Ett kärl på Köldbäraren brukar sitta på sidan om VP och kopplat på något rör från hålet, kan var ett vitt i plast eller ett rött, sen det med manometern, finns det en till, kan vara i eller utanför VP, finns det ingen mer, så prova med att fylla på värmen med vatten. På bild nr 3 uppe till höger så är det rör som går till höger, finns det en kran/ventil på röret, följ och se. Så är det troligtvis påfyllning, håll koll på mätaren bara och fyll sakta-
 
Börja med att ta reda på vad mätaren mäter. Ingen idé att diskutera eventuella åtgärder innan.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Bra input. Jag tror den på bilden manometern är den integrerade expansionskärlets för värme. Men jag kan ha fel.
 
useless useless skrev:
Börja med att ta reda på vad mätaren mäter. Ingen idé att diskutera eventuella åtgärder innan.
Denna är för spriten som går ner i hålet om jag fatta rätt. För den fyllde de då på i våras. Den andra mätaren är för vattentryck å den är okej
 
Svårt att se på din bild, men det borde vara mätaren för KB, den som är uppe till höger.

Industrimaskin med displayer, knappar och manometrar i en närbild. Troligen kontrollpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror också att jag har ett mindre läckage även om min installatör envisas med att slangen i hålen vidgar sig… 🙄

VVS-installation med röravstängningsventiler, isolering, elanslutning samt vägg och kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fixade en anslutning till mitt bergvärmekoppel och fyllde med vatten i september; behövdes bara någon/några liter (ca 5-10 sekunders påfyllning) för att få upp trycket från 0,6 bar till 1,3. Det var lite svårt att se till att ingen luft kom in i systemet men det gick bra. Nu har trycket tyvärr redan sjunkit till strax under 1 bar, hoppas det funkar till våren…

Men du verkar ha ett större läckage, kontakta din installatör.

Mvh
 
A Alwaysandforever2012 skrev:
Vi köpte en Daikin bergvärmepump för ungefär 7 år sedan. I våras fick vi ta hit rörmokare för att fylla på..nån sprit/vätska som ska vara då en mätare var rätt långt under 1an. De greja ett tag å fixa osv. Men nu alltså 8-9 månader senare är den nästan på 0 igen. Har de gjort något fel? Är det något fel på pumpen? Hur ofta ska sådant fyllas på? Kan den gå sönder när det är så lågt?
Tacksam för snabba svar
Behöver inte vara trasiga slangar hade samma problem själv fick fylla på vår och höst några liter var normalt fick jag till svar. Hade aldrig något problem pga det.
 
En värmepump som tar värme från berget kyler ner KB bra mycket, om VP är lite stor och hålet lite för kort. Då är det vatten med sprit i. när vatten kyls ner till tex minusgrader så minskar det i volym och trycket kan minska radikalt, att då ha sommartid närmare 1 bar så kan det vid extrem nedkylnig gå ner till noll. Plaskar det inte i rören som ett vattenfall eller ett fräsande ljud i cirk-pumpen så fungerar det. KB snurrar ändå runt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.