För att ta reda på om det är dags att måla om husets fasad behöver du bland annat veta när fasaden senast målades om och vilken färgtyp som använts. Vi talade med två experter för att få reda på hur ofta en fasad behöver målas om.

Du kan läsa artikeln här: Hur ofta måla om huset?
 
S
Täcklasyren då? Den håller ju uppåt 10 år.
 
Oljefärg 3-5 år?
Vad är det för färg?

Oljefärg kallas väl normalt linoljefärg och alkydoljefärg, men de färgtyperna är specifikt nämnda i artikeln, så vad för oljefärg återstår, och med kort livslängd?

Sedan är det extremt stor skillnad i ommålningsintervall beroende på i vilket väderstreck fasaden är.
På vårt hus i det inre av Skåne kan öst- och nordsidorna stå sig i nästintill evinnerliga tider utan att behöva målas om, medan syd och västsidorna kan behöva målas om vart 5:e år om man uppskattar ett plastigt blankt nymålatintryck utan patina.
 
Jag ska kolla upp det där med täcklasyr i morgon, har bett Elina kolla en gång till ang. olja/oljefärg.

På vår fasad är det ingen skillnad på färgen har hållit i olika väderstreck (putsad fasad, silikatfärg), men färgen på fönstren! De är helt förstörda i söderläge, medan de har hållit väldigt bra i övriga väderstreck.
 
R
Känns lite som att fråga en cykelhandlare hur ofta du måste köpa ny cykel - vartannat år är lagom, varje år om det är en modell med styre :) Dubbla tiderna i artikeln så låter det rimligare i mina öron...
 
G
Hej alla!
En tidigare ägare lät putsa om vårt hus enl den ökända enstegsprincipen. Det finns inga synliga skador på väggarna och jag har koll på tätningar vid fönster mm. Från början var ytan "plastigt glansig" ljust gul men numera är ytorna smutsigt mörkare men under smutsen är ytorna fortfarande fina. Det sades att väggarna aldrig skulle behöva målas, kan det stämma? Putsen skulle vara infärgad påstods det. Jag har tänkt, men aldrig gjort, spruta väggarna med grön fri eller motsvarande, har någon erfarenhet av det på enstegsfasad?
 
Jag var så okunnig att jag målade mitt trähus med en bra och dyr oljefärg med känt fabrikat. De första 10 åren var allt ok. Men efter runt 15 år började färgen på främst södersidan spricka. Det är stor skillnad mot norrsidan. Jag har inte hittat en metod att åtgärda felet på. Det är ett enormt jobb att ta bort den spruckna färgen som släppt mot underlaget. Det kan även komma in fukt i sprickorna som hjälper till att försämra trät, speciellt i sydväst som är den förhärskande vindriktningen här i samband med nederbörd. Gaveln är värst då takutsprång är sämre och högre. Hade jag fått välja idag hade jag valt linolja. Jag har sett på mer än 100 år gamla fönster som med tiden blivit impregnerade av linolja. Ingen vet hur gamla de kan bli. Vi kollade fönsterna på ett par ställe i nederkanten som är mest utsatt, trät såg nästan ut som nytt under färgen. Fördjupar man sig lite i linolja kan man göra sin egen linoljefärg som blir billigare, hur mycket beror på hur många säljare led linoljan ska passera. Enda nackdelen som jag ser det är att den släpper pigmentet lite beroende på färg. Ljusa färger märks det mindre på.
 
  • Gilla
Redhill
  • Laddar…
Hur ofta SKA man måla om sitt hus?

Måhända att vi slarvar med språket i forumet, men i journalistiska artiklar torde språkvården stå lite högre upp på agendan ;).
 
  • Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
Jag kan återkommer i frågan om några år..
Byggde en friggebod för några år sedan, två sidor målades med riktig alkydoljefärg, de två andra med vatten- akrylatfärg. (hade två burkar med samma nyans hemma)
Jag kan nog redan nu se vilken som bevarar träet bäst...men inte glansen, och måste jag välja, då är det viktigare att skydda träet.. .
 
Det är ju mycket intressant vilket jobb som krävs innan ommålning, som jag förstår kräver slamfärger och linoljefärger ofta mycket lite underarbete medan akrylatfärger kräver omfattande skrapning eller i värsta fall byte av panelen om fukt kommit in bakom färgen. Jag antar det även handlar om hur svårt det är att "komma till", tex om ställningar behövs etc.

Ett lågt hus målat med slamfärg torde det vara mer effektivt att måla om något oftare mot att behöva skrapa fasaden innan ommålning? Ett hus som kräver omfattande byggställningar kanske detta gör att 2 år extra mellan ommålningarna är bättre även om det kräver mycket skrapning eller panelbyte (om ställningen i sig är dyr)?

Själv tror jag på slam eller linoljefärger... Men det är efter vad jag läst, har inte något erfarenhet (än) då jag varit husägare för kort tid... :)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Vårt hus har inte målats sen 60-talet. Jag funderar väl på att måla åtminstone två sidor med ny slamfärg.


Det märkliga är att huset står kvar? :S
 
Finns det info om silikonhartsfärgen? Mvh
 
Bytte fasad på baksidan 2004, målar om i år. Fasaden på framsidan byttes två år senare, målades om för två år sedan. Dvs 13 år i lugnt läge (öster, vindskyddat), 9 år i utsatt läge (väster, blåsigt).

Färgen är Falu Rödfärg. Första gången målades varje planka före uppsättning med lätt utspädd färg (enligt rek på hinken), sedan en målning på plats. Vid ommålning borstas först hela fasaden, sedan en målning.
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Hur ofta SKA man måla om sitt hus?

Måhända att vi slarvar med språket i forumet, men i journalistiska artiklar torde språkvården stå lite högre upp på agendan ;).
Det är inte korrekt att ha en fråga i rubriken över huvud taget och det är inte bra att ha en lång rubrik heller, men jag tillåter mig att experimentera. Jag vet dock att jag inte är så duktig på rubriksättning ...
 
Anna_H skrev:
Bytte fasad på baksidan 2014, målar om i år. Fasaden på framsidan byttes två år senare, målades om för två år sedan. Dvs 13 år i lugnt läge (öster, vindskyddat), 9 år i utsatt läge (väster, blåsigt).
Är det 2004 det skall stå i texten? Annars blir det "väldigt" fel med åren......:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.