Patrik440
M MagHam skrev:
Kopplingen på bilden skulle kunna översvämma den nedre tanken.
Då får man dra upp en avluftningsslang ur den nedre som går upp över några cm över den övre IBCn
 
B byabin skrev:
Du vet inte om grannen har snickrat en ställning med reglar, eller hur ser det ut? Kanske går det att få fotolov av grannen?
Jag gick förbi idag för att ta kort men glömde bort det. :oops: Iaf, tänk dig ett jakttorn typ. A-form på fyra reglar i hörnen och lite snedsträvor.

Har två som jag använder just nu, en som står ute på ett fält bredvid min lilla odling där. Den har jag bara en kran i botten plus lite slang och så fyller jag vattenkannor och vattnar för hand. Den andra står i växthuset jag håller på att bygga. Den står upphöjt på pall så jag kan ställa vattenkannan under om jag vill men primärt kommer jag ta vattnet via såna här; Irrigata
Då petar man ner en slang i tanken, låter solen driva motorn som sedan skickar ut vattnet till bevattningspunkterna. Ingen elanslutning eller annan vattenanslutning krävs så systemet sköter sig själv = :D
 
  • Gilla
byabin och 2 till
  • Laddar…
Många bra tips och trevliga bilder, tack för all input!

Byggtimmer kan vara ett bra alternativ som grund att snickra regelstomme från. Det verkar finnas skapliga erfarenheter med bevattning trots begränsad möjlighet till lyfthöjd, det är positivt att höra! Så klart kan man ansluta en pump om det är helt hopplöst att få till, men jag är övertygad att viss funktion kommer att fås, eventuellt fullt tillräcklig, särskilt efter input här i tråden från egna erfarenheter!

Fackverket var snyggt, men möjligen något oekonomiskt för mig :rofl: Bra illustration dock, jag har funderat på flera tankar, antagligen dock på samma höjd och hävertkopplade i så fall.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
B byabin skrev:
, jag har funderat på flera tankar, .
Hur många behöver du?
Staplar med IBC-behållare ute i snön, ej till salu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä.. Tyvärr är de inte till salu men jag brukar ha gott om dem.


/ P
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hur många behöver du?
[bild]

Nä.. Tyvärr är de inte till salu men jag brukar ha gott om dem.


/ P
Åtminstone 2 huvidinsamlingstankar lär det bli. Med möjlig anslutning av ytterligare 3 via hävertkoppling beroende på hur det fungerar och om det går att göra någorlunda snyggt (eller åtminstonge inte stötande fult).
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
B byabin skrev:
Åtminstone 2 huvidinsamlingstankar lär det bli. Med möjlig anslutning av ytterligare 3
Ok, :)
Något att tänka på vid inköp av flera IBC är att man får samma gänga på dem för att slippa onödigt krångel.

Rödmarkerad gänga på en IBC-tankanslutning för att visa vikten av enhetlighet vid inköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Patrik
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Och att det inte varit något dumt i dem som man inte vill ha i vattnet. Mina har varit fyllda med rapsolja, känns inte orimligt att få på växterna.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Dalbotant Dalbotös skrev:
Och att det inte varit något dumt i dem som man inte vill ha i vattnet. Mina har varit fyllda med rapsolja, känns inte orimligt att få på växterna.
Ja precis. Det dyker ju upp en del annonser då och då som det varit något livsmedelsklassat och det är ju med fördel man väljer att köpa sådana då.

Jag har en IBC till guldfiskarnas vinterboende och den har det varit något i som man inte skall förtära men den har jag tvättat ur med 140 graders hetvattenhögtryckstvätt samt skrubbat ur den när jag kapat av den.
En papegoja sitter på kanten av en kapad IBC-tank inredd som ett akvarium för vinterboende av fiskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ombyggd IBC-behållare använd som akvarium för guldfiskar med sandbotten, växter och vattendekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Inte för att vara den men det där är ingen guldfisk utan en fågel.
 
  • Gilla
  • Haha
zarkov och 4 till
  • Laddar…
Patrik440
Z z_bumbi skrev:
Inte för att vara den men det där är ingen guldfisk utan en fågel.
Ja men de behöver vatten de med.

Tittar man lite djupare i IBCn så kan man se något där i.
Akvarium med guldfiskar, växter och en del av en trärot på en sandbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Ja det där är fisk.

Mer seriöst så är en lösning jag kom på igår att bara köpa en extra bur och ställa under. De som säljer tankarna brukar också ha lösa burar och det är t ex perfekt för klängväxter.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Fick såga upp en IBC igår och göra om den till en 600 liters "fiskdamm".
Stegvis omvandling av en IBC till en fiskdamm, från hel behållare till modifierad med gallerbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid vattenbyte kan man ju använda vattnet till å vattna med.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.