Tack för snabt svar..

Röret är inte kapat än.. Sticker nog upp ca 15 cm idag...
Tätskiktet är applicerat, och klinkern kommer att läggas snart...

Så frågan är om jag skjuter mig i foten om jag kapar röret när klinkern är lagd, och sätter en klosettanslutning. Jag menar på att jag kapar röret för lågt?? Hur brukar man göra, om det inte sitter en klosettanslutning?? (Den som du visade på bild är det som jag fick av Rinkabyror säljaren.)

Att täta med kitt kan vara svårt då det är en toastol med dolt vattenlås. (IFÖ Cera 3680)
 
Hej Mago

Du kan nog vara lugn med att kapa röret i efterhand. Har för mig att röret kan kapas exakt i höjd med färdigt golv om du använder den typen av golvstos.

/Mario
 
  • Gilla
frefor67
  • Laddar…
Håller på och lägger avloppet nu.
Skulle vilja ha hjälp med några saker igen...
Jag vet att fallet ska vara 1cm per m, men hur mäter man detta enklast?
Och eftersom att det är lutning på röret så blev min 90 böj som ska vara till wc:n inte helt plan i överkant, dvs mot golvet, gör det något eller ska man ta 2 45 böjar och vrida rakt istället?

MVH Anders
 
Just för att man alltid vill ha fall finns det (mig veterligen) inga 90-gradersböjar, utan de är 88 grader. Därmed borde den peka rakt upp om du har lämligt fall på ledningen. Nån grad hit eller dit är väl dessutom inte så kinkigt, det tar väl gummitätningen upp.
 
ok tack för svaret.

Men hur kan jag mäta att fallet är1cm per m?
Har försökt med vatten pass och lagt en 1cm hög bit under, tänkte jag var en bra ide. Men då fick jag se att muffarna som jag köpt varierar i höjd.... :(
Hur viktigt är detta med fall egenteligen?
Det är väll viktigast att jag får rätt lutning till wc.
Sträckan från wc är ca 2m lång.

MVH Anders
 
Strunta i hur muffarna är placerade. Just skjutsen ut från avloppen kan man inte göra något åt med alla böjar som blir för att få det ihopkopplat. Det som är intressant är rören. Det är dem som man mäter fallet på. Lägg ett pass på rören och mät glipan som uppstår när du har det i våg. Halvmeterspass=0,5 cm osv. Fallet är viktigt för att vattnet inte skall rinna för fort/sakta jämfört med "paketen". När det gäller plaströren har man beräknat att det skall bli idealiskt med 1 cm/m. Hade du haft annat material i rören så hade andra fallhöjder gällt, T.ex så har många i gamla hus betongrör vissa sträckor, här brukar man ha 3-4 cm/m då det är mer motstånd=knagglig yta i dem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.