Y
Nytt år, nu har man chansen att jämföra sig med de på jobbet gällande uppvärmningen.
Jag har bergvärme, men de flesta eldar.

Finns det ett bestämt räknesätt hur man ska omvandla 1kubik ved till ett pris?

Även om det har egen skog, så är ju träden de sågar värda något.
Sen bör ju arbetet kosta.
Maskinunderhåll av klyv och annat.

Söker någon sådan mall som säkert finns därute. :)
 
Priset på veden är detsamma som marknadspriset om du skulle sälja den, väldigt många ljuger för sig själva och påstår den är "gratis".
Energiinehållet så finns det tabeller baserat bla på hur du beskriver 1m3.
 
Problemet med vedförsäljningen är att den egentligen skulle ske med kr/kg och med angiven fukthalt.

Det betalas allt mellan 200 och 600:- för en m3 lös ved.

Värdet på 1 m3fub (Fast under bark) vid väg är ca 300:- (det som den är värd som massaved) När man gör ved av 1m3fub blir det ca 3 m3 löst kastad ved ,så råvarukostnaden för veden är 100:-/m3 . Till detta får du lägga kostnaden för att kapa och klyva.

1 m3fub innehåller ca 2500 kwh vilket ger en kostnad på 12 öre/kwh för råvaran till veden

Om man köper färdighuggen ved till en årsförbrukning bör man hamna nån stans 20-25 öre/kwh

Sen kan väl även sägas att anläggningen för att elda med ved, kostar ca hälften av bergvärmeanläggningen och har ungefär samma livslängd.

Men vedeldning är en livsstil maan måste föredra vedpysslet framför tven gymmet eller kanske jobbet
 
  • Gilla
vedit och 3 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Finns det ett bestämt räknesätt hur man ska omvandla 1kubik ved till ett pris?
Nä. Det är olika förutsättningar för alla och det finns minst 1000 olika sätt att räkna på beroende på hur du värderar egen insats mm.
El olja pellets mm är lättare att räkna på men ved är alltid olika. Rada upp tio eldare och du får tio olika svar på vad det kostar.
 
Sitter just och läser boken "VED". En på många sätt trevlig bok där man bland annat kan läsa att:

1kg helt torr ved innehåller 5.32kWh energi.

Tar man hänsyn till att veden aldrig är helt torr räknar man med 4,2kWh per kilo och tar man även hänsyn till eldstadens verkningsgrad (75% i detta fall) landar det på 3,2kWh. Per kilo, inte något staplat, stjälpt, fubbat eller annat....

Dessa siffror stämmer säkert bra med larsbj sammanställning också.
 
  • Gilla
oddiq
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Priset på veden är detsamma som marknadspriset om du skulle sälja den, väldigt många ljuger för sig själva och påstår den är "gratis".
Energiinehållet så finns det tabeller baserat bla på hur du beskriver 1m3.
Fast det blir kanske lite väl mycket kalleankapengar av det resonemanget.

På samma sätt kan man ju säga att den faktiska kostnaden när jag servade min bil var 4h x 1200kr + materialkostnad bara för att jag ju istället kunde välja att sälja dessa 4h till någon som behövde få bilen servad. Din slutsats är då att min kostnad för att serva bilen är lika stor som kostnaden att lämna bort arbetet och att dessa alternativ då ur ett kostnadsperspektiv är lika.

Jag är för dålig på ekonomiska termer, men det känns som att man behöver skilja på anskaffningsvärde och en tillgångs värde för att få ordning på detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin023
  • Laddar…
Självklart ska man som sagt enklast och korrekt mäta i vikt och energiinnehållet för rimligt hanterad ved med tillhörande fukthalt har jag själv under senaste tre årens mätningar satt till 4.5 kWh/kg. Tror det är ganska representativt för de flesta som hanterar veden rationellt och vid rätt årstid eller flerårslagring med FIFO.

Med någorlunda vettiga pannor bör man även nå förbränningsverkningsgrad >90%. Med vettigt systemtänk bör man även nå varannandagseldning under kallaste vinterperioden och varannanveckaseldning sommartid, om inte så kan jag hålla med om att man kan bli lite slav under veden.
 
MathiasS skrev:
Fast det blir kanske lite väl mycket kalleankapengar av det resonemanget.

På samma sätt kan man ju säga att den faktiska kostnaden när jag servade min bil var 4h x 1200kr + materialkostnad bara för att jag ju istället kunde välja att sälja dessa 4h till någon som behövde få bilen servad. Din slutsats är då att min kostnad för att serva bilen är lika stor som kostnaden att lämna bort arbetet och att dessa alternativ då ur ett kostnadsperspektiv är lika.

Jag är för dålig på ekonomiska termer, men det känns som att man behöver skilja på anskaffningsvärde och en tillgångs värde för att få ordning på detta.
Min slutsats är väldigt simpel och korrekt.
Du släpar dig ut i skogen och hugger din ved, drar hem 10m3 och lastar av det på gårdsplanen. Nu har du 2 möjligheter, antingen bränner du upp veden i din panna eller så säljer du den och köper olja, pellets eller el för pengarna.
 
Då ser du heller inga problem med mitt bilreparationsexempel?


EDIT: Det som saknas i resonemanget är ett bra sätt att utrycka skillnaden mellan en tillgångs värde och mängden pengar som försvinner ur plånboken, dvs anskaffningsvärdet.
 
Redigerat:
Nimajneb missar dock en väsentlig fråga. Flera som jag känner som eldar med ved är inte helt självförsörjande. Däremot betalar de ringa för veden i alla fall för att de arbetar aktivt med införskaffningen. Två av tre år blir det gratis för dem exklusive bensin att hämta, bedömer jag. Men om införskaffningen också skulle säljas sedan så hade arbetet inte gått att genomföra.
 
Staffans2000
Man måste helt enkelt vara lite pyromansikt lagd.
Njuter man av att känna värmen, lukten och ljudet av elden. Ja. Då skall man elda med ved.
Ekonomiskt är det "sådär" om man väljer att lägga till arbetsmarknadsparametrar. För min egen del är det billigare att elda med olja och jobba övertid, än att fälla träd till ved. Ändå har jag en kompis med mig.

Staffan
 
Nu tänker ni som hantverkarna på forumet, glöm kostnaderna och titta påp vad marknaden är beredd att betala.
Jag har inte tillgång till skog men en liknelse kunde vara att jag åkte till banken och plockade ut en kasse 20-lappar. Med dessa kunde jag antingen elda i pannan eller köpa el för. Troligtvis så väljer jag att köpa el i det fallet.
När det kommer till ved så tjänar jag på att elda min egen ved så länge det blir billigare än vad jag kan köpa motsvarande mängd alternativ energi för.
Kan jag sälja veden för 2kr/kWh (omräknat) så vore det synnerligen korkat att elda upp den själv, precis som exemplet med 20-lapparna ovan.
Har jag dessutom värmepump och sitter med ett skapligt elavtal så ligger break-even kanske på 20öre/kWh. Dessutom så finns det ju en viss komfort att slippa elda som även den ska värdesättas.
 
A
I teorin håller jag med Nimajneb om att man kan räkna på en alternativintäkt, men det kan också finnas praktiska hinder för vissa. En skog som ägs av ett syskonpar som kommit överens om att ta ved från skogen för att elda med, men inte för att sälja t.ex. Eller en person som gärna eldar med sin ved men som aldrig skulle kunna tänka sig att annonsera, förpacka, lasta, sälja, bokföra och deklarera (i förekommande fall) har inte försäljning som reell alternativintäkt för veden utan betraktar nog veden som gratis, eller nästan gratis.

Men man ska nog ändå inte underskatta kostnaderna för motorsågar, traktor/fyrhjuling, vedkap och klyv, släp, bränsle och transporter. Sen beror det också på hur mycket man värdesätter sin fritid, vill man stå och hantera ved eller vill man egentligen göra något annat. Vissa hävdar att hålla på med farliga och tunga maskiner är ett rent nöje, men några sådana finns väl inte här på Byggahus?
 
Redigerat av moderator:
Nimajneb skrev:
.
Jag har inte tillgång till skog men en liknelse kunde vara att jag åkte till banken och plockade ut en kasse 20-lappar. Med dessa kunde jag antingen elda i pannan eller köpa el för. Troligtvis så väljer jag att köpa el i det fallet.
Med andra ord så fördubblades din hypotetiska uppvärmningskostnad när pappers-tian försvann. :D
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
vojma skrev:
Med andra ord så fördubblades din hypotetiska uppvärmningskostnad när pappers-tian försvann. :D
Det var väl i den vevan jag skaffade värmpump:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.