Om vi återgår till TS fråga.
Jag håller fast vid att om man måste låna merparten av inköpssumman och det gör att den vanliga ekonomin påverkas, så skulle jag nöja mig de ca 40 ha mark som ingick i fastigheten med bostad och inte välja att köpa ytterligare ca 40 ha.
Såvida inte skogsbruk och markägande är familjens stora intresse och prioriterar det före andra aktiviteter.
 
Tyvärr är väl skogsmark idag så dyr att priset vida överstiger avkastningen från skogsbruk. Man betalar alltså till stor del för att man tycker det är kul med skog. Iaf för små fastigheter.

Off-Topic: I Sverige är det Riksskogstaxeringen som ger oss facit över hur skogstillståndet utvecklats sedan nästan 100 år tillbaka. De har årligen mätt provytor i hela Sverige. Se tex: http://www.slu.se/sv/webbtjanster-miljoanalys/statistik-om-skog/
 
AndersS skrev:
Om vi återgår till TS fråga.
Jag håller fast vid att om man måste låna merparten av inköpssumman och det gör att den vanliga ekonomin påverkas, så skulle jag nöja mig de ca 40 ha mark som ingick i fastigheten med bostad och inte välja att köpa ytterligare ca 40 ha.
Såvida inte skogsbruk och markägande är familjens stora intresse och prioriterar det före andra aktiviteter.
Tack AndersS! Vi var hos en skogskunnig revisor å fick hjälp att tyda en del papper. Det visar sig att av de 40ha vi skulle kunna köpa är 30 ha skog och 30% av det är kalhygge som måste planteras inom ett år.
Den andra delen har ca 30 ha ren skog. Bara 5% i behov av plantering (men är alltså isf bara skogsskiftet och inte husen vi vill ta över som står på andra delen, om det nu säljs i två delar). Revisorn räknade ut att värdet per m3 (m3ha?) var högre på den del vi ville köpa fastän det var mer kalhygge och det tyckte han vi skulle gräva djupare i.

Vi planerar låna 85% av i köpssumman. Då köpet går i släkten vet vi inte hur det kommer köpas men låna kommer vi behöva.
 
Du behöver inte gräva särskilt djupt, det är så få m3 skog per hektar på ett planterat hygge, att (det låga) värdet delas med ett lågt volymstal. Därför är värdet/m3 på plantskog ganska intetsägande.

Om du äger över 50 ha skog får bara hälften vara under 20 år. Kan vara värt att kolla upp.
 
-MH- skrev:
Om du äger över 50 ha skog får bara hälften vara under 20 år. Kan vara värt att kolla upp.
Vad gör man om 60% är under 20 år?
Tvångsköper grannens skog? Planterarar 20 år gamla trän?
 
Man får inte avverka mer, vilket kan blir lite tråkigt på likviditetsfronten om man tex tänkt sig en avverkning för att (del-)finansiera köpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.