Vi har i alla år värmt vårt hus med vedpanna men börjar nu bli gamla och trötta utöver att det är brist på lövved i den egna skogen, varför vi funderar på att installera en luft/vatten-värmepump som värmekälla i stället. En sak som får mig att tveka är hur det blir med klimatet i huset och källaren. Källaren är iofs inte inredd och helt ouppvärmd men den spillvärme som pannan har genererat kommer ju inte längre att i någon mån att värma den och murstocken kommer att bli kall. Kommer det att medföra problem för inomhusklimatet, eller är det bara att låta montera ett regnskydd på skorstenen och se glad ut?
Huset är från 1930 i två plan utöver källaren. Källarväggarna är dränerade och isolerade. Huset har självdrag med ventilationskanaler i murstocken som inte kommer att få hjälp av att rökkanalen inte längre värms upp.
 
BirgitS
Det är troligt att ventilationen behöver göras om lite genom att sätta in mekaniska fläktar i badrum, tvättstuga, kök etc. samt se till att tilluften i sov- och vardagsrum etc. kan förflytta sig till rummen med fläktar under/över dörrarna. Frånluftsventiler i sov-, vardagsrum etc. ska då stängas.
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
Man behöver också sätta upp några radiatorer eller en fläktkonvektor i källaren som ger en låg basvärme där när den gamla pannan pensioneras.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Element i källaren är bra att installera.
Ventilationen kan fungera ändå,i mitt hus satte förra ägaren pannan i garaget i början på 80 talet och inga problem med ventilationen
 
  • Gilla
Kawaist och 2 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Element i källaren är bra att installera.
Ventilationen kan fungera ändå,i mitt hus satte förra ägaren pannan i garaget i början på 80 talet och inga problem med ventilationen
Men då har du/ni alltså en till viss del iaf uppvärmd källare? Och då ersätter det ju spillvärmen från pannan och även i någon mån att självdraget i murstocken fortsatt fungerar. Iom att vi inte har några element i källaren skulle en sådan komplettering av vårt uppvärmningssystem ytterligare fördyra installationen. Låter som att det är bättre att fortsätta med ved även om det får bli med köpt sådan ...
 
K Kawaist skrev:
Men då har du/ni alltså en till viss del iaf uppvärmd källare? Och då ersätter det ju spillvärmen från pannan och även i någon mån att självdraget i murstocken fortsatt fungerar. Iom att vi inte har några element i källaren skulle en sådan komplettering av vårt uppvärmningssystem ytterligare fördyra installationen. Låter som att det är bättre att fortsätta med ved även om det får bli med köpt sådan ...
Ja den håller 12-14grader så källaren luktar inte "källare"

Köp en värmepump som dockas med vedpannan så kan ni elda när andan faller på eller för dyra elpriser.
Då får källaren lite värme
 
  • Gilla
Kawaist och 1 till
  • Laddar…
Kan nog bara säga att vid byte av värmekälla, olja/ved så blir det mindre ventilation i källaren. Det går åt
2,5- 3 kg ved med en luftförbrukning på 20 till25 m³ och det måste till vent för att ersätta den luften. Vid byte från olja till elpanna så vart det fuktigt i pannrummet hos en del och en extra radiator fick sättas in.
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara värt en del att veta att man har en uppvärmning som fungerar även den dag man blir sjuk/skröplig så att det blir väl jobbigt att hantera vedpannan och det bara blir köpt ved. Likaså kan man tänka på värdet på huset förbättras med ett annat alternativ.
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Ja den håller 12-14grader så källaren luktar inte "källare"

Köp en värmepump som dockas med vedpannan så kan ni elda när andan faller på eller för dyra elpriser.
Då får källaren lite värme
Ja, det har jag varit inne på, men det fördyrar installationen ganska avsevärt och någon vvs-kunnig jag pratat med menar att det kan vara svårt att få till så att det fungerar bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara värt en del att veta att man har en uppvärmning som fungerar även den dag man blir sjuk/skröplig så att det blir väl jobbigt att hantera vedpannan och det bara blir köpt ved. Likaså kan man tänka på värdet på huset förbättras med ett annat alternativ.
Just precis, det är absolut argument som väger tungt.
 
K Kawaist skrev:
Ja, det har jag varit inne på, men det fördyrar installationen ganska avsevärt och någon vvs-kunnig jag pratat med menar att det kan vara svårt att få till så att det fungerar bra.
Nibe har dockningssats till vedpanna,har ingen erfarenhet hur väl det fungerar
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Nibe har dockningssats till vedpanna,har ingen erfarenhet hur väl det fungerar
Okej, bra. Det skall jag kolla upp.
 
Schematiskt ser dockningen ut så här om man går på NIBE's lösning för dockningen:
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
Okej, tack! Jag skall kontakta en rörläggarfirma för eventuell installation av en sådan kombinerad lösning (om man inte helt dömer ut vår gamla Norah 412 vedpanna från 1957!).
 
Det kostar säkert en skaplig peng att bygga en sådan dockning med alla delar så då bör man ha en modern vedpanna med hög verkningsgrad. Kan skilja väldigt mycket i verkningsgrad mellan gamla och nya vedpannor och veden är inte billig idag. Har man egen ved över går den ju också att sälja för en bra slant så det är inte gratis med ved.
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.