Du behöver inte byta fönster för det. Det går att byta glaskassetten. Inte billigt, men billigare än att byta hela fönstret.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Tack för svaret ! Bör bytet utföras av en hantverkare ? Eller går det att göra själv ?
J jonaserik skrev:
Det är lika som jag har, ett fönster med 1 glas ytterst, ett mellanrum som persien får plats i , och sist innerst en 2-glas som inte går att dela. Är det som du tycker dammigt mellan i det sista, så har det blivit läck och luft kommit mellan glasen, då är det kört och bara byta 2-glasdelen
 
H hempularen skrev:
Du behöver inte byta fönster för det. Det går att byta glaskassetten. Inte billigt, men billigare än att byta hela fönstret.
Tack då vet jag :)
 
D Denkan86 skrev:
Tack för svaret ! Bör bytet utföras av en hantverkare ? Eller går det att göra själv ?
Om du läser stämplingarna i isolerglaset så kan du beställa ett nytt som är lika.
Att knacka bort glaslisterna och byta isolerglaset klossa upp med glasklossar om det behövs och spika tillbaka glaslisterna är inte speciellt svårt och de flesta klara att genomföra ett sådant byte själva.
Däremot tror jag inte glasmästaren tar speciellt mycket för arbetet att byta isolerglaset.
Ibland finns det även en tätningslist runt isolerglaset som bör bytas samtidigt.
 
Tusen tack ! En sista fråga , kan man tänka dig att fönstret läcker ut värme ?
1 123abc skrev:
Om du läser stämplingarna i isolerglaset så kan du beställa ett nytt som är lika.
Att knacka bort glaslisterna och byta isolerglaset klossa upp med glasklossar om det behövs och spika tillbaka glaslisterna är inte speciellt svårt och de flesta klara att genomföra ett sådant byte själva.
Däremot tror jag inte glasmästaren tar speciellt mycket för arbetet att byta isolerglaset.
 
Allt är möjligt men det kan kontrolleras med en värmekamera eller IR termometer.
Att det läcker så pass att det påverkar uppvärmningen i någon större utsträckning är tveksamt, det hade ni märkt.
 
Då vet jag ! Tackar alla för att ni tog er tiden och svarade !

1 123abc skrev:
Allt är möjligt men det kan kontrolleras med en värmekamera eller IR termometer.
Att det läcker så pass att det påverkar uppvärmningen i någon större utsträckning är tveksamt, det hade ni märkt.
 
D Denkan86 skrev:
Tusen tack ! En sista fråga , kan man tänka dig att fönstret läcker ut värme ?
Om fönstret har läcka in mellan rutorna, så isolerar det sämre än vad det är tänkt.

Det tillverkas med undertryck mellan glasen, som skall minska värmetransporten. Samma princip som en termosflaska.
 
Nej det stämmer inte. Plana rutor klarar inte märkbart undertryck. Ett tryck som liknar en termos skulle leda till att det trycks ihop med en kraft som motsvarar 10ton per kvadratmeter. Det är normalt tryck mellan glasen. Men det kan vara tex argon mellan glasen när de är nya. Men det försvinner med tiden.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite svårt att se på bilden. Men det är troligen en sluten glaskassett. Den går i så fall inte att öppna.

De tillverkas med lägre lufttryck inne mellan glasen, det minskar värmeöverföringen. Om det kommit in smuts där, så indikerar det att kassetten är "slut" och behöver bytas.
Oftast är det Argongas i kasetten och trycket är samma inuti som utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.