Vgt Vgt skrev:
Mmmm, jag tror att man måste hitta ett annat boende om man är så känslig för ljud och dofter. Ni har nog valt fel bostad tyvärr. Man kan nog aldrig gardera sig från att störas av, ex ungar som leker inne/ute på kvällen, mopeder / epa-traktorer som låter och luktar, grannar som sitter ute med musik en sommarkväll, föräldrar som höjer rösten i uppfostringssyfte o s v. Exemplen är oändliga. Om ni ska slippa allt detta så återstår nog bara en stängd ljudisolerad bunker, eller att flytta långt ut på landet (men då återstår ju alla störande ljud som ugglor, råbockar o s v) så detkanske inte är någon lösning heller.
Ursäkta mig, men jag är så fascinerad över alla inlägg där alla grannar/fastighetsägare/föreningar/kommuner, kort sagt alla, ska anpassa sig efter just mig.
Håller med.
Lösning? Villa.
 
B Best B skrev:
Halloj

Ja, som rubriken, helt enkelt. Vi störs ganska mycket av oljud mm.
Självklart måste grannar få leva, så även vi men vilket ansvar ligger på hyresvärden?
En anledning att man störs är säkert att pandemin har gjort att man jobbar hemifrån sedan snart ett år tillbaka och då spenderar nästan all tid hemma och då uppmärksammas mer på sånt som stör men i alla fall;

Vi bor i hyresradhus som kallas stadsvilla av hyresvärden, det innebär 2 lägenheter i bottenplan med trädgård, och två lägenheter ovanpå med balkonger. Husen är byggda 2013 och därför tänker man att standarden borde vara ganska hög gällande ljudisolering mm.
En liten rad av de missljud vi störs av är:
När grannen uppepå går på toaletten och pinkar mitt i då skvalar det ordentligt, dessutom när någon spolar hörs det väldigt väl.
Torktumlare/tvättmaskin hörs tydligt men det är ju reglerat i när man får använda så det stör inte tidig morgon eller sen kväll i alla fall.
Granne som duschar låter också orimligt mycket
Konversation hörs supertydligt, vet inte om det är gemensam ventilation på något sätt. Koncentrerar man sig hör man verkligen vartenda ord, att det hörs så väl kan ju inte bara vara jobbigt för oss utan till viss del integritetskränkande att inget man säger med säkerhet stannar innanför sina egna väggar.
Det låter ofta som om grannarna spelar tärning rakt på golvet, antar att det är lek med barnen.
Tror även någon crosstrainer eller nåt körs sent på kvällarna, då det liksom gnisslar(ungefär som när någon kör gummiskrapa mot en torr ruta)
Dessutom räcker det att någon går förbi på gatan med en cigg i handen så kommer det in röklukt hos oss.
När grannarna grillat måste vi vädra ut i flera timmar, tror tilluftintag sitter på taket eller något

Jag tror egentligen inte att grannarna gör något fel eller väsnas orimligt utan det är bygget vi bor i som är fuskbygge.
Att det är visst oljud runt omkring är oundvikligt om man inte har en gård utan grannar. Men att behöva vakna på kvällen/natten för att grannen pinkar och sedan spolar känns inte helt rimligt och inget jag varit med om i tidigare boenden.

Så min fråga är väl egentligen, vilka krav kan man ställa på en hyresvärd att man ska få bo i någorlunda lugn ock ro? har man någon laglig rätt att kräva att visst mått av ljudisolering finns eller är det bara att gilla läget?

Tack på förhand
Gilla läget eller köp ett hus om ni har de ekonomiska förutsättningarna.

Vi bodde under samma premisser som du gör i 15 år. Ja, det kanske inte var lika lyhört men annars ganska likt din beskrivning. Man tvingas till att "umgås" med grannarna med en sån här boendeform.

Trots vacker utsikt, hyfsat bra bostadsområde och ett bekvämt sätt att bo tröttnade vi på grannar och hyresvärd och köpte ett hus för två år sen. Det enda jag ångrar är att vi inte slog till och skaffade hus tidigare.
 
  • Gilla
Njamen
  • Laddar…
Måste helt klart vara felbyggt.
Jag hör inte mina grannar alls när dörrar o fönster är stängda.
De har 3 barn som hörs konstant när man har öppet.
Jag startade tvättmaskinen en kväll av misstag, och ursäktade mig för grannen dagen efter då den cetifugerade halv ett på natten. Grannens sovrum är snett ovanför min tvättstuga, men de svarade att de aldrig hört min tvättmaskin, eller nåt ljud från mig överhuvudtaget.
Radhus från 1992.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Hmmm. Du råkar väl inte bo i Tyresö… problem och lägenhetsbeskrivning låter bekant…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.