Hej,

Jag har precis flyttat in i ett hus från 78 där de flesta fönster är tvåglas men 5 st fönster är treglas, tyckte från början det var jättebra att några fönster redan var bytta. men, sen ville jag rengöra fönstren då de såg "lite dimmiga" och smutsiga ut men insåg att de inte var delningsbara, finner inget sätt att dela dem. Det är fönster man öppnar med sving så att säga.

Någon som har tips eller erfarenhet, hur gör man för att få rent?

Tacksam för all eventuell input!

Sophie
 
Hej,

Jag har precis flyttat in i ett hus från 78 där de flesta fönster är tvåglas men 5 st fönster är treglas, tyckte från början det var jättebra att några fönster redan var bytta. men, sen ville jag rengöra fönstren då de såg "lite dimmiga" och smutsiga ut men insåg att de inte var delningsbara, finner inget sätt att dela dem. Det är fönster man öppnar med sving så att säga.

Någon som har tips eller erfarenhet, hur gör man för att få rent?

Tacksam för all eventuell input!

Sophie
 
De går inte, antagligen har de släppt i limningen och då är det bara byte av fönster glaset som funkar.
 
T topmount skrev:
De går inte, antagligen har de släppt i limningen och då är det bara byte av fönster glaset som funkar.
Tack för svar!

Men var det jag var rädd för, men vet du hur det funkar praktiskt? När det kommer till fönster är jag väldigt o-erfaren och jag tänker om man då ska plocka ut fönstren och lämna in till en fönsterfirma, få ng att komma hit eller helt byta fönster?
 
Är dom dimmiga är dom körda, då har gasen läkt ut. Dom går inte öppna.
Det går att beställa nya kassetter hos glasmästaren.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Är dom dimmiga är dom körda, då har gasen läkt ut. Dom går inte öppna.
Det går att beställa nya kassetter hos glasmästaren.
Tack för input!
Då tar jag kontakt med en glasmästare. Dum fråga kanske men är alla treglas med gas? Känns ju som att tvåglas är sjukt smidigare
 
Det är inte bara glasen som isolerar, det är framförallt gasen mellan dem, ofta Argon. Så det har man i både 2-glas och 3-glasfönster (finns säkert utan också).
 
Treglas fönster finns som riktigt 3 glas och som 2+1 glas.
Lite bilder är aldrig fel.

Protte
 
S Sophie53 skrev:
Tack för input!
Då tar jag kontakt med en glasmästare. Dum fråga kanske men är alla treglas med gas? Känns ju som att tvåglas är sjukt smidigare
Jämför gärna glasmästarens priser men att beställa på nätet.
Inte så svårt att byta själv och oftast betydligt billigare.
https://interglas.se/shop/isolerglas-laagenergi-293c1.html
 
Kontakta en glasmästare som kommer ut o byter till nya glaskassetter har gjort det med mina fönster fr 76
Dom gamla var immiga emellan inget att göra åt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Var du än beställer, var noga med tjockleken på glaskasetten, jag har treglas från 79 och det är inte samma mått på listerna mellan glasen och glastjocklek nu som 79, men det går att pussla ihop till rätt tjocklek.

Protte
 
Tack! Tänker de e svårt för mig att byta själv när jag tittar på fönstren men kanske kan prova. Här är lite bilder på fönstren. Vet inte om man ser ”dimman” på första bilden och på sista tänker jag att de e svårt att hantera själv när ramen är hel
 
  • Fönster med trärömmar från insidan av ett hus med utsikt över grönskande natur, himmel och dimma syns ej tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med mögel vid kanten och diffus utsikt som kan antyda dimma mellan glasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis öppet träfönster med synlig kondens eller dimma mellan glasen, utsikt mot skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är äkta treglas. Ta loss listerna på utsidan och lyft ur kassetten, ta med till glasmästaren så HAN får mäta (även tjockleken), sätt tillbaka glaset och vänta på det nya.
Skifta sedan.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det där är äkta treglas. Ta loss listerna på utsidan och lyft ur kassetten, ta med till glasmästaren så HAN får mäta (även tjockleken), sätt tillbaka glaset och vänta på det nya.
Skifta sedan.

Protte

Stort Tack!! Det ska jag göra! Uppskattar verkligen alla tips!
 
man behöver inte lyfta ur glaskassetten för att mäta tjockleken på kassetten, mät bågens tjocklek och sen mäter du hur mycket du har har in till glaset från bågen på båda sidorna
kassetten ligger 12mm in på varje sida på bågen på varje sida (den del som inte syns)
 
  • Gilla
Sophie53 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.