Jag tänker installera en pelletskamin på markplan i en -70-tals villa. Om golvet inte håller hamnar den i gillestugan. Jag tänker gå till kommunen och begära ut ritningarna på villan (kommunens byggnadsnämnd har väl kopior på dessa?) och fråga någon snickare eller så men det kan ändå vara intressant att höra vad ni anser. Pelletskaminerna jag funderar på väger från 112 kg till 266 kg utan pellets i magasinet. Räknar man med pellets blir det väl en 30 kg till plus en modulskorsten på 6 meter a´ 7-10 kg per meter vilket ger en tilläggsvikt på 6m x10kg skorsten + 30 kg pellets = 90 kg. Alltså hamnar jag som mest på 266 + 90 kg = 356 kg. Enligt säljaren av kaminerna är ju det vikten av fyra karlar som står på en liten yta av golvet och det håller det ju för men med en kamin och fyra impade polare motsvarar det ju åtta karlar, plus mig-nio karlar. Golvet borde kanske hålla ändå men enligt en sotare på en internetsida jag var in på ska man beräkna bjälklaget när vikten överstiger 150 kg. Vi har sedan ett piano med tyndpunkten tre meter från den plats som kaminen ska stå på och det pianot väger bly. Jag har ingen aning om hur mycket det väger men det bör var ett par hundra kg, Ja, vad tror ni? Kan jag sikta in mig på en pelletskamin? När jag ändå är på tråden. Min sambo vill ha en fin pelletskamin och jag vill ha en med extra värmekanaler för att blåsa ner värme även i gillestugan. Har ni nåt tips där på nån illa marknadsförd kamin jag kan ha missat så får ni gärna tipsa mig om den.
Tackar på förhand.
 
Enklast är väl att göra ett väldokumenterat prov. Slår alla teoretiska beräkningar.

1. Mät avståndet mellan golv och tak i Gillestugan rakt under den plats där kaminen skall placeras.

2. Baxa över pianot till den plats där kaminen skall stå.

3. Tag en kopp kaffe.

4. Ligger pianot i källaren?
---> JA: Golvet håller inte. (Skyll INTE på mej!!)
---> NEJ: Mät hur mycket taket sviktar ned. ÄR det bara några mm är det OK.

5. Tag en kopp kaffe till.
 
Bor själv i ett källarhus från 1964 med träbjälklag till våningsplanet. När vi skulle sätta in eldstad (kopplad till befintlig murad skorsten) så menade säljaren på att upp till 400 kg, nemas problemas, över det skulle man börja fundera lite mer. Vi valde en murspis som väger 360 kg, och det är kvar där den ska. Står för övrigt på en härdad glasskiva som gnistskydd, och t.o.m glaset håller ju.

För övrigt om ni skulle ha önskemål om någon tyngre eldstad så är det inte såååå märkvärdigt att mura upp ett stöd nerifrån källaren. Även om det utrymmet används som bostadsyta så går det att typ mura upp två högar med lecablock, och sedan göra snygga hyllor mellan eller vad man nu önskar. Beror självklart på hur det ser ut nere om det blir bra.
 
Jag tror att frågan om bärighet i golvet kan vara något man även bör kolla med lokale sotaren. De har tydligen ibland lite olika tolkning av reglerna, och kan besluta om eldningsförbud i värsta fall.

Jag vet ett fall som iofs gällde ett flerbostadshus, de sökte bygglov eller bygganmälan, vet inte så noga. Installerade en kakelugn, hade gjort en utredning om bjälklagets bärighet inför beslutet på stadsbyggnadskontoret. Allt blev klart. Sotaren kom och inspekterade den färdiga (dyra) ugnen, han underkände bärigheten i bjälklaget. Motiveringen var att bjälklaget inte hade tillräcklig brandklassning. Kravet var att även om hela huset brinner ned, så skall kakelugnen fortfarande hänga fast vid skorstenstocken.

Det sakliga argumentet för det är att om vi antar att bjälklaget mellan våningarna brinner så kan kakelugnen ramla ned till nästa våning, den kommer i så fall att slå sönder bjälklaget och fortsätta nedåt i huset, då kan branden spridas genom hålet efter ugnen.

Om man överför just den argumentationen på ett enfamiljshus så borde det inte gälla så länge inte rummet under kaminen är en egen brandcell (ex. garage, eller pannrum).

Men för att undvika att sotaren kommer och stoppar kaminen när man tror sig ha alla bygglov och tillstånd klara så kan det vara en god idé att kolla med sotaren tidigt i processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.