Hej,

vi har en elektriker kontrakterad via vår huslevernatör (totalentreprenad). I huset ingår el enligt svensk standard. Till detta har vi sedan valt till lite annat. vårt problem är att få reda på vad det kostar innan elen är gjord vi vill ju undvika överraskningar vilket elen verkar vara. Hur har ni andra haft det/gjort? Vi ett möte föreslog han dubbla uttag för mulitmedia (tv(tele/data) dvs två uttag ovanpå varandra. dessa uttag kostar ca 500kr st och till varje rum skulle det sedan kosta ca 500 kr för "mulitmediakabel" i vårt fall 11000:- (till detta kommer arbetstid och plaströr antar jag?). är detta rimligt? Har läst i andra trådar om hur elektriker verkar kunna skinna folk på pengar friskt just på materialkostnad. Man blir ju lite skraj!

Hur ska vi göra för att riskminimera, är det rimligt att kräva en offert innan jobbet görs? Kan man be dem bara dra elrören och köpa uttag o kabel på Biltema själv?
 
Jag tycker du ska ställa frågan vad det är för uttag och kabel de planerat. Hur långa sträckor talar vi om? Är detta pris inklusive arbetet att koppla ihop det ochså, eller åker du på en arbetskostnad utöver detta? 500 kr för kabel till varje rum antar jag måste vara inkl. arbete då du enkelt får 100 m Cat 6 FTP för det priset.
Ingår kabelrören i detta pris? Arbetet med att dra dessa?
 
Köp inget från biltema. Lägg hellre några kronor extra och köp vägguttag av välkänt märke.
 
som vanliga cat5 har jag själv installerat biltemas och de har fungerat felfritt. Dock endast använt dem för vanligt nätverk, har inte testat något annat via dem, men för att koppla datorer har de gjort sitt jobb
 
NV kabel från biltema har jag också provat den var kass. inte kul när man dragit 30 meter kabel krånglig väg som bara den. och upptäcker när man är klar att skiten inte funkar.
 
Och det var kabeln det var fel på?
 
jag har hängt upp 80 meter av biltemas cat-5 nätverkskabel till ett uthus på tomten som jag hyr ut, jag har ADSL 24Mbit hemma och hyresgästen får 15Mbit i stugan, jag får 17 som mest. kabeln hänger i några träd på sin väg till stugan, och har gjort det i över ett år, utan problem.
så jag har svårt att se varför just biltemas kabel skulle vara dålig, deras elkabel är svensktillverkad, av amokabel. deras dosor är eljo, osv osv.. dvärgbrytare och JFB köper jag dock av ett mer välkänt märke än deras Gewiss som jag inte hört talas om
 
Redigerat:
Bloink skrev:
Köp inget från biltema. Lägg hellre några kronor extra och köp vägguttag av välkänt märke.
Biltema säljer flera märken. När det gäller just uttag och brytare så heter deras eget lågprismärke LIZ. De har även ett begränsat urval ur produktserien Atelier ifrån Merten som är ett stort och välkänt företag med god kvalité. Även om jag föredrar M-Smart så är det inga störra fel på Atelier.

Alla butikskedjor har samma upplägg oavsett vad de säljer. Ta ICA-handlarna som exempel. Du handlar väl mat? (Eller är det du som är i Lidl-reklamen; skickar frugan att handla medans du skryter för grannen att smakar det så kostar det! =). De har lågprismärket EuroShoper längst ned på skalan. Just över det har du deras egna varor och högst upp har du de stora i Sverige välkända märkena. Välj själv! Om du väljer billigast möjliga skit får du skylla dig själv men skyll inte på butiken.
 
Redigerat:
Allt som allt finns nog ett antal 100 m av biltemas cat5 kabel på min egen tomt, och det egna nätverket har jag inga som helst förluster på. däremot så är jag inte lika positiv när det gäller kopparkabeln från telestationen till mitt hus...
 
Hej allihop,

nu har jag funderat och läst en del om det här med nätverk/el hemma. Vi har blivit rådda av lokala elbolaget (som levererar el, data o teve via sitt wetternet) att be elektrikern att installera "mulitmediakabel" till alla rum som ska ha data/tv/tele. Jag undrar dock om det är vettigt då denna drar ut 3 kablar till alla uttag, vi behöver ju faktiskt bara 1 teleuttag i hela huset varför dra ut, vårt fall 10, kablar som inte kommer användas? Till vissa uttag har jag dragit slutsatsen att vi bara kommer använda TV dit behöver vi heller inte mer än 1 kabel. Är det en vinst i att dra en kabel hit o dit eller ska jag köra mulitmediakabel rakt av? Sedan sa vår elektriker att han skulle föreslå 2 mulitmediauttag ovanpå varandra (jag kommer inte ihåg hur uttagen fördelades) men det låter onödigt mycket tycker jag. Om jag fattar det rätt kommer det i varje "mulitmediauttag" finnas 1 koax(?) för TV, o 2 RJ45 för data/tele. borde man inte kunna klämma in det i en "låda"?

Alltså,

ska man dra 3 trådar till alla rum eller den mängd man behöver?
finns uttag med plats för data/teve/tele i samma dosa?
 
Först och främst, fråga elektrikern vad de tänker sig för system. det finns många olika lösningar, och det är svårt att ge dig svar utan att veta vad vi talar om för system.
I vissa lösningar använder man koax, i vissa kör man allt via TP. I vissa kör man renodlat LAN och har en minidaor som tar hand om signalen.
Rent allmänt tycker jag att du ska satsa på att få så många uttag som möjligt förberedda. Man vet aldrig vad man vill förändra genom åren, och det är aldrig kul att behöva bryta upp en vägg för att få dit fler rör och dosor. Utanpåliggande är inte direkt snyggt det heller.
Personligen skulle jag dessutom överväga möjligheten att koppla samman dessa multimediasystem med hemautomationen. Även om du kanske inte bygger med automation idag, så kanske du vill ha det om 10 år.
Men för övrigt, du säger att det är på totalentreprenad och att du vill veta vad det kostar. Har du inte fått något fast pris på tilläggsarbetet? Jag skulle utan tvekan begära in en specificerad offert, och sedan publicera det här så andra på forumet kan se vilken lösning som är tänkt och ge råd utifrån det.
 
Tack Bjurran, dina synpunkter är vettiga. Men vad menar du med för "system" är det inte nätverk som nätverk? Vi har fått rådet av vår elleverantör att säga åt elektrikern att installera "mulitmediakabeln"...vad det nu ska vara.

men jag har lite följdfrågor till dig, saker jag inte fattar:
du skriver "Rent allmänt tycker jag att du ska satsa på att få så många uttag som möjligt förberedda. Man vet aldrig vad man vill förändra genom åren, och det är aldrig kul att behöva bryta upp en vägg för att få dit fler rör och dosor. Utanpåliggande är inte direkt snyggt det heller."
Vad menar du med förberedda, kan du ge några exempel?

Sedan skriver du:

"Personligen skulle jag dessutom överväga möjligheten att koppla samman dessa multimediasystem med hemautomationen. Även om du kanske inte bygger med automation idag, så kanske du vill ha det om 10 år."

Återigen kan du ge exempel på hur man skulle koppla ihop...?

Jo det stämmer, huset är totalentreprenad och el ingår enl svensk standard. Allt utöver tillkommer. Jag har ärligt talat inte helt klart för mig hur förfarandet är dvs om vi kan få en offert eller ej men jag har för avsikt att kräva det så vi på förhand har en uppfattning om vad det ska kosta. Jag hoppas kunna ta hjälp av er på forumet för att få det "granskat".

Tyvärr är el något som verkar svårt o krångligt när man inte kan allt själv och när man läst lite i forumet verkar man kunna bli blåst hur lätt som helst. Suck.

Vi har tänkt oss följande "specialönskemål" i dagsläget:
- all utebelysning ska tändas/släckas av timer+skymningsrelä
- vi vill bara ha infällda spotlights i badrummen
- vi vill ha så många dimmers som möjligt (ej teknikrum, tvättstuga mm)
- förberett för 3 markiser 2 stora nere och 1 på överplan
- nätverk till 11 platser i huset
- spotlights i trappan (4-5 st)
- ljuslister i vardagsrum 2 st a 3m ca
- förbereda kabeldragning i gräsmattan för framtida

Vi har tittat en del på KNX och tycker det verkar spännande men tyvärr verkar det inte betala sig att installera plus att vår elektriker inte (tyckte jag när vi möttes) gav intrycket av att egentligen kunna systemet (är han ceritifierad?). alltså osäkerheten om han kan något om intelligenta hus gör det hela lite "dyrt". Dessutom kan vi i dagsläget inte komma på så mycket mer än "gå ut"-knappen som vi skulle vilja ha. Lite dyrt för några få finesser. Fast KNX eller ej är kanske en annan tråd...
 
Ska försöka få ihop lite svar till dig ikväll. Vill dock ge dig tipset att kika in i teknikdelen på forumet där mycket av detta diskuteras flitigt dagligen.
Om du funderar på markiser och KNX har du ju ett bra användningsområde där för automatisk styrning av dessa för att dels reglera temperaturen, men samtidigt känna av om det börjar blåsa rejält så att de inte blåser sönder.
När det gäller själva "nätverket" menar jag givetvis att en kabel kan användas till många olika saker. Det behöver inte bara gå nätverkstrafik i den, utan mycket annat kan distribueras där.
Det finns några timmars läsning om detta i teknikforumet, men jag ska som sagt försöka få ihop ett bättre svar ikväll...
 
Ska försöka ge lite svar och förtydliganden, men jag ska tillägga att jag är inte expert på området och nya produkter kommer dagligen så det är svårt att vara uppdaterad på vad som finns idag.
När jag talar om system talar jag om multimediasystemet i helhet. Visst kommer man i stort sett alltid behöva blanda olika teknik, men man väljer ofta något system i grunden. För ett antal år sedan bråkade många med att koppla om antenner i huset för att via den skicka vidare parabol och videosignaler till alla sina apparater. Samma existerar även idag, men man skickar signalerna på olika sätt. Vissa väljer att göra om allt till ett vanligt data-nätverk, och har en dator vid varje plats där man vill ha en tv eller stereo. Vissa väljer att dra kablar som klarar många olika tillämpningar (tele, data, tv etc) och sedan har kopplingspaneler/centraler där man kopplar kabeln som går till ett visst uttag till den signalkälla man vill ha (t.ex. om man vill ha data kopplar man det till sin router).
Vissa väljer att av div. anledningar fortfarande dra koax för t.ex. SAT, men allt beror givetvis på vad man har för behov och förutsättningar.

I exemplet där man har en central där man kopplar allt kan det därför vara riktigt befogat att ha många uttag utplacerade med möjligheten att koppla om det till att få en annan funktion när man så önskar. Det är en ganska låg kostnad att göra detta från början jämfört med att försöka utöka systemet i framtiden. Därav min rekomendation att satsa på så många uttag som möjligt.

Vet inte om jag förklarat det tillräckligt tydligt, men det jag försöker få fram är att om installationen är fullkopplad till varje uttan så har du alltså 8 ledare per uttan (16 vid dubbeluttag) och detta ger dig riktigt stora möjligheter att använda dessa till olika saker, då du alltså i själva verket har en kabel med 8 ledare utan förbestämd anslutning i någon ände. Vill du koppla in en telefon ansluter du en telefon i ena änden och kopplar andra änden (i centralen) till telefoni. Ångrar du dig senare och vill ha en dator där så kopplar du det för LAN. Likaså kan du använda detta för massvis med olika signaler som t.ex. för eventuell automation, larm (kanske inte optimalt med lösa kontakter men ändå), etc.

Hur som helst, det många av oss tyvärr märkt allt för sent är att det är en j-kla process att försöka bygga ut i efterhand, så kan man förbereda med uttag eller iaf tomrör så är man en god bit på väg.
 
instämmer. Tomrör är nyckeln till flexibilitet så krydda med ordentligt av dem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.