Jag funderar på att köpa en lbc-tank 1x1x1 m för att samla regnvatten i och kunna använda till bevattning. Helst vill jag placera den så högt som möjligt för att få så bra självfall som möjligt för bevattningen. I mitt fall innebär det att placera den på ca 1 m höjd, hur kan man göra det på enklast möjliga sätt?

Leca-block är en tanke jag haft att bara stapla till en platta, men det finns kanske bättre alternativ.
 
Ställa lastpallar ovanpå varandra och skruva ihop dessa? Kanske inte så snyggt, och kanske behövs det två travar pall (1200x800mm) bredvid varandra.
 
Spika ihop lastpallar till lämplig höjd.
 
Hur skall du fylla på tanken har du tänkt dig? Har du ont om vatten generellt?
 

Bästa svaret

Jag har en som jag ställt på lastpallar, det går åt en hel och 1/3 i bredd. Det är dock inte för att fixa självfall utan för att kunna ställa vattenkannan under.
Grannen har en som han byggt en ställning åt så det går att använda självfallet, botten på den tanken är minst 2 meter upp. Han fyller den från en annan tank, placerad på en kärra och så slangar han över med en liten motor.
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag har en som jag ställt på lastpallar, det går åt en hel och 1/3 i bredd. Det är dock inte för att fixa självfall utan för att kunna ställa vattenkannan under.
Grannen har en som han byggt en ställning åt så det går att använda självfallet, botten på den tanken är minst 2 meter upp. Han fyller den från en annan tank, placerad på en kärra och så slangar han över med en liten motor.
Ja lastpallar kan förstås vara ett alternativ, men det blir en trave för att få höjd på det hela och jag har ingen naturlig källa till lastpallar med bolag eller liknande inpå knuten. Kul att höra exempel på egna erfarenheter också!

Du vet inte om grannen har snickrat en ställning med reglar, eller hur ser det ut? Kanske går det att få fotolov av grannen? ;)
 
Vad är det som ska bevattnas och vilket flöde önskar du dig? En meter upp genererar ju bara 0,1 bars tryck och med en vanlig vattenslang ett antal meter så blir det inte mycket flöde. Jämför ex. med några bars tryck i kranen som kanske ger 5-10 liter per minut genom en vattenslang. Mest så du inte bygger en massa och sen inser att det inte funkar.

Kan ju testa med en hink på den höjd du tänkt och den slang du tänkt dig. Kanske är det billigare och enklare med en liten pump och ha tanken på marken?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Vad är det som ska bevattnas och vilket flöde önskar du dig? En meter upp genererar ju bara 0,1 bars tryck och med en vanlig vattenslang ett antal meter så blir det inte mycket flöde. Jämför ex. med några bars tryck i kranen som kanske ger 5-10 liter per minut genom en vattenslang. Mest så du inte bygger en massa och sen inser att det inte funkar.

Kan ju testa med en hink på den höjd du tänkt och den slang du tänkt dig. Kanske är det billigare och enklare med en liten pump och ha tanken på marken?
Tack, men frågan var hur man bygger en billig och bra ställning till en lbc-tank, har du några tips om det? Jag är väl medveten om fysikens lagar och hur man kan arbeta med dom, samtidigt som jag väl känner till förutsättningarna på platsen och målsättningarna med projektet. Eftersom du är nyfiken kan jag berätta mer:

Målet är att lagra vatten med ett system som är så enkelt och autonomt som möjligt, vilket utesluter elberoende. I bästa fall kan viss passiv droppbevattning erhållas, vilket kommer bero på möjlig lyfthöjd och slang- eller rördiameter samt längd. Höjden begränsas av att vattnet hämtas från en hängränna på ca 2.5 m höjd. Rör/slangdiameter och längd anpassas efter möjlig funktion, men jag förväntar mig inte särskilt lång räckvidd pga tryckfallet. Alternativt får man göra som @Dalbotös och fylla vattenkannan, vilket är ett acceptabelt utfall.

Eftersom @larry78 också frångick frågeställningen och dessutom undrade om jag har ont om vatten kan jag passa på att svara att det har jag inte.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Kanske är det billigare och enklare med en liten pump och ha tanken på marken?
Så har jag (jag har tre LBC-tankar kopplade på diverse stuprör).
Jag har använt både dränkbar pump (en av mina LBC har ett stort lock i toppen) och en sån här:
Elektrisk pump placerad på gräs för användning med LBC-tankar kopplat till stuprör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
Då hade skruvar ihop en 45x120 och 45x170 i varje hörn och sedan skruvat något lämpligt under typ 45x90. Hade sen satt kryss för att stadga eller förmodligen lite kortare snedstag. Då behöver du inte ha jämn backe där du skall ha den stå. Bara anpassa höjden på reglarna. Låter man reglarna passera uppåt kan man sätta ett stålband runt om.
 
  • Gilla
byabin
  • Laddar…
En meters fallhöjd duger utmärkt att vattna med. Det är bara att lägga slangen där vattnet behövs och sen sätta sig i skuggan med en kopp kaffe. Hemma vattnade vi hela trädgården från vattentunnor och en slang slår alla gånger att bära 400 l (två tunnor bredvid varandra). Även någon decimeters fallhöjd funkar.

IBC väger drygt ett ton fylld men bräddavloppet bör sitta en bit ner så mer realistiskt 900 kg om det inte regnar väldigt mycket så avloppet inte hinner med. Något qttctänka på för grunden.

Jag skulle bygga plats för två stycken på en gång. Så lösningen blir att göra en riktigt stadig grund som är lite upphöjd och sen ställa två tankar ovanpå varandra. Breddavloppet från den övre går till den nedre.
Litar man inte på en tom tank så bygg en ställning för den övre. Det är mycket vikt men det är fyra stolpar, ett golv, tre väggar och ett tak Så mycket virke och möjligheter för stadga.
 
Patrik440
Som det sas tidigare i tråden så blir det lite snålt med vanliga pallar, känns bättre med något större än det här att ställa på:

IBC-tank monterad på en förstärkt träpall i ett industriutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fallhöjd ja, det här ser väl skapligt ut. :)

Fast den har jag inte regnvatten i och så är det på jobbet.
Stor behållare på en metallställning i industriell miljö, med rör och kablage ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Patrik440
Så här skulle jag göra.
Ställa två IBC på höjd och koppla ihop dem ( utan lock på den nedre..).
Vill man ha möjlighet att fylla en vattenkanna vid IBC tanken så kan man ju sätta en förgrening på slangen från den övre tanken.
Två staplade IBC-behållare på pall med föreslagen slanganslutning markerad i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan variant är att ha som på bilden plus en slang ur sidan på den översta så att det blir överrinning till den nedre när den börjar bli full.

/P
 
Jag ställde min tank på betongplattor och kopplade ihop den med tre tunnor som samlade vatten vid stuprören och en soptunna med lock för att doppa vattenkannor i, vid större vattningar lät jag en slang ligga ute, den låga höjden räckte ändå.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Så här skulle jag göra.
Ställa två IBC på höjd och koppla ihop dem ( utan lock på den nedre..).
[bild]
/P
Kopplingen på bilden skulle kunna översvämma den nedre tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.