mats_o skrev:
instämmer. Tomrör är nyckeln till flexibilitet så krydda med ordentligt av dem :)
Precis kom ihåg att man vid ethernet räknar med max 90 meter uttag till patchpanel, det lämnar 5m för patchkabel i vardera änden. Du skall alltså aldrig behöva använda en patchkabel som är längre än 5m var i huset du än befinner dig. ;-) ;-) (Nej, inte ens en supernörd som jag själv når riktigt så långt i mitt eget hus...)
 
Varför inte köra med trådlöst modem istället och skippa alla kostnader för extra installationer?

De flesta DSL/ADSL leverantörer stödjer det och har egna trådlösa modem att köpa ganska billigt. Sen om man inte har trådlöst på nätverkskortet så kostar en USB adapter typ 150 spänn.

Noll störande kablar och uttag att bry sig om, med full hastighet.
 
Trådlöst duger bara som komplement till trådat nät. Inte ens 802.11n räcker då bandbreddskraven bara ökar och ökar iom att vi transporterar mer och mer via nätverket. Jag skulle personligen aldrig skippa ett att lägga nätverkskabel i ett nybygge.
 
Precis. Sedan har vi störningar/dropouts osv. Själv ser jag minst fem andra nätverk hemma och då skall man veta att det bara finns tre kanaler utan överlapp. Duger som komplement.
 
Ja då vete fasen vad det är för trådlöst supernät vi har här hemma..

Visst ser jag 3-4 andra krypterade nätverk om jag tittar efter, men vad är bekymret med det?
Ligger konstant nära max (54mb) internt inom nätverket, på ett trådlöst modem till 24mb adsl. med 2 datorer uppkopplade ständigt.

Frånsett första inkörningsveckan upplever vi inga som helst problem.

redigerat:
Är för övrigt från generationen som relativt ofta laddar ner stora filer och upplever inga problem där heller.
 
Danne031 skrev:
Visst ser jag 3-4 andra krypterade nätverk om jag tittar efter, men vad är bekymret med det?
Ligger konstant nära max (54mb) internt inom nätverket, på ett trådlöst modem till 24mb adsl. med 2 datorer uppkopplade ständigt.
Bekymret är att det ger sämre störmarginal vilket gärna leder till lägre hastigheter (och dessutom dropouts). Därmed inte sagt att det *måste* leda till problem, det beror på de relativa signalstyrkorna, geometrier osv. Men det gör det ofta, och intermitent. Och problemen blir större ju längre du rör dig från din AP. Och det tål dessutom att påpekas att 802.11g har en effektiv througput (alltså data som gör någon "nytta") om ung. hälften av 65Mbps alltså 20Mbps eller så. Och det är delad bandbredd, så bara en dator kan använda hela den åt gången. (Jag förutsätter att vi inte har några gamla 802.11b grejjor på nätet, då blir det snabbt mycket värre.) Dessutom är svarstiderna värre (men om man har ADSL i andra änden så är man ganska körd i det avseendet ändå.)

Själv har jag fiber om 50Mbps symetriskt, så redan där är WLAN en flaskhals (mina bärbara har inte stöd för någon "draft" standard så det hjälper inte). Och vi är ofta 3 eller flera användare med samtidig access till server och andra delade resurser (skrivare). Då är naturligtvis Gigabit ethernet till stor hjälp, och med sladd så bara funkar det. Alla gånger. Hela tiden. Det är diskbandbredden som sätter begränsningen i min server (~500Mbps), inte länken.

Tro mig, jag har byggt sådan här radio-skit på Ericsson. Den är inte alls lika bra som vi säger i reklamen. ;-) Trådlöst duger till telefoni, men inte mycket mer. ;-) (Men som sagt, YMMV).
 
Ja det var ju helt klart från en som kan sina grejer :)

Men kan man inte handen på hjärtat säga så här då: trådlösa modem funkar alldeles utmärkt för en Svenssons internet användande.

?
 
Ska du bara porrsurfa lite och fultanka lite film över ADSL så kan det funka. :D

Men det blir mer och mer vanligt med mediadistribution via nätverket, "video on demand "osv. Inget kul när filmen hackar för att fler i hushållet konkurerar om den trådlösa bandbredden. Så att planera för hur nätverksanvändandet ser ut i dag (igår...) är att skjuta sig själv i foten. Lite visoiner måste man ha! ;)
 
Danne031 skrev:
Ja det var ju helt klart från en som kan sina grejer :)

Men kan man inte handen på hjärtat säga så här då: trådlösa modem funkar alldeles utmärkt för en Svenssons internet användande.

?
Visst! Och när de byggde mitt hus så räckte det med taklampa i varje rum plus något enstaka vägguttag här och där; för handen på hjärtat, det räckte ju alldeles utmärkt för Svenssons elförbrukare... Du ser vart jag är på väg med det här? ;-)

Ordentligt med rör till varje rum är en mycket bra investering i framtiden, även om du inte ser någon nytta med dem nu. Av olika tekniska skäl så kommer "sladd" (fiber el dyl) alltid att ha bättre egenskaper än motsvarande trådlösa dito, så att enkelt kunna få dit denna kommer man inte att ångra. Att dra rör är lätt när huset skall byggas, och ett litet h-vete när det redan står där. Tro mig, jag har installerat 12 dubbeluttag ethernet + TV i ett hus från 48... :) (Och dessutom en himla massa utanpåliggande el, men det är en annan fråga.)
 
Rör är kung. punkt.
Står just nu i valet och kvalet vad jag ska välja för alternativ för att koppla samman några delar av huset.
1. Såga hål i golvet inuti de längsgående förråden på övervåningen och göra kabelkanaler med ca 2-3 st 50 mm rör och sedan försöka få det tätt.
2. Gå lös med handöverfräsen på baksidan av samtliga golv och dörrlister och dölja lite TP men avstå från hela tanken på att även skicka andra signaler.
3. Gå genom ytterväggen och göra en utanpåliggande installation och försöka skydda den så man inte trampar sönder det när man går ut på balkongen.
4. Lyfta på takpannor och lägga rör där, och sedan få in dem i förråden på var sin sida av huset.

Som du ser, det finns många olika sätt att lösa problemen, men inget känns direkt kul och innebär åverkan som ändå inte blir helt bra. Gissa om jag önskar att huset hade varit planerat för lite multimedia från början.
Och då ska tilläggas, huset är ett Nässjöhus byggt 1980, så det är inte så gammalt. (bild finns på profil)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.