Hej. Tänkte skapa en tråd där man kan skriva hur mycket ström som går åt per dygn i våra villor runt om i landet.
 
Nybyggd Villa på 146 kvm med frånluftsvärme (nibe f750) i södra skåne.
25/10 2015 gjorde jag av med 15 kvh .
 
Mikael_L
Är det tänkt att vi ska rapportera bara något slumpmässigt valt dygn (ev några olika ggr)?
 
Mikael_L skrev:
Är det tänkt att vi ska rapportera bara något slumpmässigt valt dygn (ev några olika ggr)?
Ja, det blev lite som "Hur långt är ett snöre?"

Typ av hus, vilken dag eller genomsnitt, ingår uppvärmning eller bara hushållsel? Antal i hushållet, inomhustemperatur?
Annars säger sånt här ingenting... om TS ursäktar.
 
Mikael_L
Om man kompletterar sin uppgift med lite extra info, t.ex. medeltempen utomhus under dygnet, eller åtminstone något typ "utetemp mellan ca +6° och -3° under dygnet".
Så blir det ju direkt lite mer användbart.


Jag har ett svagt minne att det funnits en liknande tråd förut ...?
Isåfall, undra hur den blev?
 
2 - 16 Ampere

Fast det är kanske energinförbrukningen du vill veta = kWh
 
Mikael_L
nisse123 skrev:
2 - 16 Ampere

Fast det är kanske energinförbrukningen du vill veta = kWh
Jaså, aldrig mindre än 2 A ...
Något som alltid är igång alltså. ;)
 
Japp
Standby- läge på TV
Mobiltele-laddare som alltid sitter i
Cirkpump för värmen
m.m.
 
Ca 25 kWh ett genomsnittligt oktoberdygn, men det varierar nog mycket, beroende på om vi är hemma och lagar mat, hur många som duschar etc.

Villa från 1970 med ca 150 kvm som värms upp. Bergvärmepump och vedkamin.
 
Baserat på vår årsförbrukning på ca 3500kwh så blir det ~9,6kwh/dygn. :)

Värmer huset med pellets och kör med lågenergisaker överallt. 2 vuxna och 2 barn.
 
5200 köpta kwh/år 140m2 1900 tals timmerhus, jordvärme, +2-3m3 ved till kaminen.
26m2 Solceller som ger 3500kwh/år varav 1000kwh går till egenförbrukning och 2500kwh exporteras/säljs (för totalt 2 kr/kwh)
 
Ludvig:
Det är nu det börjar bli komplicerat. Ska det vara petigt så ska ju din pelletsförbrukning räknas om till kwh och plussas ihop med din elförbrukning. Eller tänker jag fel?
 
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Dave: Nja, nu gällde ju frågan el och inte total energiförbrukning.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.