235m2 huvudbyggnad + 36m2 torp som har underhållsvärme, 15-25kWh/dygn beroende på hur mycket tvättmaskin/tumlare osv. Uppvärmning sker i huvudsak med ved.
Kommer dock nästa aldrig under 500W/h och jag begriper inte varför!
 
300 m2 timmer med puts på från 1800 c:a som värms med bergvärme. Bara englasfönstren just nu - börjar bli dags att sätta in innerfönstren tror jag :).


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det senaste dygnet gick det 31kWh i huset på ca 100m2 bottenvåning uppvärmd till ca 21-22°C och sen en oinredd övervåning som endast värms underifrån av värmeläckaget genom bjälklaget, blir väl en 13-15° något, där uppe just nu.
Detta är husets totala förbrukning - varmvatten, värme, hushållsel. FLVP IVT490 står för uppvärmningen, ingen enda vedpinne i kaminen under detta dygn.


Sen tog garaget (40m2) ca 12 kWh under dygnet, för tillfället värmer jag det till ca 12-16°.
Ska jag fortsätta hålla det varmt såhär måste jag nog göra något åt detta, dvs isolera mer och/eller installera luft-luft-VP.

Utetemp har väl legat runt +7°C och det har varit lite blåsigt.
 
Har aldrig kollat, men gör av med 4000 kw per år, eldar pellets året runt för varmvattnet, så all el är hushållsel, förutom det brännaren och cirkpumpen drar. Motor och kupevärmare på en bil 2 timmar ca 5 månader (frusen fru)

Det blir alltså 10,95 kw i snitt per dygn. Mycket går nog till en 8 år gammal TV, å andra sidan ökar den värmen i vardagsrummet med 4-5 grader på en kväll.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Det kanske syns när vi stängde av LLVP:n och VVB:n och började elda istället? :) 90 m2 huvudvåning med radiatorer, 90 m2 källare med golvvärme, 60 m2 3/4-isolerat uterum som värms med kamin och spillvärme från huset. Vi är båda matintresserade och lagar mycket mat och kokar buljonger så spisen står på många av dygnets timmar.

2rm18k1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Min kyl/frys + liten frys drar ca 5kWh/dygn, Tv, dator belysning och spis 2-3 kWh/dygn. Bergvärmepumpen 6-7 kWh/dygn vid 0 grader ute. Har timpris och vedkamin som eldas en gång/dag. Har dagsänkning av värmepumpen så den går i stort sett bara nattetid då elen är billigare. Har kollat juli-september vad jag tjänat på timpriset jmf rörligt. Förtjänst 0 kr- 60 kr!!! Kör tvätt och disk vid lågpris.
Timpriset är inte alls så bra som jag trodde. Blir bättre förtjänst vintertid då uthuset drivs med luftvärmepump nattetid(underhållsvärme).
Total förbrukning ca 4500 kWh/ år för ensamstående med 85 m2 torp med 15 m2 gäststuga(kräver underhållsvärme för att inte vattengrejerna ska frysa).
Nu 15 nov har jag förbrukat 386 kWh sista 30 dagarna, alltså 13kWh/dygn. Mälardalen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.