H
Brukar det inte stå nr i kassetten som glasmästaren kan använda när de beställer ny?
Stansat på aluminiumen väl?

när jag ordna en ny kassett en gång så fråga han efter det iallafall.
 
  • Gilla
Sophie53 och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Brukar det inte stå nr i kassetten som glasmästaren kan använda när de beställer ny?
Stansat på aluminiumen väl?

när jag ordna en ny kassett en gång så fråga han efter det iallafall.
jag bytade några av mina förr 6-7 år sen där står måttet i ramen men inte i de gamle från 80-talet där står bara tillverknings datum
 
  • Gilla
Sophie53
  • Laddar…
Du har drabbats av en cynisk bluff från fönsterföretag och myndigheter.
Jag är inte rädd för att pröva nyheter, valde att sätta in fönster med den typ av treglas du har vid ett nybygge för många år sedan. Förmodligen den sämsta affär jag gjort. Den förbättrade isoleringen stämde säkert mitt på glaset, vid kanterna frös kondensvatten till is inomhus vid några få minusgrader ute. Aluminiumlisterna längs kanter utgjorde köldbrygga. Glaskassetterna punkterades i snabb takt när garantin gått ut, svindyra att ersätta.
Bor numera i hus med traditionella tvåglasfönster, ser bara fördelar.
Kolla vad det kostar att byta hela fönstren till tvåglas jämfört med nya kassetter.
 
  • Gilla
  • Wow
Molluiui och 2 till
  • Laddar…
H
Var gamla glas de jag bytte.
Dock var det i Norge som jag bytte dom.
 
Spara de gamla glaskasetterna och använd till växthus eller drivbänk!
 
  • Gilla
Molluiui och 3 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Du har drabbats av en cynisk bluff från fönsterföretag och myndigheter.
Jag är inte rädd för att pröva nyheter, valde att sätta in fönster med den typ av treglas du har vid ett nybygge för många år sedan. Förmodligen den sämsta affär jag gjort. Den förbättrade isoleringen stämde säkert mitt på glaset, vid kanterna frös kondensvatten till is inomhus vid några få minusgrader ute. Aluminiumlisterna längs kanter utgjorde köldbrygga. Glaskassetterna punkterades i snabb takt när garantin gått ut, svindyra att ersätta.
Bor numera i hus med traditionella tvåglasfönster, ser bara fördelar.
Kolla vad det kostar att byta hela fönstren till tvåglas jämfört med nya kassetter.

Jag har omvänd erfarenhet, tvåglasfönstren där hade vi is längst ner varje vinter, sedan blev vi lite snopna med treglas som inte hade ens kondens på vintern.

Protte
 
Är det inte stämplat i glaskassetten med mått och vad det är för glas?
 
hscn hscn skrev:
Förmodligen den sämsta affär jag gjort. Den förbättrade isoleringen stämde säkert mitt på glaset, vid kanterna frös kondensvatten till is inomhus vid några få minusgrader ute.
Då hade ni säkert inget vidare bra lösning på ventilation och värme inne.
Har aldrig sett kondens på insidan av våra fönster, utom några minuter i badrummet efter dusch.
Däremot blir det ofta imma på utsidan, även mitt i sommaren om nattemperturen är låg och himlen klar.
Fönstren är märkta J.P thermowig ECO PLUS U 0,5 28.06.2010 CE
De är alltså polska och tio år gamla. Glaskasetterna tror jag är tillverkade i Tyskland.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Då hade ni säkert inget vidare bra lösning på ventilation och värme inne.
Har aldrig sett kondens på insidan av våra fönster, utom några minuter i badrummet efter dusch.
Däremot blir det ofta imma på utsidan, även mitt i sommaren om nattemperturen är låg och himlen klar.
Fönstren är märkta J.P thermowig ECO PLUS U 0,5 28.06.2010 CE
De är alltså polska och tio år gamla. Glaskasetterna tror jag är tillverkade i Tyskland.
Gjorde inga större utredningar, vi sålde efter några år. Ventilationen var det nog inga större fel på, mekanisk efter dåtidens standard. Isen på insidan förekom nog mest i köket vid omfattande matlagning. Största problemet var väl egentligen att alla våra fönster som salufördes som energieffektiva var lika kalla på delar av insidan som om vi haft enkelglas.
Fabrikat om jag inte minns fel var SP-fönster.
 
Jag har handlat av Interglas flera gånger, bor man i södra Sverige så ställer de glasen utanför dörren. De är typ halva priset från exvis Ryds när jag kollade. Ska man bara ha kassetter och kan mäta själv så ser jag ingen anledning att köpa dem någon annanstans. Sist bytte jag 3 kassetter som hade läckt ur gasen, det handlade om knappt över tusenlappen för alla 3, visserligen bara 2 glas men ändå.
 
  • Gilla
Sophie53 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.