Hej

Jag skulle vilja rengöra fönstret då det verkar vara ganska mycket skit emellan. Har dock ingen aning hur man öppnar just detta fönster ? Försökt med det mesta

Tacksam för tipps :)
 
  • Halvöppet fönster visar smuts mellan karmar med vit soffa under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett smutsigt och stängt fönster med solljus som skiner genom och reflektioner som syns på glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängt fönster i rum som behöver rengöras, med utsikt över bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Något svårt att se på bilderna, men det ser ut att vara de klassiska låsen i skarven. Bara att fälla ut metallpinnen i så fall.
 
Hur ser det ut på " gångjärnsidan" ? Öppna fönstret fullt och kolla. Finns det inte någon låsning där ?

Edit : ser nu att det är de vanliga haklåsningarna. Titta nedtill vid låsningen, så finns en " halvmåne", som kan fällas ut. Pilla lite med en mejsel. Finns en likadan upptill.
Del av ett fönster med fokus på dess gångjärn och haklåsning markerad med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
det är ju öppet på dom 2 första bilderna, fråga han som tog bilderna hur han gjorde :)
 
  • Haha
Sockerhög
  • Laddar…
D daugaard skrev:
det är ju öppet på dom 2 första bilderna, fråga han som tog bilderna hur han gjorde :)
Nej, det speglar sig i glaset :D
 
De där låsningarna är återfjädrande så peta isär bågarna lite så det inte låser på nytt och sedan tar du den andra.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur ser det ut på " gångjärnsidan" ? Öppna fönstret fullt och kolla. Finns det inte någon låsning där ?

Edit : ser nu att det är de vanliga haklåsningarna. Titta nedtill vid låsningen, så finns en " halvmåne", som kan fällas ut. Pilla lite med en mejsel. Finns en likadan upptill.
[bild]
Exakt det ser ut att sitta vanliga koppelhakar där armen ska fällas ut.
Jag skulle gissa på en Koppelhake Fix 80.
 
Hej igen

Det är 3 glasad fönster. Jag undrande hur jag öppnar den sista biten som som ni ser på bild.
1 123abc skrev:
Exakt det ser ut att sitta vanliga koppelhakar där armen ska fällas ut.
Jag skulle gissa på en Koppelhake Fix 80.
 
  • Delvis öppnat fönster med oklar öppningsmekanism, utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på öppet treglasfönster och dess mekanism med fråga om hur man öppnar det ytterligare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett delvis öppnat fönster med fokus på låsmekanismen och gångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se på bilden. Men det är troligen en sluten glaskassett. Den går i så fall inte att öppna.

De tillverkas med lägre lufttryck inne mellan glasen, det minskar värmeöverföringen. Om det kommit in smuts där, så indikerar det att kassetten är "slut" och behöver bytas.
 
Du har nog rätt, de enda sättet är att byta ut fönstret då ?

H hempularen skrev:
Lite svårt att se på bilden. Men det är troligen en sluten glaskassett. Den går i så fall inte att öppna.

De tillverkas med lägre lufttryck inne mellan glasen, det minskar värmeöverföringen. Om det kommit in smuts där, så indikerar det att kassetten är "slut" och behöver bytas.
 
Vad jag ser på bilden så har du redan fått upp koppelhakarna nu och kan rengöra mellan glasen, det finns inget mer som du kan öppna.
Nästa steg är i så fall att ta bort glasningslisterna och glasa ur innerfönstret men ser ingen orsak till det.
Vad mer vill du göra? Förklara tydligt.
 
Jag vill öppna mellanfönstret för att rengöra där då det är väldigt dammigt
1 123abc skrev:
Vad jag ser på bilden så har du redan fått upp koppelhakarna nu och kan rengöra mellan glasen, det finns inget mer som du kan öppna.
Nästa steg är i så fall att ta bort glasningslisterna och glasa ur innerfönstret men ser ingen orsak till det.
Vad mer vill du göra? Förklara tydligt.
 
Mellafönstret är öppet det är där persiennen sitter.
I innerdelen sitter troligtvis en isolerglas kasset som du inte kan öppna.
Om du tittar i isolerglaset så är det troligtvis stämplat där vad det är för isolerglas samt storlek.
 
D Denkan86 skrev:
Jag vill öppna mellanfönstret för att rengöra där då det är väldigt dammigt
Det är lika som jag har, ett fönster med 1 glas ytterst, ett mellanrum som persien får plats i , och sist innerst en 2-glas som inte går att dela. Är det som du tycker dammigt mellan i det sista, så har det blivit läck och luft kommit mellan glasen, då är det kört och bara byta 2-glasdelen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.