Jag bor i en lägenhet i ett hus byggt på 1950-talet. Jag undrar om det finns något sätt att ta reda på hur mycket vikt som golvet i min lägenhet tåler? Hur mycket tunga prylar kan jag ha helt enkelt?

Antar att det finns en massa faktorer som påverkar detta, har dock själv dålig koll, så efterlys gärna specifik information.

Det är iallafall betonggolv, vet ej hur tjocka.

//daniel
 
I Sverige har vi rätt många akvarister som utan problem ställer in 500-1000l vatten fördelat på någon eller ett par kvadratmeter, utan att hus i någon större omfattning har börjat rasa samman.

En välfylld bokhylla med tjocka uppslagsböcker väger en del de också, och vattensängarna brakar inte igenom golvet de heller. Pianon är som regel inga problem, man kan få meka lite för att få dem att stå plant.

Så länge det du ställer på golvet är någorlunda still så vill jag påstå att du kan ställa vad du vill på dina golv. Om du däremot skall ha en "stångjärnshammare" eller liknande som orsakar svängningar så finns det viss anledning att börja titta över konstruktionerna.
 
Swetrot skrev:
I Sverige har vi rätt många akvarister som utan problem ställer in 500-1000l vatten fördelat på någon eller ett par kvadratmeter, utan att hus i någon större omfattning har börjat rasa samman.

En välfylld bokhylla med tjocka uppslagsböcker väger en del de också, och vattensängarna brakar inte igenom golvet de heller. Pianon är som regel inga problem, man kan få meka lite för att få dem att stå plant.

Så länge det du ställer på golvet är någorlunda still så vill jag påstå att du kan ställa vad du vill på dina golv. Om du däremot skall ha en "stångjärnshammare" eller liknande som orsakar svängningar så finns det viss anledning att börja titta över konstruktionerna.
Tack för ditt svar Swetrot! Har än så länge kunnat undvika stångjärnshammare:) Men däremot börjar det bli en del plåtskåp med handverktyg, bords-/kap/ger-sågar, kompressor, massor med skruv o bult, elverktyg osv. o räknat på en höft misstänker jag att jag är över 1000kg på ca 9 kvadrat...hmm, ska skaffa en våg o räkna mer nogrannt.

Anledningen till att jag frågar är att jag snart skall flytta in ännu ett litet plåtskåp som dock vägde ca 50 kilo, varför jag började fundera på allvar över risken att golvet rasar ihop...
 
1000kg är piece of kaka för ett rum. Tänk dig julmiddag med TJOCKA släkten. Vi har lätt 2 ton sittandes runt bordet på julafton. Och sedan skall det dansas runt granen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.