Hej!
Hur räknar jag ut hur mycket vikt en m24 4.8 klassad gängstång klarar att belastas med?

Stången 1 meter lång och vikten kommer hamna ungefär mitt på stången. Stången kommer agera som säkerhet tillsamans med en likadan gängstång i en hemmabyggd skivstångsställning. Vikten kommer bli ca 75-100 kg per gängstång. Bör de hålla för detta?
 
Om jag förstår dig rätt så bör man då kunna tappa/slänga av sig skivstången på denna stång... Då tror jag att du behöver gå upp en del i dimension, varför ska du ha just en gängstång och inte någon stålprofil?
 
P pjkw skrev:
Om jag förstår dig rätt så bör man då kunna tappa/slänga av sig skivstången på denna stång... Då tror jag att du behöver gå upp en del i dimension, varför ska du ha just en gängstång och inte någon stålprofil?
Tack för svar!
Ja precis, ifall det sker någon form av olycka under ett lyft vill jag att säkerheten ska hålla ett tap från iaf 0.5-1 meters höjd. Vid normal användning betydligt mindre/lugnare belastning.

Med stålprofil menar du typ ett stålrör? Anledningen till gängstång att det är smidigt och billigt att typ åka till biltema för att köpa en. Samt att diametern är ganska liten vilket passar bra då den ska träs genom 2 st hål i två horisontella 95x95 reglar!
 
S
Ca 15ton till brott… men du kanske är stark, läste igen, 15ton är om du drar i gängstången. Hållen nog men jag skulle inte valt gängstång till det ändamålet.
 
Redigerat:
S SSlangen skrev:
Ca 15ton till brott… men du kanske är stark, läste igen, 15ton är om du drar i gängstången. Hållen nog men jag skulle inte valt gängstång till det ändamålet.
Tack för svar! 15 ton låter ju mer än tillräckligt. Vad hade du valt istället?

Funderade även på att köpa 2st Galv gängrör DN25 (33,7x3,2mm). Borde det fungera bättre?
 
Det låter som du ska böja stången?
Då är det inte många kilo den klarar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Filletj Filletj skrev:
Tack för svar! 15 ton låter ju mer än tillräckligt. Vad hade du valt istället?
B Bjober skrev:
Det låter som du ska böja stången?
Då är det inte många kilo den klarar.
Nej jag tänker inte böja stången vill helst ha något som inte böjer sig alls av belastningen!
 
Du kanske ska rita en skiss för att undvika missförstånd?
Det är rätt stor skillnad på om kraften verkar längs med stången, eller tvärs.
Och var stången är fäst spelar också roll.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Du kanske ska rita en skiss för att undvika missförstånd?
Det är rätt stor skillnad på om kraften verkar längs med stången, eller tvärs.
Och var stången är fäst spelar också roll.

Hoppas denna går att förstå! Ställningen är sedd från sidan och kommer bestå av två identiska enligt den på skissen. Belastningen kommer alltså ske på 2 st likadana gängstänger ifall jag behöver lägga av/tappar skivstången i ett lyft!
 
  • Teknisk ritning av träkonstruktion med mått, limskruvade reglar, och gängstång mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Filletj Filletj skrev:
Hoppas denna går att förstå! Ställningen är sedd från sidan och kommer bestå av två identiska enligt den på skissen. Belastningen kommer alltså ske på 2 st likadana gängstänger ifall jag behöver lägga av/tappar skivstången i ett lyft!
Filletj Filletj skrev:
Hoppas denna går att förstå! Ställningen är sedd från sidan och kommer bestå av två identiska enligt den på skissen. Belastningen kommer alltså ske på 2 st likadana gängstänger ifall jag behöver lägga av/tappar skivstången i ett lyft!
Ja det var så jag uppfattade det.
Du ska utsätta stången för ett böjande moment. Då klarar den inte många kilo.
Varför inte ta en regel i trä som står på högkant om du ändå bygger allt annat i trä?
Eller ska du ha flera hål så det blir justerbart i höjdled?
 
B Bjober skrev:
Ja det var så jag uppfattade det.
Du ska utsätta stången för ett böjande moment. Då klarar den inte många kilo.
Varför inte ta en regel i trä som står på högkant om du ändå bygger allt annat i trä?
Eller ska du ha flera hål så det blir justerbart i höjdled?
Ja exakt ska ha flera hål så det blir justerbart!

Okej, tack för viktig input. Kanske är bättra att satsa på galvade rör istället?
 
C
Filletj Filletj skrev:
Kanske är bättra att satsa på galvade rör istället?
Ja, någon form av profil ger extremt mycket mer böjstyvhet/hållfasthet per kg material (= per krona) jämfört med en massiv stång.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
I vissa konstruktioner vill man ha deformation av säkerhetsstagen för att skydda stången och förhindra studs. Sen beror det också på vilka vikter det handlar om, böjer du rutinmässigt 250 så krävs det mer än 150 osv.
Med det ut världen så ta till rejält men det går att konstruera på annat sätt en genomgårnde stålstav.
 
Z z_bumbi skrev:
I vissa konstruktioner vill man ha deformation av säkerhetsstagen för att skydda stången och förhindra studs. Sen beror det också på vilka vikter det handlar om, böjer du rutinmässigt 250 så krävs det mer än 150 osv.
Med det ut världen så ta till rejält men det går att konstruera på annat sätt en genomgårnde stålstav.
Tack för svar!
Hur hade du löst det istället för att sätta en genomgående stav/rör? :)
 
Filletj Filletj skrev:
Ja exakt ska ha flera hål så det blir justerbart!

Okej, tack för viktig input. Kanske är bättra att satsa på galvade rör istället?
Det går inte att räkna på. Du kan visst ganska enkelt räkna på statiska belastningen och vad stången tål (beroende på böjningen som du accepterar). Men att räkna på dynamiska belastningar som när vikterna tappas är ganska omöjligt för ingångsdata är inte kända. Träffas t ex båda stängerna exakt samtidigt? från vilken höjd? Vinkel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.