så är det inte rimligt utifrån de hantverkare som gjort jobb hos mig.
Det återstår att se, jag har nu kontaktat deras chef och lämnat arbetstiderna *
för de dagar de varit här.
* ankomsttid, raster, tid när de lämnat arbetsplatsen
 
  • Gilla
U i CAR och 8 till
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad du glömmer är att hantverkare kan börja jobba direkt från gymnasiet, medans utvecklare normalt sett samlar på sig fem års studieskulder, så det tar ett bra tag innan utvecklare tar sig om en hantverkare i ackumulerad lön.
Och ärligt talat så har inte en hantverkare så dåligt betalt, speciellt inte om man jämför med undersköterskor eller för den delen högskoleutbildade sjuksköterskor med studieskulder.

Det är ju dock inte sant, det är långt ifrån alla utvecklare som behöver högskola.

Jag tror definitivt att det kommer hända något med lönerna åt riktigt arbete inom några år. Kanske står vi inför samma scenario som i USA snart när folk vägrar jobba för skitlöner längre.
 
  • Gilla
Loobo och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är ju dock inte sant, det är långt ifrån alla utvecklare som behöver högskola.

Jag tror definitivt att det kommer hända något med lönerna åt riktigt arbete inom några år. Kanske står vi inför samma scenario som i USA snart när folk vägrar jobba för skitlöner längre.
Vad var inte sant?
Jag skrev normalt sett, det utesluter ju inte att det finns de som jobbar som utvecklare utan formell utbildning (har en vän som gör det, sjukt duktig och hänger dessutom här på forumet).
Men jag vill påstå att de inte är så vanliga som du menar på, men har du någon fakta att hänvisa till så är jag inte främmande för att ändra min åsikt.

En hantverkare i sverige tjänar generellt sett inte dåligt, inte om man jämför med i USA.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.