J Josth skrev:
Det kostar säkert en skaplig peng att bygga en sådan dockning med alla delar så då bör man ha en modern vedpanna med hög verkningsgrad. Kan skilja väldigt mycket i verkningsgrad mellan gamla och nya vedpannor och veden är inte billig idag. Har man egen ved över går den ju också att sälja för en bra slant så det är inte gratis med ved.
Nej, det är sant att men måste räkna med alternativkostnaden, eller kanske snarare ~intäkten, för veden. Och det är också riktigt att merkostnaden för en sådan dockning är betydande; jag fick en offert på ca 115 000 kr för en luft-vattenvärmepumpinstallation och han höftade till att en sådan dockning åtminstone skulle kosta 30 000-40 000 extra. Men det skulle kunna vara värt det på sikt med den flexibilitet det ger.
 
Låter som du fick ett väldigt bra pris! Jag skulle räkna med 150 tkr eller drygt det för en luftvattenvärmepump med installation till ett mellanstort hus.
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
J Josth skrev:
Låter som du fick ett väldigt bra pris! Jag skulle räkna med 150 tkr eller drygt det för en luftvattenvärmepump med installation till ett mellanstort hus.
Ja, jag hade också räknat med ca 150 000 så jag blev positivt överraskad, men det var en offert över telefon. Jag vet inte hur den hade stått sig om jag gått vidare med någon av de lokala rörläggarfirmor de samarbetar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.