B BSOD skrev:
Är det betonghålsten?

Spontant har jag väldigt svårt att tro att man får problem med bärighet om man installerar ett 100 mm hål, men jag är ingen konstruktör.

Vi har ungefär samma. Jag har borrat hål för skorsten, kulvert och avlopp genom sådan vägg. Lite jobbigt. Antingen kör man ju på en diamanthålsåg o rätt diameter. Dessa är rätt dyra (kan kanske hyras?) eller så borrar man i en cirkel med en mindre betongborr och knackar bort innehållet med slägga och putsar till det på slutet så det blir rätt finish.

Det går ju att sätta ett lite mindre fönster så du får plats med en fläkt vid sidan av eller ovanför fönstret, om man ska byta ut det.
Googlade och det verkar inte vara betonghålsten. (Om betonghålsten innebär block av betong med håligheter i?)
Vad vi har ser ut som solid betong blandat med småsten. 30-talshus.
 
B
Det låter jobbigt att borra hål i!

Då hade jag nog bytt till ett lite mindre fönster, och fixat ventilation bredvid/ovanför fönstret.... eller...

Kanske kan du kolla vad det kostar att ta ut firma som borrar hål i väggen? På jobbet brukar vi ibland borra igenom massiva betongväggar för diverse genomföringar. Vet inte om vi har bra avtal, men det brukar vara typ 3-4 tusen per hål (runt 100-150mm).
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det låter jobbigt att borra hål i!

Då hade jag nog bytt till ett lite mindre fönster, och fixat ventilation bredvid/ovanför fönstret.... eller...

Kanske kan du kolla vad det kostar att ta ut firma som borrar hål i väggen? På jobbet brukar vi ibland borra igenom massiva betongväggar för diverse genomföringar. Vet inte om vi har bra avtal, men det brukar vara typ 3-4 tusen per hål (runt 100-150mm).
Tack! Ja det är två bra förslag - antingen litet fönster + fläkt eller behålla stort fönster och borra hål (med hjälp av firma). Låter inte helt omöjligt prismässigt. Tack!
 
köp ett nytt isoler 3-glas med inbyggd spaltventil eller hålventil. Nytt fönster och ventilation. Alla glada. Skulle aldrig få för mig att sätta igen ett fönster i en källare som dessutom var så fint.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Sällar mig till de som inte skulle bygga igen fönstret. Köp ett nytt med spaltventil eller använd iaf glasbetongblock om du absolut ska mura igen så kvarstår iaf visst ljusinsläpp
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.