Vi köpte en Daikin bergvärmepump för ungefär 7 år sedan. I våras fick vi ta hit rörmokare för att fylla på..nån sprit/vätska som ska vara då en mätare var rätt långt under 1an. De greja ett tag å fixa osv. Men nu alltså 8-9 månader senare är den nästan på 0 igen. Har de gjort något fel? Är det något fel på pumpen? Hur ofta ska sådant fyllas på? Kan den gå sönder när det är så lågt?
Tacksam för snabba svar
 
Om jag har förstått saken rätt, så ska det egentligen aldrig behöva fyllas på. Då ingenting är helt perfekt här i världen, är det dock inte helt ovanligt att man ändå måste fylla på efter 7-10år. Om den nu visar noll efter mindre än ett år, så är det dock något som är fel. Endera gjorde de ett dåligt jobb senast, eller så är något trasigt.
 
Troligtvis har ni läckage på slangarna ner till kollektorn i hålet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Troligtvis har ni läckage på slangarna ner till kollektorn i hålet.
Kan det vara något rörmokarna som var här och fyllde på samt nåt mer , har gjort ?..tror de gick igenom systemet p de va två hyfsat unga killar. En va nog lärling... Eller förvärrat..?
För är ju konstigt att det redan behövs ..
Ska ringa dom men vill ha lite kött på benen innan..å har för mig de sa nåt när de gick därifrån .. nåt i stil att så får ni ringa igen eller er kan va så ett tag..
 
De gjorde säkert inget fel men de hittade uppenbarligen inte det läckage du har utan fyllde bara på. Det är ju inte säkert att läckaget sker där det syns.
 
har ni automatluftare? kan det ha kommit ut luft, och därav har trycket sjunkit, har ni kollat så blåsan i kärlet är hel?
Är expansionskärlet helt? det droppar inte någonstans från kärl?
Droppar det från kärlets säkerhetsventil?
Luktar det sprit där pumpen står?
 
A Alwaysandforever2012 skrev:
Kan det vara något rörmokarna som var här och fyllde på samt nåt mer , har gjort ?..tror de gick igenom systemet p de va två hyfsat unga killar. En va nog lärling... Eller förvärrat..?
För är ju konstigt att det redan behövs ..
Ska ringa dom men vill ha lite kött på benen innan..å har för mig de sa nåt när de gick därifrån .. nåt i stil att så får ni ringa igen eller er kan va så ett tag..
Avluftande dom systemet ordentligt ? Dvs cirkulerade brinne med extern pump ?
 
S Startaeget skrev:
har ni automatluftare? kan det ha kommit ut luft, och därav har trycket sjunkit, har ni kollat så blåsan i kärlet är hel?
Är expansionskärlet helt? det droppar inte någonstans från kärl?
Droppar det från kärlets säkerhetsventil?
Luktar det sprit där pumpen står?
Det luktar ingenting där den står som vi observerat iaf. Har inte sett något läckage heller, men har ju inte letat heller. Får gå och kika. Men måste erkänna att jag inte vet något direkt av det du skriver med automatludtare, expansionskärl var det är osv. Har ju bara anlitat som som satte in allt för sju år sen å efter det har det inte varit några problem.

Försöker minnas hur det var när de var här. Har för mig de ringde sin chef nån gång för de inte visste nåt eller om när hände hmm.. får söka bakåt i Messenger och se om jag skrev nåt när de var här..
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Avluftande dom systemet ordentligt ? Dvs cirkulerade brinne med extern pump ?
Ja men du.. har för mig de hade inne nåt ja. Borde ju varit det de gjorde då..
 
Lite bilder är ju bra..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Lite bilder är ju bra..
 
  • Analog tryckmätare monterad på vit yta, visare pekar på noll, skala i bar, delvis suddig bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enheten för inomhusluftkvalitet från Daikin med logotyp och Luften är gratis klistermärke, delvis öppen panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med isolerade rör ovanför en vit apparat, tekniska installationer, reglage och ventiler, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men är den mätaren för KB-trycket inte van vid att det finns. Hur ser det ut med exspansionskärl. Ett i plast eller vanligt rött.
 
A Alwaysandforever2012 skrev:
Lite svårt att få bättre bilder då den står i ett hörn. Men luktar inget
Inte ovanligt att dom kan läcka i "korken" och är vid locket till rören som går ner i berget.Lite grävjobb i sommar.Ligger ju inte så djupt i backen så inget större grävarbete.
 
J jonaserik skrev:
Men är den mätaren för KB-trycket inte van vid att det finns. Hur ser det ut med exspansionskärl. Ett i plast eller vanligt rött.
Du får ursäkr
V växelventil skrev:
Inte ovanligt att dom kan läcka i "korken" och är vid locket till rören som går ner i berget.Lite grävjobb i sommar.Ligger ju inte så djupt i backen så inget större grävarbete.
Men vad gör man nu då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.