C
Vi bor i vårt 10:e hus !

Renoveringen o då talar vi om genomgripande ROT har httills tagit 5 år.I och för sig är vi pensionärer sedan 10 år,Jag tycker inte att det är problem med motiveringen....Men det här blir det sista,trodde jag till för ett halvår sedan.... nu bygger vi en gäststuga på 65 m2, Så stora huset har stannat av.....
:D:D:D
 
Orkar o orkar... ;)
Det är bara att bita ihop, bryta ihop och komma igen.
Skämt åsido, till största delen är det ju kul att hålla på, men visst ibland känner man ju att man eg. inte har tid att vara på jobbet.
I år på semestern ska ja inte göra nånting.. var planen - den har redan spruckit.
 
För min del så är enda sättet att orka hålla på med huset att då och då göra något helt annat som man tycker är kul.
T.ex så är jag väldigt motorintresserad, så jag tar någon vecka då och då till att greja med någon av bilarna eller liknande.
För min del så jobbar jag snabbt igen den veckan tack vare förnyad energi.
 
"men visst ibland känner man ju att man eg. inte har tid att vara på jobbet."

Precis! Jag kunde inte sagt det bättre själv. :)
 
P
Jag tror AochO är att vara två. Vissa arbetsmoment tar så mycket längre tid om man inte har de där två extra händerna. Håller jag på själv så blir jag så himla sur efter ett tag och lägger ner tills frun har tid och hjälpa till.
Då får man antingen sitta på altan och titta på naturen (eller vad man nu vill göra, modellhelikoptern kommer fram lite då och då, Vad säger du FredrikR :).... eller kanske komma på något litet annat man kan göra själv tills man är två igen. Om inte jag hade haft frun hade jag lagt ner för ett tag sedan.
Kolla på argesnickaren's "patienter"... Ofta det är ett par där han säger att han "måste göra allt själv". Dom kommer ju aldrig bli klara utan argeS får visa hur man ska göra.
Om det nu inte är så att du har någon som kan hjälpa så är nog bästa tipset att ta in proffshjälp på vissa nyckelmoment. Jag gjorde så i början för att komma till delslut..
 
Jag planerar, eller det har mer blivit så, att jag drar igång renoveringar inomhus på våren så det är klart tills i Juni.. Exempel är Kök/vardagsrum ett år, hall/tv-rum ett år.. Försöker att hålla mig till ett område i taget.. Fast visst tappar man inspirationen ibland, min trappa har nu stått två år utan något i stegen, trots att det antagligen tar mig 2 kvällar att måla hela trappen en sista gång, och ett par kvällar att sedan få i ny matta i stegen.

Utomhus har jag kört på andra delen av året, sommar och höst. I höstas skapade jag regelverket för ca 80 m2 uteplats, först nu har jag tid att lägga all trall.. Dock så hinner man fruktansvärt många kvadrat mellan 19-22, när barnen sover.

Mitt tips är helt enkelt att ha få projekt, och köra på hårt ett tag för att få det färdigt... Viktigast är för mig att sambon och barnen inte tycker att det tar för mycket tid från dem, utan att man gör saker gemensamt, och renoverar på tider där man inte har barn runt benen. Det blir lätt irriterat som nu i helgen där jag "bara skulle såga till de där sista plankorna för att få färdigt altanen", jag kanske skulle tagit en kväll till på mig.. :)

Under vinter / runt jul har jag inte gjort något, tror det är lämpligt att ha hela huset tillgängligt för hela familjen när man inte kan tillbringa tid ute, utan måste vara inne i huset.

Att man skall vara två vet jag inte, få tillfällen där jag tror det går dubbelt så fort bara för att man är två.
 
Att vara två är inte alltid så nödvändigt i själva arbetsmomentet. Det mesta klarar man på egen hand. Desto viktigare är det att man är två när det gäller engagemanget. Ibland tar energin slut och då behövs energi från annat håll. Att vara två när det gäller planering, viktiga beslut, inköp, hitta lösningar på problem med mera är a och o.

Jag tycker också att det är viktigt att man har mer än ett projekt igång, Ibland tröttnar man på en sak, då kan man göra något annat som man för stunden tycker är roligare. Så håller jag min motivation uppe.

Å andra sidan tycker jag det är viktigt att man slutför och spikar fast de där sista listerna medans man har farten uppe. Annars har man det hängades över sig och det krävs så mycket enerig för att ta tag i det igen.
 
Tja, jag är kanske lite utbränd. Somnar gärna tidigt på soffan efter jobbet och det behövs, annars försover jag mig.

Har nu varit och tömt kontot inför nästa lön på skruv till taket och en massa svindyr färg. Men nu sitter jag här och tänker f*n vad det blåser.....jobbigt att hålla balansen på taket:blushing:, kanske skulle byta olja och serva bilen eller njuta den första semesterdagen av tre (börjar jobba på Torsdag igen).

Dåliga undanflykter är jag bra på d^_^b

/Danso
 
Prestationsångest nu även bland hemmapularna ??
Jag sitter inte i precis samma sits. Köpte hus 2006 och det var bara att flytta in.
Däremot har vi sommarstuga sedan 1997 och investerad minst 1.500 timmar
och en halv milion. Visst fanns det lite fallfärdiga hus med renoveringsbehov
när vi jagade permanentbostad. Men den saken var klar för mig : Vi har redan
ett hus där vi bygger och pysslar för fullt. Ett krävande jobb dessutom. Så vi köpte
hellre mindre kåck och trivs med detta än idag. När vi känner för det, åker vi på landet
och kör igång med ett eller annat projekt och då gäller det :

- ställ inte för höga krav på dig och var medveten om vad du orkar med
- var inte för stolt för att söka råd eller hjälp
- det som tar tid tar tid (minst 20% längre än planerad)
- gör regelbundna paus
- sluta jobba när du tappar lusten (den kommer annars inte tillbaka alls)
- njut även av små framsteg
- tror inte att du är stålmannen eller någon annan superhjälte (erkänn dina begränsningar)
- när du har möjlighet kan du byta mellan olika projekt om du vill ha lite omväxling

det fick jag lära mig med tiden.
Hobbit
 
  1. Planera!
  2. Planera!!!!
  3. Planera!!!!!!!
  4. Lyssna på varandra och rita upp era idéer. En bild säger mer än 1000 ord. dvs 1000 missförstånd. :S
  5. Tror du att det kostar 10? då kostar det 20! när det är färdigt. Det blir alltid dyrare!
  6. Blev det billigare? då fick då i 9 av 10 fall jobba mera.
  7. Slarva inte med förarbetet. Då går slutet och finish snabbt och roligt. Och du sover gott om natten.
  8. Blir det fel? Stanna upp och ta en "liten" fundera så du inte gör ett beslut som du får ångra.
  9. Börja inte på flera ställen samtidigt försök att färdigställa och gå sedan vidare.
  10. Problem? Fråga by bygghus.se ;) Eller prata med flera! inom bygghandeln. Olika problem kräver olika lösningar.
  11. Ha ROLIGT! och fira av olika etapper!d^_^b
 
Prestationsångest nu även bland hemmapularna ??
Börjar fundera...står på taket och fäster/stormsäkrar de sista takpannorna idag, då kommer grannen som ska vara på semester i stugan tre veckor hem för att kolla till huset ta posten osv.

Med sig har han ett släp med en halv brädgård, 5min efter han kört in på tomten går sågen följt av hammarslag. Max en timme var han hemma från stugan, likaväl lägger han 30min på sina byggen.

Bara att inse att vi är olika...att jag köpte ännu ett renoveringsobjekt var att priserna på "renoverade" översteg min budget då (precis när allt stod på toppen och mäklarna var kungar) och att jag var tvungen att ha en kåk i dessa trakter pga. jobb. Var faktiskt bostadslös eftersom hyresrätten jag mellanlandat i gjordes om till bostadsrätter och jag kände inte för att investera i något som låg där det gjorde.
Att köpa en bil till och långpendla kändes inte heller som något alternativ.

De renoverade husen fanns ändå mycket att göra om på och till rena fantasipriser, letade dygnet runt i nästan två år. Sen fick jag detta dödsbo för ett skambud, att allt kostar och tar längre tid än beräknat var jag fullt medveten om.

Trodde bara inte att luften kunde gå ur en på detta sätt, kanske dags att inse att man börjar bli äldre.
Planering håller aldrig i mitt liv, kan planera en dag. Men en vecka framåt är kört....

/Danso
 
Ok, nu börjar det spåra ur :O. Tog ner fotbrädan på ena sidan nu..jag vet att det är totalt bakvänt när fotplåt och hela taket är på plats men det var ju klantverkare med i början av takbytet.
Då föddes en ide om att bygga om hela takfoten, dels kommer det troligen att gå fortare än att göra vid det som finns idag och slutresultatet kommer att bli hundra gånger bättre både estetiskt och byggtekniskt.

Har inte klurat ut helt hur jag vill ha det, ska kika runt lite.

Men det har tänts en ny gnista iallafall, det får ta 10år innan jag blir klar känner jag nu. Kan ju inte bara slänga ihop det på enklaste sätt för en värdering och sedan riva upp eller gå och vara missnöjd med resultatet.

Tyvärr är det väl banken som väljer värderingsmäklare, denna får ha god fantasi;). Ska kanske snikra ihop lite fina preview ritningar och skriva ut....
Tror inte min månadskostnad blir märkbart högre och resten av renoveringskostnaderna ska tas ur egen ficka.

/Danso
 
Påbörja aldrig projekt större än man anser man kan klara av. Visst, det är oftast en bit in man inser man tagit på sig för mycket.

Påbörja inte flera saker på en gång för att det första tröttat ut dig. Ha som mål att när projekt 1 är klart påbörjars projekt 2.

Anlita hjälp för moment som du är osäker på. Osäkerhet gör oftast att projekten avstannar. Gör det som du tycker är kul och anlita hjälp för det trista. Man får faktiskt dra av halva kostnaden och en yrkesman gör jobbet på säkert 1/10 av den tid du själv lägger om du inte är säker på saken. Din tid kostar också pengar.

Till sist. Man vill alltid ha finare och bättre. Sänk ribban ett par steg och försök inse att livet inte bara är yta.. Även om det är kul ibland. Familj, vänner och annat är i längden värt mer än en snygg spotlight i taket.
 
Jag tror att renovering/bygge lite är som att bli förälder: innan fattar man inte hur man ska orka med, men sen när man står mitt i det finner man den på något sätt. Jag blir själv överraskad över hur mkt energi jag lyckas locka fram ur mig själv när det gäller huset och hemmet. MItt sätt att orka är att fokusera på en sak i taget, se slutmålet och köra på.

Just nu är jag väldigt trött efter att ha målat hela fasaden och satt foder och knutbrädor. Väljer man att måla huset veckorna innan man gifter sig så får man köra ganska hårt. Men jag känner att glädjen fortfarande finns där så till hösten sätter vi igång med köket.

Måste bara kommentera det där med att vara 2 när man jobbar. I vissa moment håller jag med, som att hålla en planka när man skruvar fast den eller så. Men oftast har jag känslan av att det tar längre tid att vara 2 eller fler. När jag och sambon (snart frugan) håller på så blir det lätt så att jag först måste lära henne eller förklara saker, så i slutändan har jag inte sparat så mkt tid och känner mig snarare lite frustrerad. Så är det inte alltid såklart, men jag skulle inte ta in en kompis för att bygga/renovera. Såna kan hjälpa till med annat.
 
Cederbusch - Hm, det låter som om vi kommer få se er på Arga snickaren snart... Skämt åsido, visst tar det lite längre tid att förklara men det har du ju igen nästa gång då du inte behöver förklara, möjligtvis bara påminna. Själv tycker jag det är helt underbart när någon har lust att hjälpa mig en stund oavsett om det är avancerat eller av typen "flytta skräp". Det är ju helt enastående när man grejar med något och sedan vänder sig om och så har det hänt något där med som jag inte själv behövde göra! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.