Hej!

Vår bil som vi använder idag är en volvo v70 årsmodell 00, 2,4 liters motor och standardutrustad, som har gått ca 31000 mil. Jag använder den dagligen i tjänsten och får reseersättning för detta (32 kr/mil) (finns ingen möjlighet till tjänstebil). När vi byggde hus var bankmannen snäll och lyfte in det dyra billånet i huslånet till avsevärt längre ränta. Har kollat lite och bilen är värd uppskattningsvis 30000 kr.

Idag vart den inlämnad på Volvo som fick byta bromsar runt om, en kostnad av ca 9500 kr. Fjäderbensstaget var tydligen också utslitet så det ska bytas nästa vecka till priset av 2500 kr.

Så, min undran är, hur länge ska man hålla på och använda denna bilen? Jag kan gissa att senaste åren har vi kostat på den ca 30000 kr, alltså ungefär vad den är värd. Det är nytt avgassystem, styrled etc etc, den har inte gått igenom besikningen två gånger pga diverse saker som behövdes åtgärdas. Stötdämpare fram är utbytta. Ja det är en hel del.

Har kollat upp lite om att sälja den begagnad, och är faktiskt tveksam om det går att sälja den då det är lite rostbubblor på bakluckan, ena backspegeln är spräckt (svarta plasten, inte den lackad delen) samt att ena framdörrens underdel har en liten buckla när jag råkade köra mot en ishård snövall. Invändigt är bilen i så gott som nyskick, vi har varit jätterädda om den.

Nu finns det väl inte något exakt svar på denna frågan. Bilen är bekväm och praktisk, men det smärtar emot att göra dessa stora renoveringar och kosta på en bil så mycket med tanke på vad den är värd. Samtidigt kostar en ny bil också pengar, och vår ekonomi tillåter inte hur mycket som helst. Och det finns ju inga garantier att en bättre begagnad bil (säg en v70 06 med 10000 mil på mätaren) inte skulle krångla lika mycket.

Pls, inga diskussioner om val av bilmärke....

Vänligen
S
 
Min erfarenhet är att många nog behåller sin bil lite för länge och kostar på den reparationer som det egentligen inte är värt rent ekonomiskt, men det är bekvämt för man vet vad man har men inte vad man får, det är en massa jobb att köpa en ny bil och göra sig av med den gamla, etc.

Själv brukar jag ge upp reparationerna när rosten börjat få rejält fäste i bilen, så att man skulle behöva byta eller reparera bärande balkar och liknande. Det brukar bli när bilen är ungefär 17-18 år gammal. Men för den som är lite me rmekaniskt händig än jag och som gärna svetsar och sånt, är väl sånt inget hinder kan jag tro.
 
Något jag brukar försöka åstadkomma är att byta bil innan jag börjar hata den. Ibland har det varit med begränsad framgång.

Erik
 
Man byter nästan alltid försent, speciellt om man inte har lust att skruva själv. Har man hamnat i tankarna att man borde byta är man redan sent ute.

Mina personliga åsikter är att man bör byta senast:

Franska, italienska, spanska, tjeckiska, koreanska, Opel o Ford bilar 10-15000 mil

Japanska, VW, BMW o Audi 15-20k

Volvo o Mercedes 20-25k
 
Nimajneb skrev:
Man byter nästan alltid försent, speciellt om man inte har lust att skruva själv. Har man hamnat i tankarna att man borde byta är man redan sent ute.

Mina personliga åsikter är att man bör byta senast:

Franska, italienska, spanska, tjeckiska, koreanska, Opel o Ford bilar 10-15000 mil

Japanska, VW, BMW o Audi 15-20k

Volvo o Mercedes 20-25k
Verkar som en sund inställning. Kan nog hålla med dig rätt bra i det. Vissa bilar längre, vissa kortare. Satt i samma sits med min skitbil för några veckor sedan. Toppackningen hade gått på en clion från 1997. Då blir det samtidigt byte av kamremm osv osv.
Nu gjorde jag allt själv men det blev ändå en kostnad för material för halva priset vad bilen är värd. Eller hela priset den hade varit värd som trasig.

Måste säga att 9500 för att byta bromsarna runt om låter förbannat dyrt.
Materailet kostar max 3k såvida det inte är bromsok som byts med.

Men att serva en så gammal bil p märkesverkstad är bara dumt. Och dyrt. Den som köper en sådan bil tänker nog inte på det utan bilens helhetsintryck.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
En begagnad bil är alltid billigare än en ny.

sent från min fån
 
Kostnader för reparation och service (vilket är bra i längden) är ett aber kostnadsmässigt men jag som du är nöjd med bilen. Har själv en V70 (en 01) och jag kommer att ha min till den slokar totalt. Den har visserligen bara gått hälften av din och har lite lullull som inte standardvagnar har men som sagt, den passar mig och mina behov och jag sköter om den, rekond varje vår, tvätt minst en gång per månad och så service när den säger till osv. Men kommer ett problem som är dyrare än bilens värde så ger jag upp och säljer för det som erbjuds.
 
Joens skrev:
Men att serva en så gammal bil p märkesverkstad är bara dumt.
Precis. Ring runt till lite småskuttar och fråga vad de ska ha för samma jobb.
 
Jag ger upp mina bilar när rosten blir så allvarlig att man måste lämna in dom för rostlagning i balkar osv.
Gav upp flickans bil i förrgår och sålde den på blocket så vi slapp att laga upp tröskellådor mm.
Så länge bilarna går att laga mekaniskt med vanliga verktyg kan jag ha dom o greja med.
Måste jag lämna in någon av bilarna för reparation så väljer jag en mindre firma och ej märkesverkstad för priset skiljer ganska mycket.
Steve... behåll din bil ...den håller nog i många mil till , köper du en annan begagnad så får du ju börja om att laga dom saker som du har lagat på den här bilen , men se dig om efter en annan billigare verkstad..
 
kan man inte/vill man inte skruva själv ska man inte ha en gammal bil, många bäckar små och vips så hade man kunnat ha en betydligt nyare och felfri bil.
Ingen regel utan undantag dock:)

Själv äger jag en -03, kan inte skruva, gör hellre annat och har på 2år bara behövt byta soppapumpen. Har en far som kan skruva annars hade jag köpt en ny bil helt klart.
 
Är det bara ekonomi som avgör vilken bil du vill köra, eller beaktar du säkerheten också? Det har hänt massor med bilsäkerheten sedan din V70 byggdes. Kolla in denna video: Renault Modus Volvo 940 crash test

Är det bara ekonomin som avgör, så följ Nyfnikens råd och leta efter oberoende verkstäder. Och det gäller oavsett vilken bil man kör, möjligen med undantag för en ny bil som man planerar att sälja relativt snart. En gammal bil är nästan alltid billigare att köra än en ny, eftersom du inte har så mycket värdeminskning. När bilen en dag haverar så illa att det är billigare att köpa en bil på blocket än att reparera så byter du.

Är säkerheten viktig, så läs lite biltidningar och ta en tur till bilhallarna och uppdatera dig på säkerhetsfunktioner och priser och byt därefter till något som passar din ekonomi.
 
Om ni trivs med bilen skulle jag slita vidare på den ett tag till. Den kan gått och väl hänga med ett antal år och 10 000 mil till om den är välservad. Visst blir det mer reparationer på äldre bilar men dessa kostnader kan också ofta hållas nere genom att man lämnar in den till billig verkstad (eller skruvar själv) och använder "piratdelar". Som andra sagt så är det ingen mening med att serva på märkesverkstad och använda orginaldelar på en gammal bil. Man får ändå aldrig igen de pengarna när man säljer den. V70:n är ju extremt vanlig och du bör kunna få tag på billiga delar överallt och även verkstäder som gärna servar den till ett bra pris. En dag kommer ett mer allvarligt fel dyka upp och då är det kanske inte längre värt att fixa den. Men fram till dess tror jag du har väldigt svårt att hitta en nyare bil som rullar billigare. Ni har ju dessutom redan gjort flera stora saker (även om det alltid kan komma fler). Tänk på att en nyare bil kostar 10 000-lappar i värdeminskning varje år. Kvarstående värdeminskning på er bil är nästan noll i jämförelse. Service på en "halvny" bil som man ändå känner att man vill lämna in på märkesverkstad kostar också en hel del.

Många som har äldre bilar antar också en lite mer pragmatisk inställning till vad som behöver fixas. Vissa saker som inte hör till det livsnödvändigaste får man helt enkelt klara sig utan när de slutar fungera och en del klonk och gnissel kan man också stå ut med. Det gör också rätt mycket för kostnaden på en bil än att lämna in en nyare bil på märkesverkstad för småsaker (för sånt blir det ofta också på nyare bilar). Detta är förstås en inställningsgrej och beror på vilka krav man har på sin bil. Och man ska självklart inte slarva med säkerhetssaker som bromsar och grundservice på bilen.
 
Redigerat:
Jag har helt slutat att lämna in bilarna på märkesverkstäder, dom gamla häckarna av modell ca 1998 får Meca fixa.

Hustruns C240 lämnade jag in på Mercedes för service men när fakturan hamnade på 10 000 blev det slut med det. Hittade i stället en mycket välrenomerad verkstad som drivs av en MB-entusiast som gör jobbet och fixar delar för en bråkdel av kostnaden.

Nu när jag letar efter en ny begbil till mej själv så gäller i princip TS riktlinjer. En beg Volvo (exvis) bör ligga runt max 10 000 mil för att det inte skall bli ständiga verkstadsbesök inom några år.
 
Jag brukar köra mina bilar så länge att de går till skroten. Självklart skyr jag då märkesverkstäder som pesten, annars skulle mitt bilägande inte fungera ekonomiskt. En bra och billig verkstad är guld värd för mej.
Märkesverkstäder anlitar jag endast för försäkringsskador och service under tiden bilen har garanti kvar. Då finns chansen att få del av bilmärkets eventuella goodwillåtgärder. Exempelvis garantireparation av bromsar på tidigare Citroen C5.
 
Alla bilar kostar ju, så har man en man gillar så kan man väl kanske kosta på den mer än vad som kanske känns logiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.