H Joakimwiljelöf skrev:
Vilken typ av fog skulle du välja för ändamålet? Byggfog?
Fönsterkitt
 
TRJBerg
Låter som första steget är att ta bort den "värsta" brädan och se hur det ser ut innanför.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tror att risken är ganska minimal att det skulle få katastrofala följder. Trä är verkligen inget material som står emot fukt tvärt om. Vattnet kommer få det tufft att ta sig in.
Men om man är orolig och har färg med rätt kulör skulle jag nog spika en bräda över. Det går att göra bra. eller hyffsat. Det kommer synas så att är upp till betraktaren. I det här fallet ts.
Själv skulle jag göra den lösningen.
Men så är jag ingen perfektionist. Det är bra mycket enklare än att byta ut hela panelen.
 
Varför inte helt enkelt lägga på en
2 x 4" 1 meter lång på ovankanten för den övre brädan och banka ihop så pass att springan nätt täcks.
Skruva sedan fast, när du är nöjd.
Troligen får Du jobba med fler panelbrädor på höjden, för att täcka en större springa.
Har gjort detta på takpanelen i köket.
Funkade fint.
 
Om det finns en luftspalt bakom så kommer panelen att torka. Om det rinner vatten ner över väggen vid slagregn och kommer in bakom så gäller det att det även kan rinna ut nertill. Så det viktiga är väl hur det ser ut längst ner och att vatten inte kan hamna i en pöl och skada syllen eller någon gammal panel innanför tilläggsisoleringen. Att försöka täta kanske gör mer skada än nytta😉
 
  • Gilla
Husfixardoktorn
  • Laddar…
Torkat har ju panelen uppenbarligen gjort ganska bra.
 
Den där panelen måste ju h haft mellanrum mellan sig redan vid ditsättningen? Alltså att sponten inte legat mot nästa bräda. Kan en liggande panel verkligen dra ihop sig så mycket så att det blir så stora glipor? Då måste ju panelen ha dragit ihop sig typ 2 cm på bredden, på en panelbräda som är 12 eller 14,5 cm.. Låter extremt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.