synd att du har masonite, tror inte det går att ånga ner tapeterna då.
Det bör gå att riva ner så mycket som möjligt sedan slipa bort resten.

så här gjorde jag, men bor i ett betonghus från -53
tapetrivning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ånga var mitt val.

tror inte så mycket på renoveringsduk, jag valde att börja från ruta 1.
 
Det finns olika varianter av renoveringstapeten. Jag har provat en variant som man satte upp med vanligt lim för non woven-tapeter och inte våtrumslim. Den var lätt att sätta upp och jag var nöjd med resultatet. Man skall inte vänta sig några mirakel dock. För mig minskade den spacklingsjobbet avsevärt, men lite fick jag spackla ändå. Efter din provbit har du väl vissa begrepp om vilka ojämnheter som syns igenom.
 
É
Tänkte bara säga hur det gick, ifall nån annan som letar info i framtiden kommer till denna tråd. Min provbit blev helt ok men jag såg att det inte blev bra när det fanns riven tapet som "remsor" under så jag bestämde mig för att riva bort det yttre lagret av yttre tapeten överallt. Alltså inte hela tapeten utan den blanka ytan, kvar blev en luden yta som kändes mer mjuk i övergångarna där ytan inte var helt jämn. Satte sedan renoveringsduk med vanligt vävlim, inte våtrums. Tapeten under verkade bubblade upp på ett par ställen men när det torkat var det borta.

På ställen runt fönster där jag behövde skarva ojämna kanter lade jag duken över varandra och skar genom båda (istället för kant i kant) och skarven blev helt perfekt, till en början... Sen när det torkat hade de glidit isär så jag blev tvungen att spackla där. Kanske drog/töjde jag ut duken med skrapan? När jag slipade de få skarvar som behövdes var jag iaf glad över att det inte blev gipsskivor och allt spacklande som det verkar innebära.

Nu när riktiga tapeten är uppsatt är jag mycket nöjd med slutresultatet. I vanligt ljus från taklampa eller dagsljus ser det perfekt ut. I kraftigt släpljus ser man dock att det inte är helt slätt, vet ej hur det hade sett ut med en limmad tapet på gipsskiva (av en amatör som mig). Så för oss fungerade duk bra, detta var dock bara ett litet rum, kanske vi inte hade chansat med detta i ett vardagsrum eller liknande.
 
  • Gilla
Probi och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.